Aviseringar
Rensa alla

Dricka genom säkerhetskontroll?


Ämnesstartare

Hej hej, konstig fråga men får man ta med sig dricka (vanlig aloe vera dricka, ej alkohol) genom säkerhetskontrollen? Inte in i flyget men när man lämnar ifrån sig väska o jacka o sånt? 
Känner en person som tog med sig igenom blåbärssoppa men det är väl inte samma sak (?). 


   
Citera

Beror på mängd och sånt. Har för mig att gränsen ligger kring 100 ml, men ganska osäker. Det brukar finnas information på flygbolagets hemsida, bäst att kolla där.

Edit: Här finns info för BRA: https://flygbra.se/info/allt-om-resan/bagage/
Behållaren med vätska får inte ha plats för mer än 1 dl


   
SvaraCitera

Kikade precis med en polare som jobbar på en flygplats.
Dricka får du ha med dig om det är i en behållare som rymmer max 100ml.
Är det t.ex en flaska på 500ml och du har 90ml kvar kommer det slängas.


   
SvaraCitera
Listus

Om du jobbar kan det vara annorlunda, jag jobbar som cabin crew och får ta med dricka igenom säkerhetskontrollen. Jobbar på Arlanda 🙂


   
SvaraCitera
Gifted

Jag har flugit en hel del, och de ar ganska strikta med vatskor.
Drick upp innan, helt enkelt. Den tomma flaskan kan du ta med och fylla pa med vatten efterat om du inte vill betala for en ny dricka efter sakerhetskontrollen.

Tips att ta med vid langre resor: Oronproppar, horlurar (garna noise-cancelling), nack-kudde, nagot att tacka ogonen med.
Sweatpants ar optimalt att resa i (jeans suger), samt kavaj-jacka att ha pass/biljett i.
(Yes, jag har rest ikladd sweatpants+kavaj kombo. Efter (amerikansk) TSA sa ha rman tappat all dignitet i alla fall.


   
SvaraCitera