Aviseringar
Rensa alla

DNA från 3 olika personer.


Ämnesstartare

I Storbritanien kommer det inom en snar framtid att bli möjligt att barn har dna från 3 olika individer.

DNAt kommer att komma ifrån pappan, mamman men även en kvinnlig donator. 
Anledningen till att detta kommer att bli verklighet är efter år av forskning, har de kommit fram till att
barnet har dna till 99,9% från sina föräldrar. Resterande 0,1% (ca 37 gener av de 22 000.) kommer den kvinnliga donatorn att stå för. Donatorn kommer att vara en kvinna, som inte bär på anlag för mitokondriella sjukdomar*.

i brittiska parlamentet så röstade totalt 382 för och 128 emot vilket innebär att majoriteten röstade för.

Vad tycker ni UMare om det här?
Är det moraliskt fel att mixtra med gener & dna på detta sätt?
Anser ni att risk för bieffekter riskerar att förvärra de hela?
Har vi verkligen kommit till den tidsperiod då vi ska börja närma oss ett slags desingbarn?
Kommer det att komma upp flera experiment som ändrar hur människor ursprungligen var från början?

Kom gärna med för och mot argument, ska bli väldigt intressant att se hur det hela utvecklar sig.

*Mitokondriella sjukdomar:
Mitokondrie är vad som ger energi till cellerna i kroppen. Fungerar inte detta som det ska, kan b.la hjärnsjukdomar, muskelsjukdomar, blindhet, dövhet, samt att kroppen inte är lika ''stabil'' och stark som den ska. Flera barn har dött vid födsel, andra har avlidit innan de har uppnått vuxen ålder - finns även kvinnor som har gått hela livet med anlag av ovanstående som inte har insjuknat. 


   
Citera

Jag ser inga fel med designbarn om det fungear. 🙂 


   
SvaraCitera

Kommer då "råka" ta DNA av vackra personer


   
SvaraCitera

Förstår inte vad meningen med det är... Men om det har någon bra nytta så är det säkert bra. Men om det används för att ändra utseendet så är det bara dumt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Förstår inte vad meningen med det är... Men om det har någon bra nytta så är det säkert bra. Men om det används för att ändra utseendet så är det bara dumt!

Minska mitok. sjukdomar, enligt mina åsikter borde det forskas hur man kan rädda barnet och bota, istället för å mixtra med gener och dna.


   
SvaraCitera

Så länge det strikt handlar om att bota allvarliga sjukdomar så ser jag inget problem med det. Om det däremot skulle bli att det används för att man ska kunna välja vilka egenskaper ens barn ska ha eller liknande så är det en helt annan sak enligt mig.


   
SvaraCitera

Vet inget om denna nyheten men om storbritannien röstat igenom det är det nog en otroligt korkad idé.
Att mixtra dna är väl fine sålänge man vet vad man håller på med, men väldigt ofta har människan gjort saker som fått oönskade bieffekter..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Så länge det strikt handlar om att bota allvarliga sjukdomar 

Tickstart
Att mixtra dna är väl fine sålänge man vet vad man håller på med, men väldigt ofta har människan gjort saker som fått oönskade bieffekter..

Ska bli intressant att se hur det hela utvecklas, lär tyvärr komma en del bieffekter..


   
SvaraCitera
mynona

Om man försöker designa ett barns önskade personlighet är jag övertygad om att det kommer att misslyckas, och om man försöker designa dess utseende är det motbjudande och oetiskt. Men, det finns positiva effekter liksom det finns positiva och negativa ffekter med allt, men får väga dem mot varandra och skapa regler som dämpar det negativa och framhäver det positiva. Att ha tre biologiska föräldrar kan kanske hjälpa människor att förstå att känslor och relationer är beroende av psyken mer än fysiken, att man kan vara förälder utan att fysiskt vara det, att familjer kan se ut på olika sätt och därmed underbygga toleransen etc. Om det hanteras rätt. Jag är alltså rent spontant positivt inställd. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Om det tar bort sjukdomar och ärvda besvär -> Go for it.


   
SvaraCitera

Fjanterier.


   
SvaraCitera

dunderhonung:

Ska bli intressant att se hur det hela utvecklas, lär tyvärr komma en del bieffekter..

Självklart. Jag pratade om teoretiska principer, men tyvärr stämmer verkligheten oftast inte in på ens planer.


   
SvaraCitera
Exner

Konsekvensen av detta kommer på sikt att bli en förskjutning av mängden DNA som varje förälder tillåts ha. Så snart som detta luckrats upp tillräckligt, kommer det stå envar fritt att plocka gener här och där. 

Är motståndare till detta, men ser det inte som realistiskt att genom förbud hindra det.


   
SvaraCitera

Om det bara är sjukdomarna som försvinner så ser jag väl inget problem i detta. Alltså plocka bort de "sjuka" generna från någon av föräldrarna och ersätta just dem med fungerande från någon annan. Men jag är ej speciellt insatt i detta. 


   
SvaraCitera

Förutsatt att barnet inte blir sjukare än genomsnittsmänniskan eller får andra defekter typ sterilitet eller andra negativa "defekter" så varför inte? 

När jag var i USA för ett par månader sedan så läste jag i LA Times en dag att forskarna hade konstaterat att "vissa" människor är helt och hållet imuna mot ex cancer och de allra flesta sjukdomar. Skulle man kunna ta DNA från dessa och på det sättet på sikt eliminera alvarliga sjukdomar så är väl det ett led i rätt riktning i att "bota" sjukdomar.


   
SvaraCitera