Aviseringar
Rensa alla

DISKOTEKSBRANDEN 1998


Ämnesstartare

Jag har nu lyssnat på ett 75 minuter långt p3-program som var värt varenda minut!
Om ni bara ska surfa runt på nätet läsa/spela lite smått så tycker jag ni ska lyssna på detta i MP3 format samtidigt.

Det hade lika gärna kunnat vara du eller jag som dog i en klubb-brand - det kan hända, man ska aldrig tro att inget händer en själv...

Öppna mp3-filen, den grep mig och gör att jag värderar livet ännu mer efter att föreställt mig denna verkligt skedda "skräckfilm":

O.B.S: börja lyssna från 29 min - det är där det som berör mest börjar...

Klarar ni av att lyssna igenom denna fakta om händelsen så kan ni känna er starkare.

Några citat ur mp3-filen:

"närmaste brandkår var bara några meter bort"
"Jag älskar dig mamma var det sista hon sa till mig"
"staplade bord och stolar blockerade den enda nödutgången"
"rädslan som sveper genom hela kroppen, alla skriker allah mamma pappa"
"stark rök som fräter i mig giftig gas"
"de var vänner o syskon som bar ut kroppar"
"levande ungdomar under döda hade bättre luft"
"en kille skallade en polis för han skulle in där"
"hennes ögon såg ut som spruckna speglar"
"gaskvävd, knappt 16 år gammal"


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Nä. Ditt nick, lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åkte förbi lokalerna några dagar efter branden, kommer ihåg rysningarna man fick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Nä. Ditt nick, lol.

ditt med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devon:

Åkte förbi lokalerna några dagar efter branden, kommer ihåg rysningarna man fick.

Vad hemskt! ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brunettella:

ditt med.

Nä.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"375 ungdomar i åldern 12- 25 år befann sig i lokalen, som var avsedd för 150 personer och 63 personer omkom och omkring 200 skadades."
[surprised]
Å fan! Så allvarligt kommer jag inte ihåg att det var. Värsta tragedin ju. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brunettella:

Det hade lika gärna kunnat vara du eller jag som dog i en klubb-brand

Jag går inte på klubb [no-no]

Men ja, tragisk händelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hah, tkr Nevons var bättre. Blondinbruno eller vad det var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag orkar faktiskt inte bry mig om något som hände för 10 år sedan som inte berörde mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värre.


   
SvaraCitera

Vi fick höra om den av våran lärare i räddningstjänst som var brandman förut. Han åkte ner dit efter branden och fick se hur det var.

Det var fest, många ville komma och biljetterna sålde slut. Säg att varje biljett kostade 150:-, klart man vill tjäna lite mer. För att fixa mer plats till alla glada ungdomar så flyttade man ut bord och stolar till en korridor som också ledde till en nödutgång.
Man tog in fler personer och lokalen blev ännu mer packad på folk. Dock kunde inte hur många som helst komma in och tillslut fick man börja neka folk. Några blev skitsura och kom på den störtsköna ideén att tända eld på möblerna i korridoren.
Korridoren blev rökfylld, rök började välla in i festlokalen. Folk fick panik.

Det fanns en dörr som ledde till garderoben, folk flydde in dit och blev fast. Efteråt kunde man se hur de hade suttit mot väggarna eftersom röken inte hade gjort väggen svart där de hade suttit. Man kunde se vilka som hade haft hästsvans, vilka som hade kort hår och hur de hade suttit när de dog.
Den dörren som ledde ut räckte inte till. Man snubblade vid den, någon till snubblade och tillslut var hela dörren täppt av människor som låg staplade på varandra. Den enda vägen ut var spärrad.
Man klättrade upp till fönsterna. Den här lokalen låg på andra våningen. Fönsterna öppnades inte som vanligt utan de var sådana som brukar finnas i källare, den undre sidan av fönstret sitter fast och man kan vinkla ut toppen en bit. För att ta sig ut genom dem behövde man liksom rulla ut, rakt ner på asfalten.
Det var kaos utanför. Folk som inte hittade sina kompisar, telefoner som ringde överallt.

Så jävla hemskt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag begriper inte vad människor får ut av att läsa/höra om sånt här så att dem kan säga "Oj, vad tragiskt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

20Dollar:

Fönsterna öppnades inte som vanligt utan de var sådana som brukar finnas i källare, den undre sidan av fönstret sitter fast och man kan vinkla ut toppen en bit. För att ta sig ut genom dem behövde man liksom rulla ut, rakt ner på asfalten.

Ja vissa hoppade ju nerför fönstrena på något sätt... helt sjukt, som i World Trade Center fast i mycket mindre skala då...
vilken otrolig rädsla man skulle haft, fyfan. Därför måste man typ alltid försöka kolla upp att säkerheten alltid fungerar när man är på klubbar eller så.. fast det är ju svårt att tänka på de värsta scenariorna när man ska festa, alla vill ju bara ha roligt, men det är bra att veta att sånt här kan hända!

Viljans Triumf:

Jag begriper inte vad människor får ut av att läsa/höra om sånt här så att dem kan säga "Oj, vad tragiskt"

Allmänbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såg någon repportaget på Tv igår om branden?


   
SvaraCitera