Aviseringar
Rensa alla

Dödshjälp?


Ämnesstartare

Absolut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, det borde det, . !


   
SvaraCitera

Borde vara lagligt. Jag stör mig på att man ska hållas vid liv hela tiden även fast man inte vill eller har jätteont. Kul att typ vara förlamad och inte kunna göra något och vara tvungen att leva trots att man inte vill...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det borde vara lagligt. Att ha magen proppfull av cancer är inte roligt. Då är det bättre att få en spruta och somna in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl inga problem att dö. Åk till Schweiz och besök en självmordsklinik, har gjort det åtskilliga gånger.


   
SvaraCitera

liksom tänk om du själv skulle hamna i en bilolycka och efter den inte kunna röra en enda muskel..
hur värt känns det att leva när det enda man kan göra ett helt liv är bara att titta på en vägg och dagens nöje är att skita ner sig,,
lite överdrivet kanske men ändå :p

Men nej, ett sånt liv skulle inte jag vilja leva direkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst borde det finnas, men största problemet är ju att någon (antagligen en läkare) måste vara den som trycker på knappen/ger honom sprutan/skjuter honom i huvudet/whatever - och inte säkert att så många vill ha det på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bonnie_:

Hej. Undrar vad ni här inne tycker om dödshjälp. Borde det vara lagligt i Sverige eller inte?

Det där är ju en klassisk svår fråga. Moraliskt finns det situationer när dödshjälp är barmhärtigt. Men om det vore lagligt blev det dels svårt att skilja mellan dödshjälp och mord, dels så skulle många äldre och invalidiserade känna att dom var till last för samhället och anhöriga och därför känna sig tvingade att begära dödshjälp.

Jag är bestämt emot aktiv dödshjälp annat än för hjärndöda patienter. Sjukvårdens uppgift är att rädda liv, inte att ta liv [cool]


   
SvaraCitera

läste nånstans för länge sen att det var nått företag i nederländerna som åker runt i europa och hjälper en med dödshjälp om man så önskar..
rätt sjukt konstigt företag men men 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kablash:

ja, varför låta nån lida när den inte vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marvin:

Jag är bestämt emot aktiv dödshjälp annat än för hjärndöda patienter. Sjukvårdens uppgift är att rädda liv, inte att ta liv

Nu blev jag glad, en vettig person, helt sant om sverige skulle legalisera dödshjälp så skulle man få skriva om hela svenska reformen för hur svensk sjukvård ska se ut!! Se alltid till att rädda liv men dock inte om det finns risk för din egen hälsa!! Det får vi lära oss på Omvårdnads programmet Räddning och akutsjukvård !!


   
SvaraCitera

Det är fel! Det är dåligt! Det är syndigt! [sad]
Livet är en gåva ifrån Gud, och man kan icke bara kasta bort den så där. Det är hemnskt. Jag är emot självmord, dödshjälp, mord och sånnt! [sad]

btw, jag hörde på TVen att 80% av sveriges befolkning är för dödshjälp! [shake]
80% av sveriges befolkning är alltså för mord! [shake][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså min bror tycker inte det, och jag tycker alltid som min bror eftersom han är typ en av dem vettigaste människorna jag någonsin träffat, så nej det tycker jag inte. Och nej, det handlar inte om moraliserade, det handlar aldrig om det [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dödshjälp för hjärndöda, väldigt sjuka eller väldigt gamla, ja.


   
SvaraCitera