Aviseringar
Rensa alla

Dog Jesus verkligen på korset?


sajman:

Det kan mycket väl ha varit T-format. Det vi vet av historiska källor är att romarna brukade tvinga den som skulle avrättas att själv bära tvärstycket till avrättningsplatsen där stommen redan stod på plats. Sedan fogades bitarna samman. Det stämmer bra med berättelsen i bibeln.

Mm hade för mig det, tack.


   
SvaraCitera

hugrmunr:

Spelar det över huvud taget någon roll? Det är väl inte direkt någon nyhet att det som står i Bibeln bör tas med en nypa salt (vilket de flesta icke-hjärntvättade kristna redan förstått), menar jag.

Nej det borde inte spela någon roll. Om nu Bibeln berättelse skulle vara sann så är väl anledningen till att han dog betydligt viktigare än sättet. Det är egentligen bara Jehovas Vittnen som har gjort det till en fråga där man fördömer alla som tror annorlunda än dom.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Mm hade för mig det, tack.

Nu blev jag lite osäker om du menade formen av T eller t?
Romarna använde både formerna. När det gäller berättelsen om Jesus verkar T formen falla på att det sägs att det satt en skylt ovanför hans huvud. Isf måste t formen vara mer rimlig.


   
SvaraCitera

sajman:

Nu blev jag lite osäker om du menade formen av T eller t?
Romarna använde både formerna. När det gäller berättelsen om Jesus verkar T formen falla på att det sägs att det satt en skylt ovanför hans huvud. Isf måste t formen vara mer rimlig.

Blir det inte en estetiskt märklig böj där nere då? Vet inte vad jag menar för t har bara hört det muntligt och utgått från att det var ett t i versal.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Blir det inte en estetiskt märklig böj där nere då?

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Just det ar skillnaden mellan USA och Sverige.

USA = Starkt kristet land.

Sverige = Anti-religion a.k.a ateister

GOD BLESS AMERICA

T.o.m i Amerikanska $$$$$ pengar står det "IN GOD WE TRUST"


   
SvaraCitera

herregyd asså. det gått många tusen år och ingen är fortfarande helt säker på vad som hände

give up for goooooood sake 😉


   
SvaraCitera

New York City:

T.o.m i Amerikanska $$$$$ pengar står det "IN GOD WE TRUST"

[förebyggande åtgärd: ignorera detta fullständigt humorbefriade trollet]


   
SvaraCitera
Misael

Jesus avrättades med all sannolikhet på en upprättstående påle utan någon tvärslå. På klassisk grekiska betecknar ordet stauros ”tortyrpåle”, först och främst en upprättstående stolpe eller påle, och det finns inget som tyder på att de kristna bibelskribenterna använde det för att beteckna en påle med tvärstycke.

Läste en intressant bok på nätet som heter The Non-Christian Cross och översatt till svenska står det i ett stycke att: ”Det finns inte en enda mening i någon av de många skrifter som utgör Nya testamentet som i den ursprungliga grekiska texten innehåller ens några indirekta bevis för att den stauros som användes i Jesu fall var något annat än en vanlig stauros; och än mindre några bevis för att den inte bestod av ett enda trästycke, utan av två stycken som var hopspikade till ett kors"

I början av boken kan man läsa: "What the ancients used to signify when they used the word stauros, can easily be seen by referring to either the Iliad or the Odyssey."

Jag rekommenderar den här boken av Parsons.


   
SvaraCitera

han dog på krogen


   
SvaraCitera

Nä det gjorde han inte. Och inte gick han på vattnet heller. Gled fram på isflak, det var vad han gjorde [no-no]


   
SvaraCitera

Misael:

Jag rekommenderar den här boken av Parsons.

Du "glömde" nämna att Parsons skrev boken år 1896. Den anses ganska överspelad efter de sisådär senaste 100 årens upptäckter. Varför behöver JV så ofta söka stöd i gamla uppgifter? Är det för att vetenskapen har gått ifrån dom under dom sista 100 åren?


   
SvaraCitera

religion förtrycker folk å skapar konflikter så vem bryr sej.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

I [love] Jesus

I [love]
Jesus


   
SvaraCitera

Tänk inte efter själv.
Haha, jo självklart skall du det. Jag fick häromdagen nyss om att journalister helt enkelt kan använda specifika ord för att påverka läsaren mer än verkligheten tillåter. Ord som "folkopinion", "folkmassa" och många andra ord kan ha 2-10 personer bakom sig inom journalistiken. Alltså inte tusetals som orden målar upp i våra sinnen.

MÅNGA tror att Jesus dog på ett kors, många kyrkor gör ju det. kyrkotornen, halsband och handlingar(en idrottare innan dennes prestation)

EN DEL tror dock att Jesus dog på en påle.

Vad är då skillnaden?

Vad grundar sig dessa två olika svar. Korset vilken fakta finns bakom den och pålen vilken fakta stödjer den?

En gemensam nämnare är att båda orden finns med i bibeln, alltså både kors och påle.

För att klargöra ordens betydelse drar jag en nutida pararell.
Jag bor i ett HUS men min kompis bor i en LÄGENHET. Dessa två ord beskriver typ av boende. Orden Kors och påle beskriver typ av avrättningssätt.

Om Jesus bodde i en lägenhet så är de som säger att han bodde i ett hus ute och cyklar.

Vilket är då det avrättningssätt som Jesus dog på? Hus eller lägenhet? Nej! Nu sa jag fel. Jag menar kors eller påle?


   
SvaraCitera