Aviseringar
Rensa alla

Dödsstraff?


Nej


   
SvaraCitera

Dödsstraff ska isåfall bara tilldelas dem som har begått något så grovt som massakern på Utöya men har man gjort något så grovt så blir döden ett för lätt straff. Dödsstraff ska vara det hårdaste straffet men då blir det hårdaste straffet helt plötsligt väldigt snällt. Därför är jag emot dödsstraff. 


   
SvaraCitera

Jag skulle aldrig gett dödsstraff. Skulle bara gett 50 års+ fängelse eller att leva i fängelse tills man dör. Därför att man ska inte döda någon. 


   
SvaraCitera
GraGo

Nej.

Däremot tycker jag att rätten till personligt självförsvar ska utvidgas stort, att använda dödligt våld mot t.ex. inbrottstjuvar borde inte vara straffbart tycker jag.


   
SvaraCitera

Cobrak: Ja


   
SvaraCitera

aldrig. 

fel hur man än ser det.


   
SvaraCitera

Det finns människor som verkligen förtjänar att dö och det med lite smärta innan men då ska man ha gjort en grovt brott som t.ex. det Albert Fisher gjorde 1920 eller något sånt, ni kan söka upp honom själva men det han gjorde var riktigt hemskt.

Andra människor som gör illa folk helt utan anledning som att vålda någon och kanske mörda personen efteråt som någon rysk fånge gjorde kommer jag ihåg från en dokumentär jag såg reklamen på men det var vad han gjorde. Alla de fick vänta till döden kom och de fick banne mig inte lycksen att se på tv eller något annat som de kan roa sig med. Nu säger inte jag de de förtjänar döden men ett långt straff utan roligheter förtjänar de så kan de tänka på vad de har gjort mot andra människor och många förtjänar ett sånt straff de de aldrig lär sig vad de har gjort annars.

Alla brottslingar förtjänar inte straff men vissa människor gör det och de förtjänar att dö för det hemska de har gjort.

Vi borde ha hårdare straff för t.ex. våldtäkt, allt för många idioter som har våldtagit en tjej, nu vet inte jag hur många killar som blir våldtagna men i vilket fall som helst så ska den kriminella åka dit ordentligt för det och lära sig av sina misstag och kunna tänka över det i fängelset under en lång och till och från jobbig period i deras liv.

Det är vad jag tycker. slut


   
SvaraCitera

Leone98:
Dödsstraff ska isåfall bara tilldelas dem som har begått något så grovt som massakern på Utöya men har man gjort något så grovt så blir döden ett för lätt straff. Dödsstraff ska vara det hårdaste straffet men då blir det hårdaste straffet helt plötsligt väldigt snällt. Därför är jag emot dödsstraff. 

true that


   
SvaraCitera

mynona:
Hyckleri att staten förbjuder sina medborgare att begå mord om den själv utför mord. 

words


   
SvaraCitera
mynona

GraGo:
Nej.

Däremot tycker jag att rätten till personligt självförsvar ska utvidgas stort, att använda dödligt våld mot t.ex. inbrottstjuvar borde inte vara straffbart tycker jag.

Tycker du att man ska kunna döda folk för att försvara sina ägodelar? Då handlar det om att betala stöld med mord, inte sant? Ska man alltså bedöma stöld som jämbördigt med mord, och försvar mot stöld som jämbördigt med försvar mot dödshot? 


   
SvaraCitera

Cobrak: Nej66.7%

Etiskt oförsvarbart.


   
SvaraCitera
mynona

Mahdi: En av dom sakerna ja och gud är lite oense om

Hur vet du vad Gud anser? 


   
SvaraCitera

mynona:

Hur vet du vad Gud anser? 

Du fattar väl hur ja menar


   
SvaraCitera
mynona

Mahdi:

Du fattar väl hur ja menar

Nej? 


   
SvaraCitera
GraGo

mynona:

Tycker du att man ska kunna döda folk för att försvara sina ägodelar? Då handlar det om att betala stöld med mord, inte sant? Ska man alltså bedöma stöld som jämbördigt med mord, och försvar mot stöld som jämbördigt med försvar mot dödshot? 

Nej, alltså inte i efterhand. Men man borde få använda alla nödvändiga medel för att stoppa en attack på sig själv eller sina ägodelar.


   
SvaraCitera