Aviseringar
Rensa alla

Dreadlocks med dax wax


Blitzen:

Parfymerad schampo.

Men va. Du får gärna förklara hur.

Bara så du vet så är i princip alla erkända och välanvända dreadsschampon parfymerade. Knotty Boys luktar pepparmint, Dread Fusions luktar citron och lime...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Bara så du vet så är i princip alla erkända och välanvända dreadsschampon parfymerade. Knotty Boys luktar pepparmint, Dread Fusions luktar citron och lime...

Ja men det är inte samma sak som tex. head n shoulders? Varför tror du det finns dreadsschampo?


   
SvaraCitera

lol


   
SvaraCitera

Blitzen:

Ja men det är inte samma sak som tex. head n shoulders?

Nej, men det är inte det som är poängen. Du skrev "parfymerade schampon". Med det säger du ju att det är just schampon med parfym i som har "samma effekt som vax", vilket inte alls stämmer eftersom även schampon speciellt utformade för dreads och anses vara bra innehåller parfym.

För övrigt så väljer dreadsbärare att inte använda vanliga schampon dels på grund av att de innehåller utredande och mjukgörande ämnen, vilket förhindrar dreadsprocessen, dels på grund av att de innehåller ganska mycket onödiga ingredienser som kan stanna kvar i dreadsen. Inte på grund av att de "skapar fukt". Hela din liknelse, utan parfym eller inte, var alltså helt åt skogen.


   
SvaraCitera

Blitzen:

head n shoulders?

Har jag hört att det ska vara bra till dreads... [rolleyes]
Vad jag förstår så är grejen med dreadschampon att de inte ska lämna kvar något i hårbotten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vad jag förstår så är grejen med dreadschampon att de inte ska lämna kvar något i hårbotten.

Detta.


   
SvaraCitera

Myksa:

Vad jag förstår så är grejen med dreadschampon att de inte ska lämna kvar något i hårbotten.

Nja.

Det finns inte bara en "grej" med dreadsschampon. De innehåller inte ämnen som reder ut håret, har oftast ingredienser som ska vara bra för irriterad hårbotten (vilket många med dreads har) och för själva dreadsprocessen (de gör alltså inte håret alldeles silkigt och lent), kommer ofast i form av hårda tvålar (dreads har en tendens att äta upp flytande schampon), brukar vara veganska eller gjorda på bara naturliga ingredienser och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Jag skulle nog rekommendera att du försöker kamma ur skiten helt och gör om dem utan vax.

Så du tror att jag kan kamma ur det så det blir någolunda som det var innan igen?


   
SvaraCitera

y0da:

Så du tror att jag kan kamma ur det så det blir någolunda som det var innan igen?

Tveksamt. Hur kladdiga och fasta är de just nu? Om jag var du skulle jag antagligen få panik och raka av allt.


   
SvaraCitera

Du kan nog få bort en del med något som löser upp fett bra, t.ex. diskmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Hur kladdiga och fasta är de just nu?

Alltså.. De är ju relativt hårda men jag känner mej ju ganska uppskrämd nu när jag hör att allt är fel. De är ju så kladdiga så det liksom, inte känns som att det rinner men ändå fastnar på händerna.
Försökte ringa till salongen men tyvärr ingen som svarade just nu. Tänkte att jag skulle försöka lite senare igen.


   
SvaraCitera

y0da:

Alltså.. De är ju relativt hårda men jag känner mej ju ganska uppskrämd nu när jag hör att allt är fel. De är ju så kladdiga så det liksom, inte känns som att det rinner men ändå fastnar på händerna.

Låter inte alls bra. Om du vill bli av med vaxet kan du testa med diskmedel. Var försiktig kring hårbotten bara.

y0da:

Försökte ringa till salongen men tyvärr ingen som svarade just nu. Tänkte att jag skulle försöka lite senare igen.

Ja, du borde verkligen klaga. Frisören verkar inte kunna något om dreads över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men alltså. Vad kommer resultatet bli om jag fortsätter ha det såhär då? Kommer jag bli tvungen att vaxa regelbundet eller tror du att jag bara kan lämna det sen och låta dem växa mer "fritt"?


   
SvaraCitera

y0da:

Vad kommer resultatet bli om jag fortsätter ha det såhär då?

Kan inte vax bli äckligt och börja mögla och sådant hemskt? :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Kan inte vax bli äckligt och börja mögla och sådant hemskt? :c

Jag har hört att risken att det ska mögla ökar. Men om jag är noga med att jag torkar håret ordentligt efter tvätt borde det inte vara några problem?


   
SvaraCitera