Aviseringar
Rensa alla

Du som har navelpiercing, SE HIT, behöver hjälp!


Ämnesstartare

camillat:

Kanske det.. Men, finns ju inte så mycket att göra åt den saken så.

Just sayin.

Jag hade kunnat ta den själv också, men sen är jag sån som vill att det faktiskt ska bli bra och se snyggt ut, utan komplikationer och därför valde jag att inte göra det.


   
SvaraCitera

camillat:

för jag SKA göra det oavsett vad ni säger

Tufft. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Jag hade kunnat ta den själv också, men sen är jag sån som vill att det faktiskt ska bli bra och se snyggt ut, utan komplikationer och därför valde jag att inte göra det.

Okeej. Haha vem vill inte att det ska bli bra och se snyggt ut? [wink] [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouki:

Sån plastgrej som håller upp huden:p Vetefan vad det heter inom piercingkulturen, kommer bara ihåg att han hade en sån som jag fick hålla i medan han stack in kanylen..

Syftar du på en Forester Forcep?
Ja, det är mycket rekommenderat att använda en sådan, ja. Det blir lättare att ta ett jakt och snyggt hål.

Tycker dock att hemmapulande är korkat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantisera:

Syftar du på en Forester Forcep?

höhö, kan det kanske heta^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänta tills efter sommaren iaf. Det kommer vara mkt känsligt i början så du kan inte bada med det (eftersom det behöver läka några månader) då är det stor risk för att det blir inflamerat.

(Kan inte se att det kommer ut nått bra med att du gör detta själv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bättre att pierca sig på vintern också


   
SvaraCitera

jag gjorde själv och det var inga problem. Utan tång. Och det är väll bara att kolla på dig själv och ta så mycket som känns bra [cute] Tvätta gjorde jag bara med typ vatten och salt [blush]

För övrigt har jag grymt bra immunförsvar och bra läkhud [rolleyes]

Ooooooooooch, lite halvt osmart att ta nu på sommarn om du vill bada och sånt shiet [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det ska ju vara rätt mycket hud iaf, inte en liten hudflisa..

om du känner någon som har, så kanske de bara är och kolla ungefär hur långt in deras hål är..[wink]


   
SvaraCitera

Homeless:

d e bah o kör d löser sig...

säger som homeless. de e bara å köra, om den hamnar snett så tar du bara en griptång och *vrickar till lite* [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

säger som homeless. de e bara å köra, om den hamnar snett så tar du bara en griptång och *vrickar till lite*

hahaha[bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

elephunk:

Vänta tills efter sommaren iaf. Det kommer vara mkt känsligt i början så du kan inte bada med det (eftersom det behöver läka några månader) då är det stor risk för att det blir inflamerat.

(Kan inte se att det kommer ut nått bra med att du gör detta själv)

gör hon det så blir det ju inge bra även om hon badar.

snälla det är inte dyrare än 500 att ta en piercing i en piercingstudio.
Om du gör det själv betyder det inte bara infektion efter infektion... du kan även få svinkoppor runt piercingen och det är en ganska stor risk att du får det om du gör det själv, många jag känner har fått så och då har de ärr resten av livet plus att det är inte bara en cm med svinkoppor utan det blir ca en dm/radie. det fuckar upp din belly för livet så för guds skull, var inte dum !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Navelpiercingar som migrerar har en tendens att lämna RIKTIGT fula ärr efter sig.
Är det verkligen inte värt runt 500 spänn på en riktig studio?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter som att du kommer klara dig bra.. höhö.

Titta på någon annans och ta så mycket.
Tvätta med klorhexidin morgon och kväll de 2 första veckorna, sedan kan du tvätta med lactacyd. Om det blir en infektion, ta ut den (eftersom du har tatt den själv, dah) eller tvätta med klorhexidin 2 gånger om dagen, och koksaltlösning 1 gång om dagen. Koksaltlösning håller bara i 1 dygn har jag för mig. Klorhexidin finns på apotek. Lactacyd finns i ett vanligt snabbköp tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorhexidin är inte alls bra för piercings. Det är för stark så det dödar bakterier som skall vara vid piercingen.
Det torkar också ut huden runt hålet, vilket inte heller är bra.

Det stjälper mer än det hjälper.

Ordentliga skötselråd skulle kunna vara:
1. Ta hand om din kropp. Sov mycket, ta hand om din hygien, var frisk samt öka ditt intag av zink, C-och E-vitamin. Detta hjälper ditt immunförsvar något enormt. Och din piercing läker fortare och mer smärtfritt
(För att vara på den säkra sidan så kan vitamintabletter vara en bra idé)

2. Rengöring
Din piercing kommer att tillverka sårvätska. Vit/gulaktig, klar vätska som kommer att torka till skorpor. Pilla INTE bort dessa. Lös istället upp dem med saltlösning två gånger om dagen.
Använd en kompress som du dränker i saltlösning. Håll denne emot piercingen i circa en minut. Tops kan användas om det är svårt att komma åt.
Skölj sedan bort lösningen med ljummet vatten så saltet inte torkar ut huden.
Om det inte blivit någon sårvätska så räcker det med saltlösningskur en gång om dagen.

Det går också att tvätta i duschen. Använd förslagsvis lactacyd och tvätta med ljummet vatten. Kom ihåg att bli av med alt tvålskum dock

Det underlättar också att använda saltlösningsbad circa tre gånger per vecka. Håll en indränkt kompress mot piercingen i runt tio till femtom minuter. Men glöm inte att skölja bort resterna här heller.

3. Pilla inte på din piercing. Låt inte heller någon annan göra det.
Om du behöver vidröra den så tvätta händerna noggrant innan.

4. Ännu mer saker att undvika.
Under de första 6-8 veckorna bör du undvika följande:
Bastu
Simbassäng
Insjöar
Solarium.

Undvik också alkohol i 2-3 veckor i början av läkningen, då det hämmar läkningen.

Undvik också tryck på piercingen. Byxlinningar, skärp osv.
Detta skall du helst hålla dig borta ifrån i tre månader

Det kan vara bra att sätta en kompress över piercingen på nätterna under den första veckan som skydd

Ta inte heller ut smycket alls under läkningsperioden.(om det inte blivit infekterat förstås, vilket det inte borde bli om du har gjort som jag skrivit)
Du bör inte heller ta ut piercingen under någon längre period under det första året. Vid röntgen kan man använda smycken av PFTE

Jag ursäktar mig om jag har stavat fel eller liknande. Jag är inte överdrivet pigg just nu

Lycka till


   
SvaraCitera