Aviseringar
Rensa alla

Dräpa insekter


Ämnesstartare

Hej, vad tycker ni om att döda insekter? Menar både myror, myggor/knott, fjärilar, larver, tvestjärtar m.fl.

Har bananflugor runt köksbordet som förökats genom ett par droppar vinäger så nu måste jag låta lampan i köket vara tänd tills jag släcker i mitt rum, annars flyger de hitåt och lägger ägg i mitt hår (förmodar jag, varför inte?).
Fick nog för en halvtimme sedan och gasade ihjäl dem med en parfym jag aldrig använder. Var ganska hemskt att se dem fly, slås ned på bordet och springa för livet medan jag jagade dem med parfymflaskan 🙁 fick dåligt samvete, är rädd för karma... Man vet ju aldrig och på sistone har det varit ganska stormigt runtom mig så jag försöker undvika eventuell otur.

Så vad tycker ni om att döda insekter? Är det okej om bananflugor dör plågsamt?


   
Citera
Ämnesstartare

Karma är nonsens. Jag brukar också få dåligt samvete av att döda insekter, men det vore konstigt om vi inte gjorde det ibland (särskilt i fallet myggor). Vi tar kål på massvis med insekter och mikroorganismer varje dag bara genom att ha en kropp.


   
SvaraCitera

Släng ut en skål med vinäger med nån droppe diskmedel i. Då drunknar flugjävlarna.

Tycker det är helt okej att döda insekter, men bara om dom e äckliga... Söt
Fast mest brukar jag försöka släppa ut dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot: Släng ut en skål med vinäger med nån droppe diskmedel i. Då drunknar flugjävlarna.

Gjort det men då måste lampan vara tänd + de förökar sig innan de drunknar, är ca 30 st runt skålen nu... Kmr inte släcka lampan under hela natten, får se om det hjälper

Run Riot: Fast mest brukar jag försöka släppa ut dem.

Önskar jag var tillräckligt orädd 🙁

Schism: konstigt om vi inte gjorde det ibland (särskilt i fallet myggor). Vi tar kål på massvis med insekter och mikroorganismer varje dag bara genom att ha en kropp.

SkålPartyTumme upp


   
SvaraCitera

Så länge insekten dör för att den på något sätt stört mig har jag nått mitt mål. Om den lider genom tortyr eller dör på fläcken spelar mig ingen roll. Survival of the fittest eller nått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör det bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker synd om dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att aktivt, medvetet och intentionellt ta livet av andra levande organismer, tycker jag inte är särskilt charmigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är hemskt. dom har familj, känslor etc precis som människor. blev mycket ledsen för nån vecka sen när jag döda en skalbagge. Ledsen


   
SvaraCitera
mynona

det är något jag aldrig har haft samvetskänningar av att göra. som liten kunde jag rentav göra det mer utdraget än nödvändigt. jag kan möjligen känna mig tveksam då jag dödar flugor som surrar kring fönstterbrädan i stället för att släppa ut dem, men myggor som attackerar en har gett sig i leken och får den tåla. att tro att det påverkar eventuell karma är en överdrift i stil med något annat exempel på trosmässiga överdrifter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djur är också människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: men myggor som attackerar en har gett sig i i leken och får den tåla.

damn right


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dödar aldrig myggorna fast jag är allergisk mot dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de gör bara som de ska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: de gör bara som de ska

dödar du fästingarne eller låter du dem vara kvar på kroppen


   
SvaraCitera