Aviseringar
Rensa alla

Diskussionstråd om demokrati/demokratisering


Ämnesstartare

Tja!

Jag pluggar ju som de flesta vet ett statsvetenskapligt masterprogram och har precis skrivit en uppsats om demokratisering av diktaturer, och känner för att diskutera det med andra! Detta kanske egentligen inte är ett supersexigt ämne på ett ungdomsforum men eftersom många av er är kloka och vettiga vill jag gärna höra hur ni tänker kring demokratisering.

Så öh, lite frågor för att rulla igång en diskussion kanske;

Tror ni att det finns något recept för att demokratisera auktoritära regimer? Hur skulle det gå till? Tror ni på t ex FN:s demokratiseringsprojekt eller är det annat som måste till? Finns det riktiga demokratier i världen eller lider alla länder, inklusive västvärldens "liberala demokratier", av demokratiskt underskott? Är fullkomlig demokrati möjlig? Är det överhuvudtaget eftersträvansvärt? 


   
Citera
Ämnesstartare

jag vet inte. vänsterfolk gillar ju starka regimer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen så är jag ganska kritisk till konceptet demokratisering, åtminstone som det används idag av internationella institutioner och organisationer som nåt slags projekt. Jag tror inte på FN:s demokratiseringsprojekt - de går egentligen bara ut på att upprätta demokratiska institutioner i länderna, men innebär det verkligen att ett land blir demokratiskt? 

Jag tror inte att en reell demokratiseringsprocess kan sättas i rullning enbart genom att utomstående länder och organisationer upprättar demokratiska institutioner i ett land. Jag tror att det först och främst måste finnas en genuin vilja att demokratisera landet, inifrån. Det vill säga att medborgarna kräver en demokratisering och att den politiska eliten också genuint vill demokratisera landet. Först DÅ kan utomstående länder bidra med resurser för att bygga upp institutioner och underlätta för demokratiseringen. 

För bara för att det upprättas institutioner i landet så betyder det inte att den politiska eliten i landet kommer att bedriva dem demokratiskt, framförallt inte om demokratiseringen kommer från påtryckningar utifrån och inte som genuin vilja inifrån. Exempelvis kan man ha fria val, men de behöver inte vara rättvisa för det. Korruption kan förekomma, det kan även vara svårt för nya krafter att organisera sig och konkurrera mot den politiska eliten. Dessutom har många medborgare i dessa regimer en politisk kultur som innebär att de helt enkelt accepterar och tycker det är bäst att ha en politisk elit som bestämmer allt åt en. "Vanligt folk" anser sig alltså inte ha tillräcklig kunskap att vara politiska varelser, utan de överlåter det till dem som redan har makten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:
jag vet inte. vänsterfolk gillar ju starka regimer?

Tråkig attityd, hörru. Hoppas du kan komma med något mer intressant resonemang som bidrar till diskussionen! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Demokrati är när folket styr över sina egna liv och sina egna val. Jag tror på ett fritt och öppet samhälle där folket styr genom direktdemokrati och man får själv välja om man vill tillhöra samhället. Man ska inte vara tvingad att göra något för att alla djur är födda fria och ska vara fria. Har svanar en diktator liksom? Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Tror ni att det finns något recept för att demokratisera auktoritära regimer? Hur skulle det gå till?

Svaret finns väl i hur det har sett ut rent historiskt när auktoritära regimer blivit demokratier. Har det skett genom folkligt uppror, att utomstående stater bidrar till att, som du skriver, upprätta demokratiska institutioner eller har det skett från styrande ledare? Det vet säkert du som läser statsvetenskap bättre än jag.


   
SvaraCitera
Kudhos

Tror FN vet vad de gör. Demokrati genom samarbete. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Tror FN vet vad de gör. Demokrati genom samarbete. 

FN är en extremt odemokratiskt organisation. 


   
SvaraCitera
Kudhos

dinkompis:
jag vet inte. vänsterfolk gillar ju starka regimer?

Sovjet funkade ju asbra. /sarkasm


   
SvaraCitera
Kudhos

MarcusKing:

FN är en extremt odemokratiskt organisation. 

Inget är felfritt men bättre än alternativen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Svaret finns väl i hur det har sett ut rent historiskt när auktoritära regimer blivit demokratier. Har det skett genom folkligt uppror, att utomstående stater bidrar till att, som du skriver, upprätta demokratiska institutioner eller har det skett från styrande ledare? Det vet säkert du som läser statsvetenskap bättre än jag.

Det har tidigare i allra högsta grad vuxit fram underifrån, dvs. genom revolutioner eller stort folkligt engagemang. Just därför är jag otroligt kritisk till "demokratiseringsprojekt". Sedan är jag kritisk till hela västvärldens förskönande av sin egen demokrati, som om vi är särskilt demokratiska egentligen. När man väl tänker på hur det ser ut så röstar vi en gång var fjärde år, sen har vi politiker som bestämmer allt åt oss. Visserligen är dessa folkvalda, men många gånger har reformerna inte fullt folkligt stöd. Dessutom har partipolitik och parlamentarism snarare blivit ett spel än faktisk politik, se bara på hur blockpolitiken format två läger. Det är väldigt svårt för väljarna att rösta för förändring, för partierna kan inte få igenom sin egen politik utan måste kompromissa som fan för att få igenom något som en majoritet i riksdagen vill få igenom - något som kanske egentligen inte en majoritet av befolkningen röstat för, utan som man kommit överens om i det "politiska spelet" i riksdagen. Skulle hellre sett fler inslag av direktdemokrati i form av folkomröstningar. Det är dock svårt att genomföra på nationell nivå, särskilt i större länder där invånarantalet är betydligt högre än i Sverige. Funkar bäst i mindre länder och i lokalsamhällen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: folket styr genom direktdemokrati

Hur tror du att det skulle kunna genomföras i praktiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Tror FN vet vad de gör. Demokrati genom samarbete. 

Vill du utveckla varför du tror på FN:s potential att demokratisera diktaturer?


   
SvaraCitera
reben

är fn demokratiskt ens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Hur tror du att det skulle kunna genomföras i praktiken?

Tyckte att direktdemokraternas ide var ganska bra och tror att det skulle fungera Glad Då har alla chansen att hjälpa till att välja hur samhället ska styras och eftersom internet är så stort nu och alla har tillgång till det så blir så mycket enklare.


   
SvaraCitera