Aviseringar
Rensa alla

Dogo Argentino


Frippe96:

Har jag varken trott eller påstått.

Öh jo.

Frippe96:

bra, lagom stora, inga kamphundar, kort p


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

säger att du inte vill ha en ras som associeras med "kamphundar" men jag tror nog att folk in general kommer att sätta din hund i det facket, tyvarr.

Det är ju bara okunniga människor som gör det, och varför skulle man bry sig om vad sådana tycker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Öh jo.

Jag sa att de inte är kamphundar, vilket stämmer. Det finns flera reser som är framavlade för kamp, men dogo argentino är inte det.


   
SvaraCitera

Frippe96:

Jag sa att de inte är kamphundar, vilket stämmer. Det finns flera reser som är framavlade för kamp, men dogo argentino är inte det.

Men dhtbbyjyjmy hundar blir inte kamphundar utan träning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men dhtbbyjyjmy hundar blir inte kamphundar utan träning

Kamphundar är hundar framavlade för kamp, och de raserna har fått dåligt ryckte för att fel personer har dem. Ofta är det samma personer som har svart BMW med tonade rutor.. Jag vill av olika orsaker inte ha en sån ras.

Om man vill verka smart kan man ju säga att en hund inte är en kamphund förens den är tränad att slåss, och att även en chihuahua kan vara en kamphund med den definitionen.


   
SvaraCitera

Frippe96:

Kamphundar är hundar framavlade för kamp,

Nej. Det är hundar tränade för kamp. Tränas de inte så blir de inga kamphundar.


   
SvaraCitera

Frippe96:

konditionstränar ganska mycket så det skall nog inte vara några problem att trötta ut hunden heller [wink]

Det tröttar inte ut dem psykiskt, inte långa promenader heller. Min farbror som föder upp jakthundar lägger MINST en timme på PSYKISK/MENTALträning och springer 3 mil två gånger om dagen med dem under högsäsong. Under lågsäsong lägger han 1,5-2h per dag på mental och tar långa promenader + spårar med dem varje dag.

Hur kommer du att göra och samtidigt ha tid med skola?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej. Det är hundar tränade för kamp. Tränas de inte så blir de inga kamphundar.

Ordet kamphund är i folkmun ett samlingsbegrepp för ett antal raser ursprungligen framavlade för kamp. Sen att de flesta av dessa "kamphundar" är lika snälla som vilken annan hund som helst är en annan sak.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Min farbror som föder upp jakthundar lägger MINST en timme på PSYKISK/MENTALträning och springer 3 mil två gånger om dagen med dem under högsäsong. Under lågsäsong lägger han 1,5-2h per dag på mental och tar långa promenader + spårar med dem varje dag.

Det där kanske krävs om man föder upp jakthundar, men det är grov överdrift för vanliga familjehundar med 6-8 timmar träning om dagen. Och en hund som bor i en barnfamilj med villatomt lär få all motion och psykisk träning den behöver. Så länge den får några långa promenader varje dag, får vara med och sparka boll ibland och får vara med i flocken (familjen) generellt kommer den må utmärkt.


   
SvaraCitera

Pheadrus:

Så länge den får några långa promenader varje dag, får vara med och sparka boll ibland och får vara med i flocken (familjen) generellt kommer den må utmärkt.

Ja, har man en sällskapshund så är det inga problem. Att ha en av dessa hundar är inte som att ha en pudel, de räcker INTE med promenader. Har jobbat på ett hunddagis/hundpensionat och sett vad som händer med hundar av just denna rasen om de inte får vad de behöver, vilket är MYCKET.

5 minuter av spårträning motsvarar ungefär 1h skogspromenad i ny miljö i metalstimulans...


   
SvaraCitera

isola:

Det är ju bara okunniga människor som gör det, och varför skulle man bry sig om vad sådana tycker?

Självklart är det så, men rädsla bygger ofta på okunskap.


   
SvaraCitera

Jag är dagmatte till en dogo och han är helt underbar men se till att ha pli på den! Han är iof ganska stor (60 kg) och om han får för sig att sticka har man inte en chans.

Så länge du vet vad du ger dig in på och har tid och kunskap att uppfostra och ge den vad den behöver tror jag du kommer få en underbar hund som dessutom drar ögonen till sig 😉


   
SvaraCitera

Du bör lyssna på dem som säger att det är bättre att du väljer en sällskapshund.
Du måste för det inte välja en hund från rasgrupp 9, utställningsavlade jakthundar är något helt annat jämfört med deras jaktavlade motsvarighet, jämför jaktcocker och utställningscocker eller jaktlabradorer och utställningslabradorer och du ser olika aktivitetsbehov och mentalitet, för att inte tala om utseende.
Sedan ska man för den sakens skull inte tro att vad rasen är framavlad för att göra försvinner, en utställningscocker har mycket mer jaktintresse än en boxer.

Om man ser på svenska dogo argentino klubbens hemsida ser man att de "vill ta tillvara på specifika intressen för rasen", med exempel som: "Att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässiga, jaktliga och exteriört fullgoda rasrena hundar"
Det låter alltså som aveln fortfarande till stor del är centrerad kring hundens bruksmässiga egenskaper.
Sådant måste du ta i beräkning när du väljer hundras.
Det verkar inte som dogo argentino är uppdelad i olika avel vad gäller detta, vilket tex cocker och labradorer är.

Om du inte har eget intresse i att arbeta med din hund genom spår, bruks eller liknande så ska du inte välja en hund som är avlad för sådant arbete, för både din egen och hundens skull.
Och nej, det räcker inte att gå promenader och sparka boll för en sådan hund.


   
SvaraCitera

Frippe96:

Nån som har eller har haft en sån hund, eller vet något om dem?

dem hundarna e inget o leka med! min mossas släkting i argentina har haft sånna. där används dem till jakt och som kamphund så myta ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nihilisten:

Jag är dagmatte till en dogo och han är helt underbar men se till att ha pli på den!

Najs =)

Hur mycket motion får han? Räcker det? Hur fungerar han med andra hanhundar?


   
SvaraCitera