Aviseringar
Rensa alla

Dödsstraff?


OyottA
Ämnesstartare

Borde vi ha dödsstraff? Motiviera gärna ditt svar. (Skolprojekt)


   
Citera

OyottA: Ja1

Bara så att jag kan få det

Fängelse är så jävla inhumant det också


   
SvaraCitera

Nej.

Hade vart oskönt om en oskyldig dömdes till döden. 


   
SvaraCitera

OyottA: Nej

Precis som PWr säger kan det hända (och det händer regelbundet där dödsstraff finns) att oskyldiga döms till döden.


   
SvaraCitera

Kanske tortyrkammare för de värsta av de värsta brotten


   
SvaraCitera

Nej, pga barbariskt och svårt att ångra om misstag begåtts
och om man är för det av anledning "vi borde ha strängare straff" så bör det poängteras att sitta inlåst resten av sitt liv förmodligen är värre än att det bara avslutas


   
SvaraCitera
Roloch

Albin_61:
Kanske tortyrkammare för de värsta av de värsta brotten

Nej, straff ska inte vara samhällets hämnd. Dessutom så bryter det mot Sveriges grundlagar samt Europakonventionens mänskliga rättigheter 


   
SvaraCitera

Jag tycker att dödsstraff ska finnas men då är det för folk som har begått hemska brott så som våldtäkt och mord ifall de har väldigt bra bevis att det är den personen de ska avrätta


   
SvaraCitera
shuna

Det händer att oskyldiga döms till döden. Det är allmänt inhumant och ociviliserat med dödsstraff. 


   
SvaraCitera

Roloch:

Nej, straff ska inte vara samhällets hämnd. Dessutom så bryter det mot Sveriges grundlagar samt Europakonventionens mänskliga rättigheter 

Därför ska sverige lämna EU. De som begår sådana hemska brott är mindre värda. Ohumana straff för ohumana människor.


   
SvaraCitera

Albin_61:

Därför ska sverige lämna EU. De som begår sådana hemska brott är mindre värda. Ohumana straff för ohumana människor.

Vad skulle du göra om ett gäng hotade dig och din familj och polisen sa att de inte kan hjälpa er


   
SvaraCitera
evene

Hade denna diskussionen med en kompis för ett tag sen och vi kom då fram till att de borde användas mot grova terrorister/försök till terrordåd osv. 

Såna människor borde inte finnas, det är vi nog alla överens om. Men nu i efterhand känner jag att det är bättre att bara låta dom ruttna i någon sunken gammal källare utan värme i kiruna eller något. Så nej, jag tycker inte vi behöver dödsstraff.


   
SvaraCitera

Nej, men riktigt livstidsfängelse skulle behövas.


   
SvaraCitera
OyottA
Ämnesstartare

Inte Jung:
Nej, pga barbariskt och svårt att ångra om misstag begåtts
och om man är för det av anledning "vi borde ha strängare straff" så bör det poängteras att sitta inlåst resten av sitt liv förmodligen är värre än att det bara avslutas

Bara det att fängelse är väldigt dyrt och att i Sverige är det längsta något suttit (i modern tid) inne 34 år. Så livstid finns inte riktigt.


   
SvaraCitera

Nej, regeringen borde aldrig ha makten att avrätta människor som straff.


   
SvaraCitera