Aviseringar
Rensa alla

Du tror du vet vad en god hållning är...


Mage in, axlar bak samt öron, axlar, höft, knä och fotknölar i en lodlinje. Och håll ryggen rak. Du vet, det där gamla vanliga.

Men kolla in det här:

http://www.powerergonomics.com/index.html

Enkelt så menar man att den gamla uppfattningen och läran om vad en god hållning ska vara inte bara är på tok för komplicerad att ta in, den sätter dessutom maximal belastning på din kropp och leder ironiskt nog till krämpor som du försöker undvika genom att just tänka på allt detta.

Istället ska man sträva efter en balans i kroppen. Enkelt så innebär detta att man ska stå på främre delen av fotbladen i allt man gör. Glöm ryggen, axlarna och magen - det kommer självt!

Mannen bakom detta är bland andra engelsmannen Tim Funicane. Kolla in hans blogg på http://nordicwellbeing.com/The_Accidental_Ergonomist/?page_id=169

Se även till att bli medlem i gruppen "Power Ergonomics from Sweden" på Facebook. Vi måste sprida den här läran! Har själv testat tekniken på gymmet och ute i slingan. Resultatet har varit att jag orkat mycket mycket mer.

Expermientera själva!


   
Citera
Ämnesetiketter

orka göra sig till när man ska stå upp vad larvigt


   
SvaraCitera

OF 5:

orka göra sig till när man ska stå upp vad larvigt

Mm håller med.
Jävla mumbojumbo.


   
SvaraCitera

säger samma sak som personen över mig säger


   
SvaraCitera

OF 5:

orka göra sig till när man ska stå upp vad larvigt

Vadå, det är ju inte precis som att du ska stå på tå? Men vill du se ut som en hösäck och få problem med rygg och nacke, be my guest.


   
SvaraCitera

Alexander128:

t är ju inte precis som att du ska stå på tå? Men vill du se ut som en hösäck och få problem med rygg och nacke, be my guest.

den ända som skulle tjäna på om jag skulle göra sådär är min kiropraktor.


   
SvaraCitera

ORKAR INTE LÄSA :'(


   
SvaraCitera

Alexander128:

Vadå, det är ju inte precis som att du ska stå på tå? Men vill du se ut som en hösäck och få problem med rygg och nacke, be my guest.

Mm ända tills idag - tills när du skapade den där tråden så har alla varit hösäckar. Nu har du löst världens alla problem med det.
Har du tänkt på att när du står på främre delen av fotbladet så får du högre adrenalinhalt i blodet - har du tänkt på om det har några långvariga effekter? Du kanske blir överviktig eller får andra hormonella störningar?

Att tro att något är sådär enkelt är att vara tanklös och lättlurad.


   
SvaraCitera

OF 5:

en ända som skulle tjäna på om jag skulle göra sådär är min kiropraktor.

Att du ens har en kiropraktor borde vara en ganska bra anledning till att göra något åt hur du rör dig.


   
SvaraCitera

Alexander128:

Att du ens har en kiropraktor borde vara en ganska bra anledning till att göra något åt hur du rör dig.

du vet inte ett skit om mina sjukdomar så ge fan i att uttala dig.

men efter som att du är så övertygad om att du har lösningen på problemet skall jag över väga att pröva på jobbet i morgon


   
SvaraCitera

Myksa:

Har du tänkt på att när du står på främre delen av fotbladet så får du högre adrenalinhalt i blodet - har du tänkt på om det har några långvariga effekter? Du kanske blir överviktig eller får andra hormonella störningar?

Och hög adrenalinhalt i blodet får man inte om man står med tyngden på bakre delen av foten så att diskarna i ryggen utsätts för maximal belastning?


   
SvaraCitera

OF 5:

du vet inte ett skit om mina sjukdomar så ge fan i att uttala dig.

men efter som att du är så övertygad om att du har lösningen på problemet skall jag över väga att pröva på jobbet i morgon

Nej, det ska jag inte göra. Ber om ursäkt för det.

Och tack för att du ger det en chans!


   
SvaraCitera

Vad jag framförallt vill att ni ska testa är att springa på främre delen av fotbladen när ni är ute och... ja, springer. Brukade hata att springa ute i skogen och på slingor, men när jag testade detta så blev det helt plötsligt roligt - för det är ju nämligen såhär jag springer i fotbollen. Man känner sig så jävla lätt. Man kanske inte orkar springa så under en speciellt lång tid i början, men sen vänjer man sig. Otroligt skön känsla!


   
SvaraCitera

Alexander128:

Och hög adrenalinhalt i blodet får man inte om man står med tyngden på bakre delen av foten så att diskarna i ryggen utsätts för maximal belastning?

Att stå på främre delen av foten är inget nytt. Finns ett jättegammalt avsnitt av Seinfield där Kramer har skaffat ett par specialskor med förhöjd främre del så att man konstant går på främre delen av foten. Det måste ha varit minst tio år sedan. Säger det dig något?

När man håller presentationer är det en bra idé att stå lite på tå. Det ger bättre hållning, andning och som sagt - lite adrenalin.

Folk har haft skor med klack i hundratals år...

Nu kommer någon idiot med en "ny" revolutionerande idé. Som om.
Seinfield: It's funny 'cause it's true...


   
SvaraCitera

Myksa:

Seinfield: It's funny 'cause it's true...

Du svarade inte på min fråga.

Och nämde Kramer något om att springa på främre delen av fotbladen samt att glömma allt det där om axlar bak, mage in, öron bak och allt det där som samhället är "infekterat" av?

Egentligen skiter jag i vad folk tycker om det här, vill bara att dom åtminstone ger det en chans. Har genom åren fått mig intutat det här med en lodlinje genom kroppen, att stå på hälarna när jag gör en knäböj och blabla, utan att få en bra förlaring varför. Men det har åtminstone sett snygg ut. Dock har det lett till ryggbesvär, men jag har trott att det berott på annat.

Så läste jag om det här, testade det och är fan helt fräslt. Orkar mycket mer på gymmet och tycker för första gången det är kul att dra ut och springa.


   
SvaraCitera