Aviseringar
Rensa alla

Dreads


Ämnesstartare

Jag har funderat mer och mer på att ändra min stil, tänkte på att göra dreads. Men jag undrar bara hur man sköter om håret när man har det. Kan man schamponera och så helt normalt utan att det blir helt kajko?

Jag undrar i allafall om någon som kanske har/haft dreads kan berätta om hur man sköter håret när man har dreads, och berätta om nackdelarna med att ha det och så.

Tacksam för svar 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

capture:

någon som kanske har/haft dreads


   
SvaraCitera

När du tvättar håret måste du använda ett speciellt schampo som inte lämnar kvar några rester i håret(som vanligt schampo gör). Detta kan inhandlas på apoteket, så är inte allt för omständigt att få tag i .
Du får inte heller tvätta det för ofta (iochmed att detta får dreadsen att bli "avvirkade" så att säga, dvs behövs virkas oftare).

Dom huvudsakliga nackdelarna jag fann under tiden då jag hade dreads var att det 1: Blev jävligt omständigt att virka om varannan vecka eller så ( om man inte gör det med jämna mellanrum börjar dom se förjävliga ut)

Och 2. I och med att jag började träna väldigt mycket resulterade detta i att mina dreads blev jävligt äckliga, och såg förbaskat sunkiga ut.

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeremy Pickadollson:

Och 2. I och med att jag började träna väldigt mycket resulterade detta i att mina dreads blev jävligt äckliga, och såg förbaskat sunkiga ut.

Hur gjorde du när du virkade dina dreads?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har dreads och tvättar dem med vanligt schampo. inga problem med det. det går bra att tvätta dem ofta också, det enda jobbiga med det är att de tar så himla lång tid på sig att torka.


   
SvaraCitera

Hade en kompis som fixade det åt mig, så fick det gjort gratis (och jag hade långt hår på förhand så att inhandla extensions var ju inte nödvändigt..)

Har även en annan kompis som inte hade samla förmån som jag dock, och som gjorde det hos någon professionell dreadsfixarbrud. Problemet med detta är dock att det för det mesta är förbannat jävla dyrt (han pungade ut 6000 spänn, visserligen var en del av detta pga extensions, men fortfarande en hel del cash).
Skulle tro att det iallafall kostar tusen spänn eller så att få det gjort hos något pro helt enkelt.

En sak som kanske också bör nämnas är att det gör sanslöst, förbannat jävla ont, har aldrig varit med om något värre


   
SvaraCitera

ennie:

jag har dreads och tvättar dem med vanligt schampo. inga problem med det. det går bra att tvätta dem ofta också, det enda jobbiga med det är att de tar så himla lång tid på sig att torka.

Nu hoppar du i galen tunna, skulle jag vilja påstå!

Vanligt schampo lämnar "skit" i håret, som om man har vanligt hår ramlar av av sig självt. När man har dreads fastnar denna skit emellertid inuti dreadsen, vilket i det långa loppet kan leda till mögel.

http://www.dreadlocks.us/dreadlocks_faq.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeremy Pickadollson:

Nu hoppar du i galen tunna, skulle jag vilja påstå!

Vanligt schampo lämnar "skit" i håret, som om man har vanligt hår ramlar av av sig självt. När man har dreads fastnar denna skit emellertid inuti dreadsen, vilket i det långa loppet kan leda till mögel.

har ej upplevt dessa problem på 1,5 år. men det är säkert bäst att använda sånt där schampo som du skriver om. det blir väl lättare för håret att trassla sig då också.


   
SvaraCitera

Det går att tvätta med vanligt schampo, men schampo utan utredande och mjukgörande medel är att föredra då det inte löser upp dreadsen på samma sätt. Jag använder Knotty Boys dreadsschampo, det är inte jättebilligt men är ganska drygt och gör håret strävt och bra. Finns i både flytande och "hård" form. Utöver det tvättar du precis som vanligt, du schamponerar in håret och sköljer ur schampot. Om du tvättar håret med ett schampo utan mjukgörande och utredande medel kan du tvätta håret varannan dag om du känner för det, eller en gång varannan månad om du känner för det. [y] Du bestämmer själv vad du känner dig bekväm med.

Hur man sköter det skiljer från person till person. Själv tvättar jag det bara och tuperar upp på vissa ställen i hårbotten då mina dreads har en tendens att smalna av sig ordentligt på vissa ställen. Men jag försöker att tupera så lite och sällan som möjligt eftersom jag anser att det är mycket snyggare att bara låta dem vara. Jag rekommenderar inte virkning eller vaxning då virkning gör att dreadsen blir fula och knöliga efter ett tag och dessutom är jobbigt och tar tid, och vax är kladdigt och drar till sig en massa skit.

Den största nackdelen är att det ibland kliar mycket. I och med att jag tvättar mina dreads rätt sällan producerar min hårbotten väldigt lite fett, vilket gör min hårbotten torr och ibland väldigt kliig. Men om man låter bli att klia brukar det inte vara någon fara. Det är även jobbigt att bada och simma eftersom dreadsen blir så tunga när de är blöta och tar lång tid på sig att torka, speciellt mina eftersom de är rätt långa.

Utöver det är det mest bara bekvämt att ha dreads. De blir aldrig fettiga och man har sällan en dålig hårdag. De har sparat mig mycket tid, vilket är ovärderligt på morgonen eftersom det ger mig extra sovmorgon. [cute]

Oj. Långt det blev.


   
SvaraCitera

ennie:

har ej upplevt dessa problem på 1,5 år

Kan vara så att du har tur, jag vet inte. Vet bara att det är det som står på x antal dreads-sidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hhaannnaaa:

virkade

[no-no][no-no][no-no][no-no] AJABAJA, INTE VIRKA! Det blir fult.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

[no-no][no-no][no-no][no-no] AJABAJA, INTE VIRKA! Det blir fult.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Den största nackdelen

tja jag tycker nog den största nackdelen är att de är ganska obekväma att sova på, det är till exempel inte lika mysigt att skeda med någon som har dreads eftersom man då trycker näsan i något som känns som en halmmatta:/

kliade gjorde det mest i början tyckte jag innan hårbotten vant sig. men som sagt jobbigt var det


   
SvaraCitera

UndercoverBrother:

tja jag tycker nog den största nackdelen är att de är ganska obekväma att sova på,

Är inga större problem för mig. Då mina är i stort set naturliga är de inte sådär hårda som de dreads som är virkade/vaxade är. Jag sätter upp allt i en boll på huvudet och då går det att sova helt utan problem.

UndercoverBrother:

det är till exempel inte lika mysigt att skeda med någon som har dreads eftersom man då trycker näsan i något som känns som en halmmatta:/

Min pojkvän hälsar att detta inte är något problem för honom, så länge man inte får en dread i ögat eller näsan eller något sådant. Är ju bara att slänga iväg dem litegrann så att de inte hamnar rakt i ansiktet.

UndercoverBrother:

kliade gjorde det mest i början tyckte jag innan hårbotten vant sig. men som sagt jobbigt var det

Jag har haft mina i ungefär två år och alltid haft mer eller mindre problem med att det kliar, så det varierar nog från person till person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man gör inte dreads, man odlar dreads [no-no]


   
SvaraCitera