Aviseringar
Rensa alla

Du blir inte av med något när du älskar


Ämnesstartare

Hej kära vänner,

Svendom kommer från begreppet Sven vilket betyder 'ung man, yngling'. Att ha en Svendom betyder alltså att vara oskuld.

Ungkarl är en man som ej har ingått äktenskap - och som därför borde vara oskuld om man ska tänka dåtid (om kyrkan fick som de ville i vart fall).

Oskuld betyder att man är fri från skuld. Att man inte har syndat på ren Svenska. Det är därför som man kan bli av med en oskuld (och ha kvar den).

Allt detta vittnar på en förlegad syn på sex - det kanske bara är jag som tycker det - det kanske bara är jag som blir smått enerverad av allt detta tjafs och mumbojumbo.

DET FINNS INGEN SJÄL - alltså rent logiskt så händer det inget speciellt vid sin sin sex debut (du blir inte AV med något som en del av själen). Att vända på det och mena att det är BRA är bara torftigt och inte vidare innovativt eller ens begåvat.

Så varför kan inte folk som är kassa på sex bara säga det i stället - blir så mycket enklare och mindre moralpanik av allt. Ni får anklaga mig för PK hets men det får jag ta i såna fall.

Jag är less på begrepp som hänvisar till att det finns en själ - så vad tycker ni?

Vänlig hälsning,

Asha


   
Citera
zIGGE

Noblesse oblige!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själ finns. man brukar nu för tiden vanligtvis använda ordet psyke, men det är bara samma ord fast på grekiska.

så: ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PS: För tjejer är det ju ungmö och mödom - det försvann när jag ändrade rubriken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mammon:

själ finns. man brukar nu för tiden vanligtvis använda ordet psyke, men det är bara samma ord fast på grekiska.

Fast jag måste dessvärre säga att jag menar att varken själ eller psyke existerar.

zIGGE:

Noblesse oblige!

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Fast jag måste dessvärre säga att jag menar att varken själ eller psyke existerar.

så mentala förmågor existerar inte? intressant.

undrar hur du kom fram till det här i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mammon:

så mentala förmågor existerar inte? intressant.

Jo men det finns inget psyke = ett enhetligt jag (Sluta göra halmgubbar osv). Historien om själen är förövrigt intressant - uppfattningen om vad är själ är har ändrats med tiden. Du försvarar Decartes uppfattning - men innan honom menade man att själen var någon typ av fysisk massa med spökilande kvaliteter. Sedan när Vetenskapen kom fram till att det var sjukt puckat nån gång på 1700-talet så ändrade man uppfattning. Och menade i stället att själen var icke materiell.

Decartes är arkitekten av den modellen - vilket bygger på att vi har ett enhetligt jag. för att citera så säger han 'JAG tänker därför finns JAG'. Utan att tänka att kanske 'jag' inte finns alls - vilket det faktiskt inte gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

vilket det faktiskt inte gör

nä, det håller jag med om.

jag menar mest att begreppet själ är ett för flyktigt sådant för att bruka så som du har gjort det.

på tal om halmgubbar, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mammon:

nä, det håller jag med om.

Fint då är vi överens får jag anta då! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

alltså rent logiskt så händer det inget speciellt vid sin sin sex debut

Jo, man slutar särskriva.[blush]


   
SvaraCitera

Asha:

Så varför kan inte folk som är kassa på sex bara säga det i stället -

Håller med. Jag vill fan inte råka på nitlotter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nä det är väll självklart att man inte blir av med något som man inte får [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag blev av med en fin halsduk en gång
det var min bästa vän!
D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lulz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

alltså rent logiskt så händer det inget speciellt vid sin sin sex debut (du blir inte AV med något som en del av själen).

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAahah?!?!??!
Vadå vem tror att man blir av med en bit av själen?
Det gär är väst
tack asha!


   
SvaraCitera