Aviseringar
Rensa alla

Döden


Ämnesstartare

Forskare, debattörer och demokratiutredningar talar och skriver om ideologiernas död.
Stämmer det tycker du? I så fall hur visar det sig.


   
Citera
Ämnesstartare

isola:

Stämmer det tycker du?

Ja. Jag har diskuterat om det med mynona och det rätt mycket men hon kallar mig bara dum istället för att förstå vad jag menar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Ja. Jag har diskuterat om det med mynona och det rätt mycket men hon kallar mig bara dum istället för att förstå vad jag menar...

Det var inte vidare utvecklande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skriv vad du menar!!!

Mynona:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol gör din egen läxa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det håller jag inte med om, de konventionella partierna har tappat deras ideologier, men jag har för mig att tex. Chantal Mouffe hävdar att de kommer bli mer aktuella när folket blir missnöjda över hur blek politiken blir. Det växande prekariatet har ett stort missnöje som än så länge gynnat högerextremistiska rörelser, men även rena vänsterorganisationer har vunnit mark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det var inte vidare utvecklande.

Idealism bygger på föreställningar som inte är grundade i något annat än egna illusioner om ett framtida scenario som är grundat i egna preferenser. Då vi nu vet att moral m.m. inte existerar som något objektivt är det lite svårt att hävda just sitt ideal som något rätt och riktigt framför alla andra ideal som finns därute. Idealister verkar inte bry sig särskilt mycket om vetenskap utan kör sitt eget race oavsett vad vetenskapen säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men gå och göm er, när Dan skapade en tråd om sin vänsterläxa så gick det fan bra att svara! Det är bara för att ni är bögar och vill ligga med varandra, jag vet det.

Eller så kanske detta bara är min första association till ordet döden???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ideologier kommer aldrig att dö, och det är bra, om det inte finns någon form av ideal att sträva efter kommer de samhälle vi i dag lever i med alla dess problem att kvarstå. Något jag gärna slipper.


   
SvaraCitera
kachin

Jag har inte märkt någon av denna död tyvärr o då har jag ändå levt på P1, Aktuellt och Rapport senaste veckan [surprised][blush] jag har nog inte lyssnat.
Tror inte det stämmer i alla fall. Möjligen att folk rör sig lite mer utanför "ideologiernas gränser" men inte så mkt mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

dealister verkar inte bry sig särskilt mycket om vetenskap utan kör sitt eget race oavsett vad vetenskapen säger.

Eftersom ideal bygger på just detta, och inte vetenskap. Det är fullkomligt omöjligt att grunda ett helt samhällssystem på enbart "vetenskap."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Eftersom ideal bygger på just detta, och inte vetenskap. Det är fullkomligt omöjligt att grunda ett helt samhällssystem på enbart "vetenskap."

Inte enbart, min åsikt är att man bör ha ett ideal som är i fas med vetenskapen till den grad att den iaf inte motsäger den. Du kommer inte långt om du har ett ideal som motsäger verkligheten omkring oss och de förutsättningar som finns där. Om du gör det får du ett ideal som mer liknar religion och sådant vill vi inte ha.


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Ja. Jag har diskuterat om det med mynona och det rätt mycket men hon kallar mig bara dum istället för att förstå vad jag menar...

Att förstå något är inte samma sak som att hålla med om det.

isola:

skriv vad du menar!!!

Razorblade har sagt att om man inte tror på en absolut sanning/en religion, så blir all ideologi meningslös, eftersom man då blir egoist och inte har anledning att tänka på andra.

Jag har förstått vad han menar, men eftersom våra personligheter och sätt att resonera skiljer sig åt har jag inte dragit samma slutsatser av det.

Eftersom godhet är grundat på egoism behöver egoism inte leda till ondska. Tvärtom berodde den godhet som utövats tack vare religion alltid på egoism eftersom den handlade om att få en belöning eller undvika straff.

I en värld där man tror på allas frihet att definiera sin egen sanning så blir det ännu lättare att vara idealist om man tror på frihetens ideal.

Nej, idealismen är inte död, men den tar sig andra vägar än förut. Folk är lika engagerade i samhällsfrågor, men att engagera sig i politiska partier är inte längre det främsta sättet att arbeta på. Tidsåldern är mer individualistisk, och då finns det stor anledning att engagera sig i de ideologier som försvarar just det sättet att leva - men det innebär också att man visar sitt engagemang på andra sätt än förut.

Jag tror kort sagt inte att man behöver dra samma slutsatser av relativism och individualism som Razorblade gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Du kommer inte långt om du har ett ideal som motsäger verkligheten omkring oss

Verkligheten är så som vi betraktar den. Jag tror knappast det finns något ideal eller ideologi som motsäger naturlagarna eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Razorblade har sagt att om man inte tror på en absolut sanning/en religion, så blir all ideologi meningslös, eftersom man då blir egoist och inte har anledning att tänka på andra.

Rent objektivt blir det så om man är strikt rationell. När jag är frusen i känslorna har jag bara det rationella förnuftet kvar och då blir slutsatsen av den här sorten...

mynona:

men eftersom våra personligheter och sätt att resonera skiljer sig åt

Prova ordet "måenden" snarare än personligheter.

mynona:

Jag tror kort sagt inte att man behöver dra samma slutsatser av relativism och individualism som Razorblade gör.

Om man vill försöka granska allting rationellt och objektivt får man min slutsats. Om man vill blanda in egna preferenser blir slutsatsen annan.

Nachac:

Verkligheten är så som vi betraktar den.

Inte fullt så. Den är det när det gäller preferenser ja, men inte när det gäller biologi och andra förutsättningar från världen omkring oss. Vi betraktar världen subjektivt på människonivå i första hand och denna subjektivitet på artnivå kan du inte radera och förändra.

Nachac:

Jag tror knappast det finns något ideal eller ideologi som motsäger naturlagarna eller så.

Det finns ideologier som bevisligen ger sämre stabilitet och mående för dess invånare. Det är en typ av objektiva fakta som vetenskapen kan ta fram men som idealister kan ignorera.


   
SvaraCitera