Aviseringar
Rensa alla

Diskussionsfråga om etik


Ämnesstartare

Är det rättfärdigat att utsätta en annan för själslig skada* ifall denne går med på det? 

En människa kan ju gå med på någonting av många olika, mer och mindre rationella skäl; desperation, okunskap, rädsla, behov av pengar, självdestruktivitet etc. Men kan det göra det okej för någon att utsätta denna människa för något som skadar denne på djupet? 

* Använder uttrycket "själslig skada" istället för enbart "skada", för om man t.ex. boxas så må man ibland bryta näsbenet på varandra men det är inget som skadar en i ens person. 


   
Citera

nja, då är jag nog mer av ens konsekvensetiker. vet man om att personen troligen inte kommer åtnjuta fördelar, så bör man inte göra det.

såklart kontextbundet dock. finns undantag för allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du förstår ju inte vad du undrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aldrig men inte för någon bryr sig om min åsikt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca: du förstår ju inte vad du undrar

Det upplever jag mig göra. Eller vad tänker du?

Jag anser detta vara en fråga med enorm betydelse. "Hen är/var med på det" är den i särsklass vanligaste ursäkten för att legitimera att man utsätter andra för skador, såväl på individnivå och på systemnivå. Frågan är om det är en giltig ursäkt. Om inte så är det jävligt mycket vi behöver tänka om i hela samhället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herrschaftsfreiheit: Det upplever jag mig göra. Eller vad tänker du?

Jag anser detta vara en fråga med enorm betydelse. "Hen är/var med på det" är den i särsklass vanligaste ursäkten för att legitimera att man utsätter andra för skador, såväl på individnivå och på systemnivå. Frågan är om det är en giltig ursäkt. Om inte så är det jävligt mycket vi behöver tänka om i hela samhället.

ah ok sry.
nej det är inte en giltig "Ursäkt" eller det är givetvis en ursäkt för personen som ska ha utnyttjat individens utsatta läge att vara med på det, men det är ju för att den individen i sin tur befinner sig i ett utsatt läge osvosv
det jag menade var att analysen är på en hög nivå men den är halv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vrf har jag så svårt för att bara motivera direkt....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan väl aldrig ursäkta en skada. Dock kan man försöka motivera fram en anledning som i dina eller någon annans ögon rättfärdigar den mer eller mindre. Tycker jag!

 


   
SvaraCitera