Aviseringar
Rensa alla

Döden finns inte


JoElite:

Bra metafor, precis som en dator slutar fungera när den inte får el så slutar vi fungera om vi inte får mat..

När man säger att en person har slutat fungera så låter det som en apparat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

= Jag håller inte alls med dig, TS.

OK, vad har du för syn på det?
är det någonting som händer med en eller någonting som slutar hända, eller nått tredje jag inte tänkt på?

antrax:

Dessutom finns det väldigt många på denna jord som faktiskt tror att det händer något efter döden.

Intressant, om *döden* är någonting som slutar att hända, vad innebär det då för efterlivet?
kan man både acceptera att att sluta fungera är sant och att vi har ett efterliv?
HÖMMM


   
SvaraCitera

**


   
SvaraCitera

JoElite:

OK, vad har du för syn på det?
är det någonting som händer med en eller någonting som slutar hända, eller nått tredje jag inte tänkt på?

Det är något som händer för att det är något som slutar att hända.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

När man säger att en person har slutat fungera så låter det som en apparat.

håller med dig helt och hållet, men är vi inte ( som apparater )
sex maskiner som vill ha bensin? ( mat )
en maskin som har samma funktioner som en människa skulle inte vara annorlunda alls, så är vi maskiner gjorda av vatten och celler eller är vi någonting annat, inte maskiner..
HÖMMM:...


   
SvaraCitera

Nachac:

These men beg to differ:

Hur tänker du nu? Om något hävdar de väl att så är fallet?


   
SvaraCitera

respons:

Hur tänker du nu? Om något hävdar de väl att så är fallet?

Jag har faktiskt ingen aning. Läste "få" av någon underlig anledning.


   
SvaraCitera

Angående OP'n känns det mest som ett ganska barnsligt sätt att dra sin materialistiska livssyn till sin spets. Icke-funktion är i sig också ett attribut, det har ingenting med eventuellt efterliv eller existensen av ett immateriellt medvetande att göra. [zzz]


   
SvaraCitera

JoElite:

Intressant, om *döden* är någonting som slutar att hända, vad innebär det då för efterlivet?
kan man både acceptera att att sluta fungera är sant och att vi har ett efterliv?
HÖMMM

Jag tror att döden definieras olika i olika länder och kulturer, men vanligt är väl att det är ett avslut på jordelivet och början på ett annat slags liv.

Och vadå acceptera båda?


   
SvaraCitera

JoElite:

Jag säger: Olof slutade fungera...

skrattade ett mkt stort skratt. skrattar ännu. "åh, någon hemskt har hänt.. min mamma slutade fungera i söndags".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Icke-funktion är i sig också ett attribut,

Hmm, det är lite som att säga att , att inte samla på knappar är en hobby..
Förstår hur du menar, rymden är ett frånvarande av någonting, men det är fortfarande någonting.
ikke funktion måste inte betyda att det har fungerat, så låt oss hålla oss till slutet av funktion, om någonting har fungerat så kan den sluta fungera, vilket är synen jag har på människor...

Vi slutar att fungera, vi får inte en ikke funktion...
Hoppas jag förklarade bra nu hehe.
Intressant.


   
SvaraCitera

JoElite:

Hmm, det är lite som att säga att , att inte samla på knappar är en hobby..

Nej, verkligen inte. Din liknelse är välkänd som argument mot de som framställer ateismen som en religiös övertygelse, men jag skulle inte påstå att det är applicerbart i det här fallet.

Ordboksbemärkelsen av ordet död åsyftar processen där vitala livsfunktioner upphör, och den mer vida bemärkelsen av ordet menar på ting som saknar dessa funktioner överlag (exempelvis: "döda ting, så som stenar"). Vare sig man åsyftar processen eller den eftervarande/ursprungliga bristen på liv är det självklart att båda är lämpliga att uttrycka i ett ord?


   
SvaraCitera

Jag tänker som så att döden betyder just som du påstod att personen i fråga sloutadef att fungera


   
SvaraCitera

ankzor:

sloutadef


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

tror jag.

skrev mkt hastigt


   
SvaraCitera