Aviseringar
Rensa alla

Dricker alla föräldrar?


Ämnesstartare

Hellu Sverige..
Dricker alla föräldrar? Eller alltså är det vanligt att dom är fulla å sånt? Mamma dricker jämt typ å hon blir hemsk när hon är full, finns ingen jag kan vända mig till här. Det känns som det blivit lite mer än de som kan va vanligt typ.. Kanske är jag som typ överreagerar eller nått, men det känns inte jättebra när det ligger öl å vinflarror i bilen å så..


   
Citera

Aldrig sett mina föräldrar fulla. Är glad för det. Fulla föräldrar har nog en tendens att skada  barns uppfostran, lr det är väl individuellt. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tyvärr är det nog inte helt ovanligt :/ men vet inte om det är vanligt direkt. tror att det skulle vara bra om du pratar med någon om det... och kanske inte faller i värsta medberoendet heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
tyvärr är det nog inte helt ovanligt :/ men vet inte om det är vanligt direkt. tror att det skulle vara bra om du pratar med någon om det... och kanske inte faller i värsta medberoendet heller.

Vem pratar man med då? Å vad är medberoende?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Shantie:

Vem pratar man med då? Å vad är medberoende?

kurator kan vara ett bra steg för att få kontakt med organisationer. Medberoende handlar om att en ändrar sitt egna beteende för att försöka hjälpa den som har problem, vilket kan leda till problem då det ofta inte går att hjälpa på egen hand.


   
SvaraCitera

Mina föräldrar drack aldrig alkohol under min och syrrans uppväxt, heller aldrig under hennes och min ungdom. Farsan dricker fortfarande inte alkohol, men morsan gör det i mindre mängder om fredags och lördagskvällarna.
Bara sett morsan packad en gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Aldrig sett mina föräldrar fulla. Är glad för det. Fulla föräldrar har nog en tendens att skada  barns uppfostran, lr det är väl individuellt. 

Skada hur då?


   
SvaraCitera
Kudhos

Mina dricker men sällan till aldrig för att bli fulla. Påverkar inte mig på något vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

kurator kan vara ett bra steg för att få kontakt med organisationer. Medberoende handlar om att en ändrar sitt egna beteende för att försöka hjälpa den som har problem, vilket kan leda till problem då det ofta inte går att hjälpa på egen hand.

Vad för organisationer? Å får mamma reda på de då? För då går de inte


   
SvaraCitera

Shantie:

Skada hur då?

kske inte skada men påverka etc


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Shantie:

Vad för organisationer? Å får mamma reda på de då? För då går de inte

det bör hon inte få, men jag tror att det är bästa vägen.
Annars kan du själv kontakta exempelvis Al-anon/ Alateen som är en anhöriggrupp. Bara att skicka iväg ett mail


   
SvaraCitera

Mamma dricker i princip aldrig och pappa är en sån som tar en öl ungefär varje dag


   
SvaraCitera

Du är långt ifrån ensam om att växa upp med missbrukande föräldrar. Då de allra flesta missbruk  skadar och påverkar missbrukarens barn så behöver de hjälp och stöd för att inte klandra sig själva och för att klara av sin hemsituation. Du kan ringa till BRIS hjälptelefon där alla som svarar har tystnadsplikt och ofta kan komma med goda råd. Samtalet kostar ingenting och syns inte heller på telefonräkningen.

  http://www.drugsmart.com/faq/vad-kan-man-gora-om-man-misstanker-att-ens-foralder-dricker-for-mycket-finns-det-nagot-man-kan-gora-for-att-hjalpa/

http://www.bris.se/default.asp?pageID=14


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Du är långt ifrån ensam om att växa upp med missbrukande föräldrar. Då de allra flesta missbruk  skadar och påverkar missbrukarens barn så behöver de hjälp och stöd för att inte klandra sig själva och för att klara av sin hemsituation. Du kan ringa till BRIS hjälptelefon där alla som svarar har tystnadsplikt och ofta kan komma med goda råd. Samtalet kostar ingenting och syns inte heller på telefonräkningen.

  http://www.drugsmart.com/faq/vad-kan-man-gora-om-man-misstanker-att-ens-foralder-dricker-for-mycket-finns-det-nagot-man-kan-gora-for-att-hjalpa/

http://www.bris.se/default.asp?pageID=14

Men bris är väl bara för dom som bor i sverige? Å jag vill inte prata helst, jag vill bara att hon ska sluta dricka..


   
SvaraCitera

Shantie:

Men bris är väl bara för dom som bor i sverige? Å jag vill inte prata helst, jag vill bara att hon ska sluta dricka..

Googla på ditt land och hjälp för barn med missbrukande föräldrar, eller maila de på bris och hör hur du ska gå vidare. Din mamma behöver nog professionell hjälp med att sluta med sitt missbruk och den kan inte du ge henne.


   
SvaraCitera