Aviseringar
Rensa alla

Dokumentärtråden!


Ämnesstartare

Detta är tråden man tipsar om dokumentärer i!

Skriv vad den dokumentären heter, vad den handlar om, och lägg eventuellt upp en länk till den (om den finns lagligt att se på exempelvis svtplay).

Tänkte att man även kan be om tips om man vill se en dokumentär som behandlar ett visst ämne i denna tråd.


   
Citera

Finns det inte redan en sådan tråd? Bra initiativ hur som helst, ett plus som man brukar säga. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

Finns det inte redan en sådan tråd? Bra initiativ hur som helst, ett plus som man brukar säga. 🙂

Inte om just dokumentärer vad jag vet.


   
SvaraCitera

Platsar föreläsningar och intervjuer i tråden också? Radioprogram?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Platsar föreläsningar och intervjuer i tråden också? Radioprogram?

Tänkte främst dokumentärer, kallar man inte radioprogram i dokumentärform för dokumentärer också?

Föreläsningar var kanske inte vad jag tänkt mig från början, men visst!


   
SvaraCitera

P3 dokumentär borde platsa här [smile]

Jag tyckte dokumentären om Vasaskeppet som gick i julas på SVT var bra och intressant. [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Tänkte främst dokumentärer, kallar man inte radioprogram i dokumentärform för dokumentärer också?

Föreläsningar var kanske inte vad jag tänkt mig från början, men visst!

Okej, nyhetsinslag då? Tänker främst Al Jazeera och The Real News Network. Informativa nyhetsinslag om politik och händelser i länder som man aldrig skulle få höra talas om i typ Metro.

Jag har massa.


   
SvaraCitera

History of House Music

Dock heter den egentligen Pump up the volume. Den är uppladdad i olika delar vilket gör det lite hackigt.

TB-303 Documentary

Behandlar en klassisk bassysnt.

The Stereo Phonograph Record: A History Of Vinyl

Rubriken förklarar väl tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Okej, nyhetsinslag då? Tänker främst Al Jazeera och The Real News Network. Informativa nyhetsinslag om politik och händelser i länder som man aldrig skulle få höra talas om i typ Metro.

Visst!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Visst!

Okej, gu' jag vet inte ens vart jag ska börja nu. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Okej, gu' jag vet inte ens vart jag ska börja nu.

[y]


   
SvaraCitera

Occupation 101, dokumentär om Israel - Palestinakonflikten, hade jag varit lite fjolligare hade jag nog tom sagt den "berör", bra är den hur som helst.


   
SvaraCitera

Kan börja med ekonomi:

The Ascent of Money. Niall Ferguson går igenom världens finansiella historia och berättar om hur kredit, banker, statliga obligationer och företaget kommit till och format världshistorien:

The Commanding Heights, en ekonomihistorisk syn på utvecklingen av 1900-talet, tre avsnitt: ideologi, kalla kriget och kapitalistisk hegemoni:
Del 1 - Del 2 - Del 3

Inside Job, en dokumentär om Goldman Sachs roll i den europeiska skuldkrisen:

Capitalism: A Love Story, öh.. Michael Moore.. vet ej:
​Länk

The Corporation, en dokumentär om problematiken med storföretags juridiska definition:

Overdose en dokumentär gjord och berättad av svenske liberalen Johan Norberg där han går genom vår tids skuldkris och problemet Keynesiansk ekonomis hjärtinfarkter:

Quants, en dokumentär om högfrekvenshandel av aktier och skulder på Wall Street och matematikerna som konstruerat de algoritmer som utför handeln:

Europe at the Brink, en kort dokumentär om europas skuldkris av Wall Street Journal:


   
SvaraCitera

Bobby Fischer Against the World
Den där linjen mellan geni och knäppskalle är som bekant väldigt tunn. Bobby Fischer, av många ansedd som tidernas bästa schackspelare, balanserade mitt uppe på den utan någon som helst säkerhetslina. Han varvade världsmästartitlar med paranoia, och i Bobby Fischer Against The World får vi följa hans fascinerande livsöde. Förra årets bästa dokumentär!


   
SvaraCitera