Aviseringar
Rensa alla

Döp inte dina barn.


Ämnesstartare

Ifall man inte är kristen, eller har någon kristen syn. Varför döper man sina ungar?! Är det inte bättre om barnet får välja själv när de är äldre ifall de vill döpas?
Vad säger ni som är döpta, bryr ni er inte, undrar ni varför ni är det, hur är det att vara döpt egentligen?


   
Citera

sameskit, euw


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag märker inte av det överhuvudtaget. Men jag kommer aldrig ha förståelse till att mina föräldrar valde att göra det. Då ingen av dom är kristen, bara pappa som fånade sig.

Men en sak som är säker är att mina barn aldrig kommer döpas.


   
SvaraCitera

om man inte är troende tror jag inte man värderar dopet/ceremonin lika högt som om man vore troende, eventuellt att man inte för vidare den laddningen till barnet senare heller. bara "ja.. du är döpt i kyrkan precis som jag och mamma/pappa är gifta i kyrkan. no biggie." är nog mer traditionellt och högtidligt än något andligt och gudomligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Varför döper man sina ungar?

För att man har en kristen tro och anser att den är värd mer än den trista barnkonventionen. eller bara är korkad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina föräldrar tycker att det är tradition, precis som jul. Vi firar liksom inte jul pga nån religiös tro, utan för att det är TRADITION


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

Mina föräldrar tycker att det är tradition, precis som jul. Vi firar liksom inte jul pga nån religiös tro, utan för att det är TRADITION

man kan välja sina traditioner, jul exempelvis för att det egentligen inte är det minsta kristet, dop kan man välja bort för att hålla demiurgen jehovah på avstånd från vårt hyperboreanska paradis.

Häng abrahamiterna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

sameskit, euw

Du kan vara en euw.

honolulu:

om man inte är troende tror jag inte man värderar dopet/ceremonin lika högt som om man vore troende, eventuellt att man inte för vidare den laddningen till barnet senare heller. bara "ja.. du är döpt i kyrkan precis som jag och mamma/pappa är gifta i kyrkan. no biggie." är nog mer traditionellt och högtidligt än något andligt och gudomligt.

Ja så är det nog att det har blivit något mer traditionellt, men man skulle ju t.e.x inte döpa sin 13 årige unge, får då har ungen ett val. Nej utan man gör det när ungen varken kan prata, eller tycka något.

solklart:

Mina föräldrar tycker att det är tradition, precis som jul. Vi firar liksom inte jul pga nån religiös tro, utan för att det är TRADITION

Ja det är ju det folk tycker, dina föräldrar är normen. Gör det som alla andra gör, döper sina barn även fast de inte är troende. Jag kan förstå att man firar julen, för den har fler syften än att Jesus föddes då. Exempelvis att man får vara tillsammans hela släkten, visa sin uppskattning osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

För att man har en kristen tro och anser att den är värd mer än den trista barnkonventionen. eller bara är korkad

Bara korkad låter bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

jul exempelvis för att det egentligen inte är det minsta kristet

HAHAHA det är ju Jesu födelse i betlehem???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

HAHAHA det är ju Jesu födelse i betlehem???

Nej, det är det förkristna midvinterfirandet jul, hans födelse placerades där för att ockupera den forna seden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Nej, det är det fornkristna midvinterfirandet jul, hans födelse placerades där för att ockupera den forna seden

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solklart:

nej

Det är ett faktum, inte en diskussion, att tro annat är bara dumt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Solklart
Stick härifrån,sådana människor som dig som vi måste förinta, usch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Solklart
Stick härifrån,sådana människor som dig som vi måste förinta, usch.

HAHA VA?

WOW pga min tro och mina åsikter? Eller den sanningen att julen EGENTLIGEN firas pga "jesu" födelse?


   
SvaraCitera