Aviseringar
Rensa alla

Dricka olja?????


Ämnesstartare

Hej! Jag har väldigt svårt med att gå upp i vikt. 18 år, Väger 60 kg och är 183 cm lång. Jag tränar 4 gånger i veckan och mitt protein intag är inga som helst problem. Men skulle man kunna dricka typ 1 dl olivolja om dagen för att öka intaget av kalorier? En dl olivolja är ungefär 1000 kalorier. Är det något att rekommendera? 


   
Citera
Ämnesetiketter

Skulle gissa på att det kan vara rätt så äckligt, men borde antagligen fugnera


   
SvaraCitera

Ät kött? :S


   
SvaraCitera

Fyfan. Ledsen


   
SvaraCitera

du kanske kan komplettera kosten med kosttillskott?
typ joylent kanske?


   
SvaraCitera

Att dricka "olja" är både jävligt äckligt och kommer med stor sannolikhet att ge dig diarré. Bättre i så fall att du antingen smäller i dig en 300 grams påse... 

7310531022901.jpg

som ger dig 1500 kalorier (500 kalorier/100 gram chips) eller...

5598115-origpic-20b1bb.jpg

som även den ger 500 kalorier/100 gram chips dvs en 300 grams påse ger dig 1500 kalorier.

MEN - bara för att du smäller i dig en massa kalorier så innebär inte det att du automatiskt går upp i vikt utan till att börja med får du slopa all träning och för det andra beror det på hur effektiv ämnesomsättning du har dvs hur effektivt din sköldkörtel jobbar.

Tränar du 4 gånger i veckan och bränner 20.000 kalorier på träningen så lär du aldrig gå upp i vikt om du bara tillför kroppen 15.000 kalorier i veckan.   Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

godismannen:
Att dricka "olja" är både jävligt äckligt och kommer med stor sannolikhet att ge dig diarré. Bättre i så fall att du antingen smäller i dig en 300 grams påse... 

7310531022901.jpg

som ger dig 1500 kalorier (500 kalorier/100 gram chips) eller...

5598115-origpic-20b1bb.jpg

som även den ger 500 kalorier/100 gram chips dvs en 300 grams påse ger dig 1500 kalorier.

MEN - bara för att du smäller i dig en massa kalorier så innebär inte det att du automatiskt går upp i vikt utan till att börja med får du slopa all träning och för det andra beror det på hur effektiv ämnesomsättning du har dvs hur effektivt din sköldkörtel jobbar.

Tränar du 4 gånger i veckan och bränner 20.000 kalorier på träningen så lär du aldrig gå upp i vikt om du bara tillför kroppen 15.000 kalorier i veckan.   Blink

men en dl olja kan väl inte va så mycket till besvär. Mer bara en hjälp på traven. Inte så att jag struntar i att äta och bara dricker olja. Skulle jag sluta med träningen skulle jag bara tappa aptiten 


   
SvaraCitera

123_joe2: men en dl olja kan väl inte va så mycket till besvär.

Självfallet inte, mer än att du troligen kommer att bli mycket lösare i magen.

123_joe2: Skulle jag sluta med träningen skulle jag bara tappa aptiten

Bara för att du lägger av med träningen så MÅSTE DU naturligtvis äta lika mycket som vanligt. Annars lär du inte gå upp i vikt. Du kommer kanske ihåg den gamla fysikaliska formeln tillförd effekt/uttagen effekt.
Tar du ut lika mycket effekt som du tillför kroppen så lär du inte öka ett gram i vikt. Vad du måste göra är att tillföra kroppen MER EFFEKT dvs kalorier än vad du förbrukar. Först då kan du öka i vikt.

Olivolja är för övrigt nyttigt. Läs mer om näringsvärdet:
http://matkalkyl.se/se-olivolja.php

Chips innehåller Solros- och Rapsolja som även dom är nyttiga för kroppen. Dvs oljor från växtriket (vegetabilisk olja) EJ att förväxlas med ex smör som är animalisk olja.


   
SvaraCitera

Blanda olivolja i maten du äter istället för att bara hälla i dig


   
SvaraCitera

Jaa vissa fröer och nötter är nyttiga


   
SvaraCitera

Såklart de skulle  gå, men att hälla i sig massa olja är väl inte de godaste haha .
Finns bättre sätt att öka vikten på.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Som redan nämnt; NÖTTER! Om du inte är allergisk dvs. Ät som du brukar men tillför en näve nötter varje dag? Att dricka olja är nog inte det bästa. Använder du lightprodukter? - I sådana fall kan du börja med att skippa sådana produkter och köra "vanliga" istället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Såklart de skulle  gå, men att hälla i sig massa olja är väl inte de godaste haha .
Finns bättre sätt att öka vikten på.

Tro mig, efter att ha försökt gå upp i vikt under 4 år och inte gått upp ett enda kilo så blir man desperat 😉


   
SvaraCitera

123_joe2:

Tro mig, efter att ha försökt gå upp i vikt under 4 år och inte gått upp ett enda kilo så blir man desperat 😉

Träna stenhårt o få muskler? 


   
SvaraCitera

123_joe2:

men en dl olja kan väl inte va så mycket till besvär. Mer bara en hjälp på traven. Inte så att jag struntar i att äta och bara dricker olja. Skulle jag sluta med träningen skulle jag bara tappa aptiten 

Eller så äter du bara mer onyttig mat med mer fett, istället för att tortera dig med arr dricka olivolja vilket smakar skit.


   
SvaraCitera