Aviseringar
Rensa alla

DN Debatt - Även rasism mot etniska svenskar måste bekämpas


Ämnesstartare

don't feed the trolls, men jag måste bara tilläga ensak, det hör med majoritet och minoritet och göra åkeru till tex Turkiet och blir kallad svenne där kommer du ta mycket mer illa upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det här var den konstigaste slutsatsen någonsin... Eller ah nä du trollar väl. Nevermind.

du vägrar erkänna dina misstag som vanligt ser jag

det finns två möjliga slutsatser att dra av ditt inlägg. dels den som Börg gjorde och dels "WÖÖ JAG ÄR JU OCKSÅ DUKTI FEMENIST SOM TYCKER RÄTT D FINNS NOT SOM HETTER PRIVELERAD O D HAR JA LÄRT MIG WÖÖ FAN VA BRA SKRIVET"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den dag vi slutar se varandra som nationaliteter/etniciteter utan som vanliga fucking individer kommer jag att äta femton tårtor på raken av lycka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill de fiska SD-röster?


   
SvaraCitera
time
 time

Buddah:

Du får du gärna utvecka vad du istället menade med din liknelse, för jag drog samma slutsats. 

Det är faktiskt från Lina Neidestams serie Zelda, som kommer som svar när en snubbe klagar på att det inte finns en internationell mansdag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

en snubbe klagar på att det inte finns en internationell mansdag

är det samma sak som att barn blir mobbade i skolan eller trollade du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kanske ska fokusera på dom som är i botten som utsätts för rasism sen kan man stegvis gå upp 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

All form av mobbning är förstås problematisk, men att det råder annat hierarkiskt förhållande än det normala på vissa instanser gör inte enstaka förtryck mot "svenskar" jämförbart med det massiva strukturella förtrycket mot ickevita.


   
SvaraCitera
time
 time

mpt:hv:

är det samma sak som att barn blir mobbade i skolan eller trollade du?

Nej, men det fattar du väl att jag inte menade? Alltså förlåt nu men varför tycks du vara inkapabel att ifrågasätta vad jag menade utan att vara otrevlig? Det blir inte roligt att skriva i forumet om du ständigt letar misstag och fel, jag har aldrig varit otrevlig mot dig, så kan du bara hålla en trevligare ton, tack. 

Kort och gott menade jag bara vad sicce sa, inget mer än det:

siceps :
man kanske ska fokusera på dom som är i botten som utsätts för rasism sen kan man stegvis gå upp 

pga jag upplever att de rasifierades utsatta situation förminskades i artikeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det här var den konstigaste slutsatsen någonsin... Eller ah nä du trollar väl. Nevermind.

Jag trollar inte alls. 

Varför skulle vita svenska arbetarklass ungdomar vara så premierade att de kan negligeras i rasismdebatten?

Även rasism mot etniska svenskar måste bekämpas

Ska vi bygga sjukhus åt de friska också? Eller härbärgen åt de med bostad? Du ser inte ut att frysa, här, ta min jacka!

Slutsatsen  jag drar är att du jämför "etniska svenskar" med friska, de med bostad, och invandrare därmed "sjuka" och "hemlösa". Du blundar alltså för problemen svenskar har, och anser att de är "priviligierade". 
Sanningen är att många "etniska svenskar" blir mobbade, utrysta, slagna osv i grundskolorna för att de är svenskar. Jag har sett det, och även deltagit i det själv. 
Men tydligen får svennar inte klaga, eftersom de är priviligierade, speciellt killar. Rasism och förtryck finns faktiskt på båda sidorna. Jag själv upplever en mängd privilegium ENBART för att jag råkar vara mörkhyad. Men nej, tydligen är jag ett sjukt offer utan bostad som behöver hjälp. Det om något är rasism. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du menar visst aldrig nånting du skriver time, kanske lika bra att lägga ned.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: All form av mobbning är förstås problematisk, men att det råder annat hierarkiskt förhållande än det normala på vissa instanser gör inte enstaka förtryck mot "svenskar" jämförbart med det massiva strukturella förtrycket mot ickevita.

Förtryck mot svenskar i förorterna är strukturella.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte kalle  p-13 blir gladare för att någon tycker han är en priviligierad vit pojke, om han blir illa behandlad för att han är svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg: Förtryck mot svenskar i förorterna är strukturella.

I viss mening, men inte på samma nivå.


   
SvaraCitera
time
 time

Börg: Slutsatsen  jag drar är att du jämför "etniska svenskar" med friska, de med bostad, och invandrare därmed "sjuka" och "hemlösa". Du blundar alltså för problemen svenskar har, och anser att de är "priviligierade".

Jag är ledsen om du uppfattade det så. Jag försökte likna det med vissa privilegier, inte kalla invandrare för sjuka och hemlösa. Jag är själv invandrare med en etnisk bakgrund som skiljer sig från normen och jag upplever att den strukturella rasismen mot rasifierade är ett större problem än tvärtom, men du kan naturligtvis ha en annan uppfattning.

mpt:hv:
du menar visst aldrig nånting du skriver time, kanske lika bra att lägga ned.

Kanske du bara skulle vara trevlig så det inte blev en sån panik att försöka reda ut hur jag tänkt om jag skrivit något utan att tänka efter. Du gör det inte direkt lätt.


   
SvaraCitera