Aviseringar
Rensa alla

Diskriminering, eller? Feminister?


Men det är knappast så att männen är i minoritet bland professorerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Typiskt kvinnor att alltid skylla på diskriminering när de inte får som de vill.


   
SvaraCitera

Gyllene_vägen:

Men det är knappast så att männen är i minoritet bland professorerna.

Hur är det relevant?, pratar du nu om lärarna/professorerna på Lunds universitet?

Artikeln handlade om psykologutbildning, hur kopplar du detta till professorer? Jag kanske helt feltolkar vad du skriver.


   
SvaraCitera

Infocus:

Exakt, och många rörelser som e.x F! är extrema och utnyttjar feminins till att trycka ner män.

Problemet med feministiskt initiativ är väl att de inte har en käft aning om vad de pratar om. http://www.feministisktinitiativ.se/ det räcker med att kolla på hemsidan, som ser ut som en veckotidning riktad till kvinnor under 30, för att förstå detta.

Gentlemannen:

Det är skillnad på att komma in på en utbildning eller ej och på liv och död. Dessutom har din metafor inget med kön att göra, det hade den bara gjort om du hade fattat ditt beslut baserat på kön, dvs om du bara hade valt att rädda personen om denne varit av ett visst kön.

Det handlar snarare om stark kontra svag. Utsatt kontra inte utsatt. Etc.

Kvinnor är sämre positionerade i samhället än män, svarta är sämre positionerade än vita, homosexuella/heterosexuella och flera andra exempel går att dra. Frågan är då om man ska hjälpa de som har kulturellt kapital att komma dit de vill ändå, som så att säga har sitt på det torra (hehe) eller om man ska låta de som redan rönt framgångar utifrån vilka kulturella kapital de har, ta hem hela vinsten.

Kulturellt kapital = tillgångar som värderas högt i vår kultur. Skönhet, pengar, hälsa, stil etc.

Ju mer jag tänker på det här desto mindre vet jag vad jag ska svara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Precis vad feminism handlar om.

Nej.


   
SvaraCitera

Infocus:

Hur är det relevant?, pratar du nu om lärarna/professorerna på Lunds universitet?

Könsmaktsordningen.


   
SvaraCitera

Ingen borde få förtur när det gäller utbildningar pga kön.


   
SvaraCitera

kvotering är alltid diskriminering.
individ framför grupp!


   
SvaraCitera

iosib:

den ena personen är jämställd med den som håller i skiftnykeln, den andra är i en problematisk situation. vem hjälper man?

Hur vet du att denne är jämnställd med den som håller i skiftnyckeln, det finns inget i storyn som ger oss tillräckligt med information för att kunna avgöra om de är jämnställda. Därmed får vi tillräckligt med information för att kunna gissa oss till att ingen av dessa befinner sig i livsfara.

Att du inte kommer in på den utbildningen du sökt betyder inte att du är i en problematisk situation som går att jämställa med liv eller död.

Själv så finns det massor av utbildningar runt om i vårat land som jag inte skulle komma in på, mina betyg är inte usla men de är långt i från bra. Det betyder inte att jag befinner mig i en svår situation. Det betyder att jag antingen får söka mig till en annan utbildning eller så får jag ta och plugga så att jag klarar högskoleprovet med ett tillräckligt bra resultat för att jag ska komma in.


   
SvaraCitera

internet:

Frågan är då om man ska hjälpa de som har kulturellt kapital att komma dit de vill ändå

Fast det går ju inte ihop. Jag har inte tillräckligt bra betyg för att komma in på läkarutbildningen. Varför ska då inte jag få komma in? Om någon annan som inte har tillräckligt bra betyg för att komma in ska få det?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Fast det går ju inte ihop. Jag har inte tillräckligt bra betyg för att komma in på läkarutbildningen. Varför ska då inte jag få komma in? Om någon annan som inte har tillräckligt bra betyg för att komma in ska få det?

Vad är anledningen till att du inte har så bra betyg som behövs, kan man fråga sig, då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahah vad hade kvinnorna varit utan oss? [bigsmile]

*med kvinnorna menar jag dessa 31 kvinnor

*och med varit menar jag.. ne vet inte ens

*vet att vi behöver varann lika mycket [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Det känns som att det inte alls var jämlikhet feministerna ville ha, utan kvinnlig positiv särbehandlig under alla omständigheter.

Fast det här exemplet är ju bara fel. Det du gör är att göra kvinnor till en homogen grupp som alla är feminister och är för könskvotering. Så ser det ju inte riktigt ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min pappas kollega har ett helvete med veterinärutbildningen på Ultuna nu. För att 90% av alla som söker är unga kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Tycker inte den är särskilt svår. Givetvis ska vi inte ha kvotering, vare sig av män, kvinnor, unga, gamla, baserat på vad man kommer i från osv. Betygen ska styra.

Kan inget annat än hålla med [y]


   
SvaraCitera