Aviseringar
Rensa alla

Döden


Ämnesstartare

ELLER SÅ FÖRSTÅR VI INTE NUTIDENS IDEOLOGIER ÄN LOL KTHXBYE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Inte fullt så.

Låt mig precisera: Vår verklighet.

xyz123:

Det finns ideologier som bevisligen ger sämre stabilitet och mående för dess invånare.

Detta har vi diskuterat tidigare,var vi fastslog att frågan om samhällsstruktur inte är riktigt så enkel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Låt mig precisera: Vår verklighet.

Ok då.[y]

Nachac:

Detta har vi diskuterat tidigare,var vi fastslog att frågan om samhällsstruktur inte är riktigt så enkel.

Jo jag vet men inte vill du hävda att nazism, kommunism, eller någon annan diktatur är bättre eller inte sämre än mer liberala samhällen? Det vet jag kan mätas i invånarnas totala mående och sådana mätningar har man även gjort. Sen för att inte tala om mätning i ekonomisk stabilitet o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Jo jag vet men inte vill du hävda att nazism, kommunism, eller någon annan diktatur är bättre eller inte sämre än mer liberala samhällen?

Kommunism är inte diktatoriskt. Sovjet var ingen kommunistisk stat.

xyz123:

Det vet jag kan mätas i invånarnas totala mående och sådana mätningar har man även gjort.

Samtidigt leder ökade valmöjligheter till ångest och stress, innebär det att man bör inskränka på människors valfrihet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kommunism är inte dilatoriskt. Sovjet var ingen diktatorisk stat.

Vad var den? Man skulle nog inte kunna kalla den för demokratisk?

Nachac:

Samtidigt ökade valmöjligheter leder till ångest och stress, innebär det att man bör inskränka på människors valfrihet?

Det beror på vad som väger tyngst. Hade ångesten över valmöjligheterna vägt tyngst hade vi i de mer liberala länderna fått lägre rankning på måendeskalan. Nu är det inte så varför jag tror att ångesten över valfriheten är av mindre betydelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Vad var den? Man skulle nog inte kunna kalla den för demokratisk?

Jag skrev fel.

Nachac:

Kommunism är inte diktatoriskt. Sovjet var ingen kommunistisk stat.

xyz123:

Det beror på vad som väger tyngst. Hade ångesten över valmöjligheterna vägt tyngst hade vi i de mer liberala länderna fått lägre rankning på måendeskalan. Nu är det inte så varför jag tror att ångesten över valfriheten är av mindre betydelse.

Att det är "bättre" innebär inte att det är "bäst". Förmodligen skulle en stat med total kontroll som ingen känner till ha mest möjlighet att skapa "perfekt mående", men det kanske inte så eftersträvansvärt ändå.


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Rent objektivt blir det så om man är strikt rationell. När jag är frusen i känslorna har jag bara det rationella förnuftet kvar och då blir slutsatsen av den här sorten...

... och där kom det tidigare talet om känslomässig "mognad" (dvs = balans) in, som andra påpekat.

xyz123:

Om man vill försöka granska allting rationellt och objektivt får man min slutsats. Om man vill blanda in egna preferenser blir slutsatsen annan.

Som jag sagt tidigare har man knappast tillgång till hela sin intelligens om man bara har tillgång till halva - IQ och EQ måste fungera båda två annars blir resultatet uselt. Människan är ingen robot.

Personliga preferenser SKA blandas in. Det är meningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

... och där kom det tidigare talet om känslomässig "mognad" (dvs = balans) in, som andra påpekat.

Gah, att du ska tjata om mognad hela tiden.[wink]
Tycker du att alla som har ett dåligt mående och någon typ av livskris är omogna?

mynona:

Som jag sagt tidigare har man knappast tillgång till hela sin intelligens om man bara har tillgång till halva - IQ och EQ måste fungera båda två annars blir resultatet uselt. Människan är ingen robot.

Det håller jag med om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Att det är "bättre" innebär inte att det är "bäst".

Men vi måste ha någon typ av måttstock annars sitter vi och snurrar runt utan utveckling. Bättre betyder därför eftersträvansvärt.


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Gah, att du ska tjata om mognad hela tiden.[wink]
Tycker du att alla som har ett dåligt mående och någon typ av livskris är omogna?

Att må bra och att ha en balanserad EQ är inte samma sak. Man kan vara suicidal och trots detta ha en klar emotionell intelligens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Att må bra och att ha en balanserad EQ är inte samma sak. Man kan vara suicidal och trots detta ha en klar emotionell intelligens.

Det där kan jag definitivt inte hålla med om. Ångest och ilska dövar empatin och med frusen empati försvinner en hel del av EQ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Men vi måste ha någon typ av måttstock annars sitter vi och snurrar runt utan utveckling. Bättre betyder därför eftersträvansvärt.

Fast det är ju inte "bättre" ifall en förändring skulle leda till mätbart bättre mående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men gå och göm er, när Dan skapade en tråd om sin vänsterläxa så gick det fan bra att svara! Det är bara för att ni är bögar och vill ligga med varandra, jag vet det.

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Fast det är ju inte "bättre" ifall en förändring skulle leda till mätbart bättre mående.

Definiera ett bättre samhälle för att kunna skilja det från ett sämre. Hur lyder definitionen av ett bra samhälle hur vet man att det är bra om det aldrig kan göras en återkoppling mot verkligheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Det där kan jag definitivt inte hålla med om. Ångest och ilska dövar empatin och med frusen empati försvinner en hel del av EQ.

Du har fel.


   
SvaraCitera