Aviseringar
Rensa alla

Dö?


Ämnesstartare

Är det värt att ta livet av sig?

skriv era tankar och åsikter, gärna om varför man ska vara kvar! 🙂


   
Citera

En självisk handling som bara tar. Den tar en dotter från någon, en vän från någon annan. Och från en själv tar den livet.

 


   
SvaraCitera

Leva är svårt 

Dö är lätt 

Livet hårt 

Döden mjuk 

Lev och njut 

Innan ett annat slut kommer 


   
SvaraCitera
time
 time

Klart att det inte är värt det. Det är slutgiltigt. Det finns ingenting som väntar på andra sidan, du kommer bara vara död, människor kommer sörja dig och sedan kommer minnet av dig blekna. Det allra bästa är att kämpa sig igenom mödorna och kunna stå på andra sidan kampen och bara "shit, jag klarade det".


Passar också på att vänligt varna er på förhand: Det är inte tillåtet att tipsa om självskadebeteende eller tillvägagångssätt att begå självmord. Den som gör det blir låst.


   
SvaraCitera

Om du inte redan har en psykologkontakt så tycker jag absolut att du ska skaffa det! Är du under 18 så be dina vårdnadshavare att kontakta BUP, alt gör det själv.


   
SvaraCitera

isola:
Om du inte redan har en psykologkontakt så tycker jag absolut att du ska skaffa det! Är du under 18 så be dina vårdnadshavare att kontakta BUP, alt gör det själv.

Jag höll på att göra det många gånger förut, jag hade kontakt, nu sitter jag här och tänker, tur att jag inte hoppade ner.


   
SvaraCitera

an ska alltid he livet en chans, kämpa igenom sina plågor och låta sig falla nedför ravinens rand (mentalt) och sedan klättra upp igen. När man väl är uppe har man kommit rätt och är förhoppningsvis lyckligare än någonsin 🙂

M


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Så vitt jag vet så har inte en enda person valt att bli född, därför är det inte heller värt att ta livet av sig. Istället gäller det att leva livet fullt ut och sedan ge en åsikt huruvida det var "värt" att leva eller inte. Oavsett hur många religioner det finns där ute så har dem aldrig förnekat att livet består av svårigheter (att man kan bli underlättad med problemen är en annan sak). Det är att ta ett steg i taget oavsett hur kort eller lång sträckan är som verkligen beskriver processen vad vi kallar att "leva". Man behöver inte vara religiös för att säga att livet är inte din egen eftersom det är du som lever i din tillvaro och om du är inte nöjd med den, så är det nog bäst att byta den likväl som att byta närvarokedja (butik)! Hoppas du får en fortsatt trevlig dag 🙂


   
SvaraCitera

Det är upp till var och en att bestämma vad de vill göra med sitt liv. Tycker inte det är någon annans ensak. Sedan varierar det ifall det är värt att "stanna kvar" eller inte. Har man något att leva för så stannar man väl, annars så får man väl själv bestämma om man vill ta sitt liv. 
Vi kommer ändå dö någon dag och vi vet inte om vi kommer lida eller njuta av våra liv, så då får man bestämma om man vill ta risken eller inte. Folk sörjer en max några månader och sen glöms man bort som att man aldrig existerat så, ja. 


   
SvaraCitera

Vicarious: Det är upp till var och en att bestämma vad de vill göra med sitt liv

Ge gärna ett exempel på en person som vill leva i misär.

Vicarious: Vi kommer ändå dö någon dag

Det är varken faktumet eller ens hur vi kommer att dö som vi bryr oss om (vi= i ren allmänhet .inte vad andra ska tycka om oss). Varför ska en sådan fråga spela någon roll? Vore det inte bättre att ställa frågan till sig själv:  Om ingen bryr sig om jag dör, vad vore fel med att leva som en bättre människa?

Vicarious: får man bestämma om man vill ta risken eller inte.

Att dö är i sin egenhet inte ens ett val(OBS! Ska icke blandas ihop som ett alternativ).Det är inte ens en fråga om egoism, för egoism handlar om att agera mot fördelar. Det handlar om att upphöra med att vara vid medvetande (Att sova utan att drömma).  Det är fel på samhället och inte på personen ifråga om man känner sig illa behandlad.

Vicarious: . Folk sörjer en max några månader och sen glöms man bort som att man aldrig existerat så, ja.

Folk glömmer inte bort, de går vidare med erfarenheten att ha lärt känna personen. Att ta sitt eget liv sprider budskapet till alla dem man känner att de gjorde inte tillräckligt. 

Så säg inte så snälla.


   
SvaraCitera

Krossan: Ge gärna ett exempel på en person som vill leva i misär.

Ingen...? Vilket är därför jag tycker att man har rätt att ta sitt liv om man inte vill leva i misär (som man oftast inte väljer att leva i)...? 

Krossan: Varför ska en sådan fråga spela någon roll?

Jag ställde aldrig en fråga.

Krossan: Om ingen bryr sig om jag dör, vad vore fel med att leva som en bättre människa?

Varför leva som en bra människa när ingen kommer ändå behandla dig rättvist eller med kärlek?
Människor är egoistiska varelser som inte bryr sig om något annat än vad de själva tjänar på. Ingen gör goda gärningar för att de vill det - utan de gör det för att de mår bra inombords över sig själva. De kan klappa sig på axeln och säga "fan va bra, jag gjorde något snällt nu!". Allt handlar enbart om vad vi vill ha från andra, även om vi "hjälper" dem. Människor är egoistiska så det finns inget som heter "en bättre människa". Alla ligger på samma skeva nivå. 

Krossan: Folk glömmer inte bort, de går vidare med erfarenheten att ha lärt känna personen. Att ta sitt eget liv sprider budskapet till alla dem man känner att de gjorde inte tillräckligt.

Då kanske dessa "nära och kära" ska faktiskt ta och göra något? Finns inget som heter att "de inte gjorde tillräckligt". Rättare sagt - de bryr sig inte. Folk glömmer bort en när man dör, det är ingen som sitter och tänker på någon som inte ens finns kvar. Och vem fan bryr sig om vad för budskap det sänder? Man har valt att ta sitt liv. Det är inte deras ensak. Vill de göra en skillnad så kan de fortsätta leva sina liv - men inte fan borde de lägga sig i andras och bestämma vem som ska leva och dö.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Här har du en bra hemsida som kan hjälpa dig  http://shedo.se/


   
SvaraCitera

nej självklart inte. hörde om en som försökt ta sitt liv från golden gate-bron som ångrat sig just i stunden när hen hoppade. nu överlevde personen men tanken på hur många som ångrat sig då det redan är försent är hisnande!


   
SvaraCitera

Svar på rubrik: nä


   
SvaraCitera