Aviseringar
Rensa alla

drömbarnet


Ämnesstartare

igår hade vi en diskussion om drömbarnet i skolan. drömbarnet är det barn en fantiserar om och ser framför sig när en tänker på en framtid med barn. drömbarnet är det barn vi objektifierar och väljer kläder på redan innan det existerar, vi väljer kön trots att det är oviktigt eftersom ett barn är ett barn, vi väljer egenskaper åt det här barnet och fantiserar om vad vi ska hitta på med barnet. 

bilden av drömbarnet är inte konstant, drömmen kan omformuleras när vi märker att vi fick ett brunhårigt barn istället för ett blont barn. drömmen kan däremot inte ändras om barnet föds med ett funktionshinder, oavsett om det visar sig vid födseln eller senare. då har hela bilden om drömbarnet raserats och vi hamnat i en traumatisk kris. inte för att vårt barn inte har samma möjligheter som andra, utan för att det inte blev vårt drömbarn.


   
Citera
Ämnesstartare

kön är väl inte alls ovidkommande, finns väl i alla fall några goda anledningar att föredra det ena framför det andra. även många dåliga, visserligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Föräldrar som har en stark vision om deras drömbarn, de kommer med all säkerhet fucka upp barnet så det blir utan självkänsla, självförtroende, karaktär och integritet när det växer upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:
Föräldrar som har en stark vision om deras drömbarn, de kommer med all säkerhet fucka upp barnet så det blir utan självkänsla, självförtroende, karaktär och integritet när det växer upp.

jag skrev att bilden av drömbarnet inte är konstant, den ändras när barnet inte blir som man tänkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
kön är väl inte alls ovidkommande, finns väl i alla fall några goda anledningar att föredra det ena framför det andra. även många dåliga, visserligen.

självklart, men det är ett faktum att man oftast önskar sig ett barn av ett visst kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: jag skrev att bilden av drömbarnet inte är konstant, den ändras när barnet inte blir som man tänkt.

Jo, men det behöver inte bli så. Det finns folk som gör sitt bästa för att fortsätta ändra barnet till sin drömbild.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:
Jo, men det behöver inte bli så. Det finns folk som gör sitt bästa för att fortsätta ändra barnet till sin drömbild.

självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har bara mardrömmar om barn. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mardrömsbarnet låter som något som lika gärna skulle kunna vara en titel på en roman av john ajvide lindqvist...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska ju inte favorisera barn men mitt drömbarn gick på en förskola jag jobbat på. Ågu vad jag ville ha en fast tjänst där.


   
SvaraCitera
mynona

Chi Huang Ti: mardrömsbarnet låter som något som lika gärna skulle kunna vara en titel på en roman av john ajvide lindqvist...

Jag måste ge +1 på detta ändå. Jag gillar Ajvide Lindqvist. 

OnT: jag tror inte jag har något. Förutom vid de tillfällen när jag spelat upp filmscener där jag deltagit som förälder till ett barn, och där har det sett likadant ut som jag själv då jag var barn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar inte drömma om hur det eventuella barnet kommer va, men hur jag bäst ska ta hand om o ge mest möjligt till det, kan drömma om utflykter o aktiviteter o sånt, men själva barnet kan ju bli precis hur som helst 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Man ska ju inte favorisera barn men mitt drömbarn gick på en förskola jag jobbat på. Ågu vad jag ville ha en fast tjänst där.

Jag vet exakt vad du menar, har känt detsamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj, har inte ens tänkt på hur jag vill att mina barn ska vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: bilden av drömbarnet är inte konstant, drömmen kan omformuleras när vi märker att vi fick ett brunhårigt barn istället för ett blont barn. drömmen kan däremot inte ändras om barnet föds med ett funktionshinder, oavsett om det visar sig vid födseln eller senare. då har hela bilden om drömbarnet raserats och vi hamnat i en traumatisk kris. inte för att vårt barn inte har samma möjligheter som andra, utan för att det inte blev vårt drömbarn.

Av erfarenhet från nära släktingar så omformas drömbarnet även då det gäller funktionshinder.


   
SvaraCitera