Aviseringar
Rensa alla

Dödsstraff


Ämnesstartare

Hej allesammans!
Jag håller på med en undersökning om dödsstraff och skulle verkligen uppskatta om så många som möjligt ville svara på min enkät om detta ämne.
Tack på förhand!

https://sv.surveymonkey.com/s/3RFHR8Q


   
Citera
torg1

fråga 9 och 3 är ju typ samma


   
SvaraCitera

Dödsstraff ger inget straff bara döden.


   
SvaraCitera

Jag tycker att dödsstraff vore prima


   
SvaraCitera

plsgemigsvarpls:
Jag tycker att dödsstraff vore prima

yepp, exempelvis för Anders Behring Breivik... skadade 319 personer, samt dödade 77. Hans straff blir 21 års fängelse, men kan bli frisläppt efter 10... Detta är bara för jävligt


   
SvaraCitera

det var bra sagt


   
SvaraCitera

Har svarat på din enkät. Är i grunden väldigt tveksam till dödsstraff då jag anser att livstids fängelse vore bättre dvs att den dömda får sitta i fängelse tills h*n avlider. Dessutom kräver dödsstraff samt självklart även livstids fängelse en 100% bevisning och med tanke på så dåligt och undermåligt som svensk polis utför förundersökningar och domstolar avkunnar sina domar så är jag ännu mer tveksam. Bevisligen sitter det oskyldiga i fängelse och det är ju totalt oacceptabelt. 

Däremot anser jag att invandrare och i synnerhet utomeuropeiska invandrare ska dömas till strängare straff än svenska och nordiska för att markera vad det är för lagar som gäller i Sverige.


   
SvaraCitera

Dödsstraff är etiskt oförsvarbart.


   
SvaraCitera

Och "straff" som sådant är en förlegad rättsprincip.


   
SvaraCitera

Men i fall som Anders Behring Breivik? Är det acceptabelt att han kanske kommer ut efter 10 år? Man vet att det är han OCH han har själv erkänt. Borde inte han få ett dödsstraff, eller åtminstone sitta i fängelse tills han avlider. Han avslutade 77 ungdomar och unga vuxnas liv, samt skadade 319 personer för livet.

Dessutom har han det ju gött där i fängelset:
http://www.expressen.se/nyheter/behring-breivik-hotar-med-hungerstrejk/
Han sitter och spelar playstation och hotar nu med hungerstrejk om han inte får ett uppgraderat playstation med fler "vuxenspel".

Vafan asså...


   
SvaraCitera

Nachac: Och "straff" som sådant är en förlegad rättsprincip.

"Straff" är bara en annan omskrivning för sluten vård. När det gäller grövre brott är det till för att skydda hederliga medborgare mot brottslingar och övergrepp.


   
SvaraCitera

TOR: "Straff" är bara en annan omskrivning för sluten vård.

Nej, det är det inte. "Straff" är att frihetsberöva någon i x antal år och tro att det hjälper.


   
SvaraCitera

Nachac: Nej, det är det inte. "Straff" är att frihetsberöva någon i x antal år och tro att det hjälper.

Var är skillnaden mot sluten psykiatrisk VÅRD?


   
SvaraCitera

TOR: Var är skillnaden mot sluten psykiatrisk VÅRD?

Det är vård.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, det är det inte. "Straff" är att frihetsberöva någon i x antal år och tro att det hjälper.

Det hjälper om straffet är tillräckligt långt. Om man låser in en mördare i fängelse på livstid så har man skyddat allmänheten från denne. Hade man gjort så hade jag personligen känt mig mycket tryggare...


   
SvaraCitera