Aviseringar
Rensa alla

Djurförsöksenkät - ungdomar


Ämnesstartare

Hej!

Jag går sista året på gymnasiet och gör en undersökning i Samhäll 2b! Skulle vara jätte snällt om några ville svara på min enkät om djurförsök, självklart skriver jag inte era namn! Svara bara 1 -  ja eller nej, 2 - ja eller nej etc.

Fråga 1: Om du skulle veta att en produkt var testad på djur, skulle du då sluta använda produkten?

Ja eller Nej?

 

Fråga 2: Tycker du att det är okej att testa viktiga mediciner på djur för att få fram ett så bra läkemedel som möjligt?

Ja eller Nej?

 

Fråga 3: Om det fanns en alternativ testmetod som garanterade att djuren inte led, men som är tre gånger så dyrt, tycker du då att man ska använda det sättet istället för djurförsök?

Ja eller Nej?

 

Tack för att ni medverkar!(om någon gör det!) 😉


   
Citera

Fråga 1: Om du skulle veta att en produkt var testad på djur, skulle du då sluta använda produkten?

I princip alla hudvårdsprodukter är det och det är jag medveten om så svaret är nej

Fråga 2: Tycker du att det är okej att testa viktiga mediciner på djur för att få fram ett så bra läkemedel som möjligt?

Med tanke på att det finns andra möjligheter som inte skadar någon levande varelse så tycker jag inte det nej.

Fråga 3: Om det fanns en alternativ testmetod som garanterade att djuren inte led, men som är tre gånger så dyrt, tycker du då att man ska använda det sättet istället för djurförsök?

Ja, profit är inte allt.


   
SvaraCitera

Ja det skulle jag nog. Eller ja, de flesta läkemedel är väl det tyvärr och det är bl a därför vi måste stödja Forska utan djurförsök så mkt.

Nej jag tycker inte att det är riktigt okej. Men å andra sidan tar jag ju del av vår tids sjukvård och mediciner som finns tack vare djur.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket! Jätte snällt 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Fråga 1: Om du skulle veta att en produkt var testad på djur, skulle du då sluta använda produkten?

Ja eller Nej? Troligen, varför inte, om det finns ett annat alternativ

Fråga 2: Tycker du att det är okej att testa viktiga mediciner på djur för att få fram ett så bra läkemedel som möjligt?

Ja eller Nej? Känner mig för oinformerad för att välja här. Finns det andra alternativ föredrar jag dem i första hand. Passar därför den frågan

Fråga 3: Om det fanns en alternativ testmetod som garanterade att djuren inte led, men som är tre gånger så dyrt, tycker du då att man ska använda det sättet istället för djurförsök?

Ja eller Nej? Ja, vad ska man använda pengar till om inte för att förbättra samhället på olika sätt. 

Men observera: jag är gravt okunnig i det här ämnet. 


   
SvaraCitera

Nej, inte för att få fram ett "dubbelt så snabbverkande alvedon", ja


   
SvaraCitera

du får gärna skriva med mitt namn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket för att ni svarar! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det är någon mer som vill svara så har ni på er till måndag! 🙂


   
SvaraCitera
Kudhos

rebeccaalien

Fråga 1:  Om du skulle veta att en produkt var testad på djur, skulle du då sluta använda produkten? Ja eller Nej?   


Nej. Påverkar mig inte. 


Fråga 2: Tycker du att det är okej att testa viktiga mediciner på djur för att få fram ett så bra läkemedel som möjligt? Ja eller Nej?

Ja. Absolut. Med tanke på att labbdjur står för över 90% av medicinerna vi har idag. 


Fråga 3: Om det fanns en alternativ testmetod som garanterade att djuren inte led, men som är tre gånger så dyrt, tycker du då att man ska använda det sättet istället för djurförsök? Ja eller Nej?


Nej. Labbmöss t.ex kostar inte 150 kr som betalas i kassan på arken zoo. En mus ligger på cirka 20-30 000 och görs på beställning eftersom varje mus är formad efter forskningens behov. Alltså kan man bestämma vilka anlag för vilka sjukdomar en mus ska ha när den kommer till labbet. Finns inte i budgeten att betala nära 100k för en likadan.


   
SvaraCitera

empatin e på topp


   
SvaraCitera
reben

nej, nej, ja.


   
SvaraCitera

1. hmm.. har säkert massa smink som är djurtestat, men har ju inte direkt reflekterat över det. använder en del salvor/schampo etc som inte är djurtestat. skulle ngn säga "dina mediciner är djurtestade" skulle jag ej sluta med dem då jag prioriterar mitt mående högre.

2. ja det tycker jag.

3. beror på. är ju lätt för mig att säga att man kan testa alla mediciner med den metoden som är dyrare när staten betalar det mesta av mina mediciner, men för människor som bor i länder där staten inte betalar deras mediciner kanske det leder till att de inte har råd med medecinerna ens.


   
SvaraCitera

Fråga 1: Om du skulle veta att en produkt var testad på djur, skulle du då sluta använda produkten?

Nej!

Fråga 2: Tycker du att det är okej att testa viktiga mediciner på djur för att få fram ett så bra läkemedel som möjligt?

Ja!

Fråga 3: Om det fanns en alternativ testmetod som garanterade att
djuren inte led, men som är tre gånger så dyrt, tycker du då att man ska
använda det sättet istället för djurförsök?

Ja men för de flesta djurförsök är det en omöjlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh tack för mer svar! 🙂


   
SvaraCitera