Aviseringar
Rensa alla

Dödsskjutningen av Trayvon Martin


Ämnesstartare

Här är en artikel om hur en vit man nyligen sköt en svart pojke i usa:

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article14572373.ab

Men det finns ett fel i den här artikeln. Mannen är inte vit. Han har blandad ras. Hans pappa är vit men hans mamma är från Peru.

Så varför skriver de att han är vit? Varför vill de att personer i Sverige ska tro att vita människor i usa är rasister? Varför får den här händelsen så mycket uppmärksamhet i Sverige?

Jag tror att svaret handlar om stolthet. "Jag är vit men eftersom jag tycker att det finns så många onda vita människor är jag inte lika ond själv. Jag är en bra människor fast jag konsumera produkter gjort av slav arbetare - snygga skor, iphone, smink, fina kuddar, tajta jeans, xbox osv - skit som jag inte behöver. Fast jag förstör miljön genom att flyga på semester till Grekland, Thailand eller Barcelona. Fast jag tjänar sjukt mycket mer än dem flesta i världen men är ändå inte nöjd. Fast jag äter och drycker mat och vin tills jag har ont i magen."

Det är helt enkelt ett sätt att ta fokusen från oss själva och våra egna brister.

http://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/post/why-did-new-york-times-call...


   
Citera

Förstår inte heller. Dödsskjutningar sker i USA varje dag. Varför skulle just det här fallet vara mer speciellt än något annat? Typiskt svensk slaskmedia.


   
SvaraCitera

hade en neger skjutit en annan neger hade ingen brytt sej[crazy]
men oavsett hudfärg så är det ändå dåligt

ni är såna racists allihopa[blush]


   
SvaraCitera

Han är varken vit eller latinamerikan, utan är vad man i USA brukar klumpa ihop till "mixed race" utan att göra skillnad på någon specifik ras.

Jag är dock osäker om det är praxis i amerikansk media att ens nämna den etniska bakgrunden då man brukar visa upp bild och namn till för att sedan låta folk avgöra själv vilken form utav bakgrund förövaren har. Men i det aktuella fallet är det ju pinsamt uppenbart att så faktiskt är fallet. Skillnaden är dock att i Sverige hade man inte gett ut ett namn, ansikte eller bakgrund utan endast gått på "medborgarskap".


   
SvaraCitera

Det finns ett visst mönster. Den här mördaren var kanske inte vit, men det finns många latinamerikaner som vill ligga bättre till hos de vita än vad de gör idag och därför påverkas omedvetet av de vitas nidbilder av svarta. Rasismen är i alla fall vanligast bland de vita, så det kan vara en förklaring.


   
SvaraCitera