Aviseringar
Rensa alla

Du har ingen fri vilja, hur känns det?


Ämnesstartare

Jag är tvingad att acceptera det hela, har inget val. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Hur känner alla ni som har kommit till insikt med att det inte någon fri vilja? Är det smärtsamt att veta att du inte är mer fri i att välja dina handlingar än ett dött löv är att välja sin fallbana till marken?

Hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det är nice att vara medevetn om detta, man känner sig bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Antar att du är en fullfjädrar determinist.

Varför antar du det?

Hovnarren:

Tror du att man teoretiskt sett kan förutse framtiden?

Det beror på om det finns någon slump. Och för att få reda på det så måste vi väl i princip lära oss hur de allra minsta partiklarna i universum(om det nu ens finns några som är minst) fungerar.

Hovnarren:

Hur ser du i så fall på kaosforskning osv.?

Tja, bara för att någonting ter sig slumpmässigt på grund av våran bristande kunskap och förståelse om fenomenent så är det inte alls säkert att det är slumpmässigt.

Men nej jag skulle nog inte kalla mig fullfjädrad determinist, även om jag tycker att det känns mest logiskt att det inte finns någon slump.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryck upp dig! I och för sig så håller jag inte med dig, jag ser inte hur du kan ha kommit fram till den slutsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kirgizistan:

Ryck upp dig!

Varför skriver alla det? Jag har inte sagt att jag har problem eller mår dåligt av det, för det gör jag inte.

kirgizistan:

I och för sig så håller jag inte med dig, jag ser inte hur du kan ha kommit fram till den slutsatsen.

Kort sagt; din hjärna lyder under samma fysiska lagar som allt annat i universum, all verkan har en orsak, dina val baseras t.ex på tidigare erfarenheter och genetik. Kausalitet helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Varför skriver alla det? Jag har inte sagt att jag har problem eller mår dåligt av det, för det gör jag inte.

Ok, du lät bara nedstämd.

svartarosen:

Kort sagt; din hjärna lyder under samma fysiska lagar som allt annat i universum, all verkan har en orsak, dina val baseras t.ex på tidigare erfarenheter och genetik. Kausalitet helt enkelt.

Tidigare erfarenheter baseras på val man gjort, aktiva och fria sådana och visserligen har genetiken mycket med det att göra, men det är inget som hämmar den fria viljan då generna är den del av det som bildar den, så jag anser fortfarande att viljan är ganska mycket fri.

jag är dock för trött för att tänka klart och diskutera vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kirgizistan:

Tidigare erfarenheter baseras på val man gjort

Precis, och vad baseras de valen på då? Jo ännu tidigare erfarenheter.

kirgizistan:

men det är inget som hämmar den fria viljan då generna är den del av det som bildar den

Generna påverkar din vilja men det är inget som hämmar den fri viljan? Kan du välja dina gener efter eget tycke menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Generna påverkar din vilja men det är inget som hämmar den fri viljan? Kan du välja dina gener efter eget tycke menar du?

Generna utgör den fria viljan så ja, det kan ses som om de hämmar den men då skulle det vara som om säga att universums existens hämmar universumet självt.

svartarosen:

Precis, och vad baseras de valen på då? Jo ännu tidigare erfarenheter.

Men de tidigaste erfarenheterna uppstår efter att fritt val man gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Varför antar du det?

Därför att det är genom den hårda determinismen som man kommer fram till att den fria viljan omöjligtvis existerar. Är man anhängare av den mjuka varianten så kan den fria viljan finnas i högre eller mindre grad.

svartarosen:

Det beror på om det finns någon slump.

Om det finns någon "slump" så finns det väl plats för en fri vilja också, eller?

svartarosen:

Tja, bara för att någonting ter sig slumpmässigt på grund av våran bristande kunskap och förståelse om fenomenent så är det inte alls säkert att det är slumpmässigt.

I och för sig sant. Men hur tror du personligen... finns det fenomen som är slumpmässiga och alltså oförutsägbara till sin natur? Är det en fråga om gradskillnader, kanske?


   
SvaraCitera
Gifted

svartarosen:

Är det smärtsamt att veta att du inte är mer fri i att välja dina handlingar än ett dött löv är att välja sin fallbana till marken?

Jag ser det lite som ljuset: det kan betraktas både som en elektromagnetisk våg, och som partiklar. Vid vissa tillfällen är det en fördel att välja det ena sättet att se på ljus, ibland är det praktiskt att betrakta det som den andra företeelsen.

Lite så kan man se på den fria viljan: ibland (bioligi, neurovetenskap, etc) så är det bara impulser och kemiska reaktioner, men skall man prata psykologi etc, så krävs det ju att man antar den fria viljans existens.

Man väljer helt enkelt den vinkeln som bidrar till störst hjälp vid tillämpningen, inte huruvida det faktiskt är korrekt eller inte. En princip jag tycker att man bör använda vid flera tillfällen (antag att gud existerar om man vill diskutera etik och moral, men antag att det inte finns någon gud när man vill prata om universum, evolution, big bang, etc)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Är det smärtsamt att veta att du inte är mer fri i att välja dina handlingar än ett dött löv är att välja sin fallbana till marken?

inte speciellt smärtsamt, nej


   
SvaraCitera

svartarosen:

Hur känner alla ni som har kommit till insikt med att det inte någon fri vilja? Är det smärtsamt att veta att du inte är mer fri i att välja dina handlingar än ett dött löv är att välja sin fallbana till marken?

Nog har jag fri vilja, men sen får jag ju ta konsekvenserna. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ganska hårdför determinist, något annat vore ju religiöst. Det känns bra. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Om det finns någon "slump" så finns det väl plats för en fri vilja också, eller?

Nej, om dina handlingar beror på slumpen så är de såklart inte fria val du gjort, då är de ju slumpmässiga och alltså inget du själv påverkar.

Hovnarren:

I och för sig sant. Men hur tror du personligen... finns det fenomen som är slumpmässiga och alltså oförutsägbara till sin natur?

Som jag skrev så tycker jag att det känns mest logiskt att slumpen inte finns.

Hovnarren:

Är det en fråga om gradskillnader, kanske?

Gradskillnader? Hur skulle det kunna vara det?


   
SvaraCitera