Aviseringar
Rensa alla

Diskussionstråd om demokrati/demokratisering


Ämnesstartare

Tja!

Jag pluggar ju som de flesta vet ett statsvetenskapligt masterprogram och har precis skrivit en uppsats om demokratisering av diktaturer, och känner för att diskutera det med andra! Detta kanske egentligen inte är ett supersexigt ämne på ett ungdomsforum men eftersom många av er är kloka och vettiga vill jag gärna höra hur ni tänker kring demokratisering.

Så öh, lite frågor för att rulla igång en diskussion kanske;

Tror ni att det finns något recept för att demokratisera auktoritära regimer? Hur skulle det gå till? Tror ni på t ex FN:s demokratiseringsprojekt eller är det annat som måste till? Finns det riktiga demokratier i världen eller lider alla länder, inklusive västvärldens "liberala demokratier", av demokratiskt underskott? Är fullkomlig demokrati möjlig? Är det överhuvudtaget eftersträvansvärt? 


   
Citera
Ämnesstartare

jag vet inte. vänsterfolk gillar ju starka regimer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen så är jag ganska kritisk till konceptet demokratisering, åtminstone som det används idag av internationella institutioner och organisationer som nåt slags projekt. Jag tror inte på FN:s demokratiseringsprojekt - de går egentligen bara ut på att upprätta demokratiska institutioner i länderna, men innebär det verkligen att ett land blir demokratiskt? 

Jag tror inte att en reell demokratiseringsprocess kan sättas i rullning enbart genom att utomstående länder och organisationer upprättar demokratiska institutioner i ett land. Jag tror att det först och främst måste finnas en genuin vilja att demokratisera landet, inifrån. Det vill säga att medborgarna kräver en demokratisering och att den politiska eliten också genuint vill demokratisera landet. Först DÅ kan utomstående länder bidra med resurser för att bygga upp institutioner och underlätta för demokratiseringen.