Aviseringar
Rensa alla

dna-molekyl frågor


Ämnesstartare

Hej gott folk:)!
jag har fastnat på två frågor och undrar om någon vill vara snäll och hjälpa mig? är såå i behov av svaret idaag !
1. Förklara varför varje ny DNA-molekyl har en gammal sträng och en ny sträng.
2.Beskriv några olika typer av mutationer som finns. Hur uppstår dessa mutationer, vad kan de leda till och hur försvarar sig celler mot mutationer?
Tack på förhand!
MVH: Sndia


   
Citera

För att vara helt ärlig känns det lite som vi gör din läxa åt dig.. skulle rekommendera att du tittar i biologiboken, googlar eller tittar lite på youtube efter vad som finns.

Vill någon vara snäll att ge dig alla svaren är det väl schysst också =)


   
SvaraCitera

sndia: 1. Förklara varför varje ny DNA-molekyl har en gammal sträng och en ny sträng. 

är det inte nåt protein som använder halva den gamla strängen och skapar en ny sträng genom att matcha bokstäverna? minns inte vad det proteinet hette.... eh

sndia: 2.Beskriv några olika typer av mutationer som finns. Hur uppstår dessa mutationer, vad kan de leda till och hur försvarar sig celler mot mutationer?

oj eh ingen aning. insåg att man antagligen kan googla det heh

omg 5 år sen Ledsen


   
SvaraCitera
b1son

sndia: 1. Förklara varför varje ny DNA-molekyl har en gammal sträng och en ny sträng.

för att när dna:t replikeras löser först dna-gyras upp dna-strängarna för att dna-polymeras ska kunna skapa två ny dna-molekyler med de gamla strängarna som bas. (behöver du mer komplicerat med lagging strand och skit så får du kolla en cellbiologibok)

sndia: Beskriv några olika typer av mutationer som finns. Hur uppstår dessa mutationer, vad kan de leda till och hur försvarar sig celler mot mutationer?

detta får du faktiskt googla. men det finns ju missense, skadade puriner (uv-strålning) etc.
cellen försvarar sig mot mutationer genom att dna-polymeras först och främst är mycket noggrant, lägger bara till en ny nukleotid när den är helt säker på att den matchar, och innan den lägger till nästa nukleotid så kollar den så att den förra är rätt (proofreading).
på högre nivåer har du ju massa proteiner som reglerar cellcykeln så att cellen inte går vidare i celldelning om för många skador på dna ackumulerats (dvs cellen delar sig inte om dna:t inte är helt och korrekt och fint - en av egenskaperna hos cancerceller är att fortsätta dela sig trots att dna:t är helt fuckat)
mutationer leder ju till defekta proteiner helt enkelt, som gör att cellen inte fungerar optimalt.

obs hur vet du att du kan lita på svar på denna sidan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska läsa sånt här nästa termin 

verkar inte lika intressant längre


   
SvaraCitera

har du ens öppnat boken själv?


   
SvaraCitera
b1son

usch tänkte inte efter kan ngn ta bort mina svar
d e ju att göra ngn en otjänst att ge svar på sånt sätt
aslätta frågor också
tkte bara d va 1 bra distraktion från d jag egentligen borde göra just nu 🙁


   
SvaraCitera