Aviseringar
Rensa alla

duger detta schema?


Ämnesstartare

tjena, är en grabb på 16år har börjat gymma för cirka 1-2 veckor sedan och alltså börjat gått på gym, och jag har även har gjort ett schema för ungefär 2-4 veckor framöver, börja med schemat idag, så säg gärna vad ni ty ckerom det det 🙂

Måndag: Biceps och Mage
- hammercurl
- hantelcurl
- kabelcurl
- repcrunches
- sit-ups med vikt

Tisdag: Bröst och Underarmar
- bänkpress
- sned bänkpress med hantlar
- handledscurl med skivstång
- handledscurl med hantalar

Onsdag: Rygg och Traps
- lastdrag
- skivstångsrodd
- hantelshrugs
- hantelrodd
- marklyft

kommer även skriva in Torsdag och Fredag också. Men somsagt vad tycker nä än så länge, säg gärna vad jag skulle kunna ändra på osv. Jag har även anpassat det efter gymmet 😀


   
Citera
Ämnesetiketter

Varför träna underarmar? De växer ju ändå av andra övningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, så enligt dig så kan jag skippa det och kasta in något annat? 😀 ? 🙂


   
SvaraCitera

ohrner:

okej, så enligt dig så kan jag skippa det och kasta in något annat? 😀 ? 🙂

Det låter vettigast ja.


   
SvaraCitera

TS: Det är bra att du tar initiativ och försöker sätta ihop ditt eget schema men styrketräning är en "sport" som kräver ordentligt med kunskap, rekommenderar dig att kolla upp stronglifts 5x5 istället.

Tränar du inte ben? Onödigt mycket biceps, dumt med underarmar dagen innan rygg.

Det viktigaste är dock att du ser till att ha ett utförande som minimerar skaderisken och tränar på ett sätt du gillar.

Zodd:

Varför träna underarmar? De växer ju ändå av andra övningar.

Nej underarmarna bör precis som övriga muskler tränas separat då ryggövningar mest ger greppstyrka men ingen volym att tala om, underarmscurl eller liknande bör finnas med.


   
SvaraCitera
Canon

Men snälla träna benen också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack : då ska jag nog kika om litet då få se om jag får ihop nått 😀


   
SvaraCitera

ohrner:

okej, så enligt dig så kan jag skippa det och kasta in något annat? 😀 ? 🙂

Vad för annat skulle du kasta in menar du?


   
SvaraCitera

Det viktigaste av allt: Träna hur du vill men se till att läsa lite om träning varje dag på t.ex. flashback eller kolozzeum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, varför inte lyssna, jag skrev själv att det kommer torsdag och fredag också, och där ska ben in i bilden 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

Det viktigaste av allt: Träna hur du vill men se till att läsa lite om träning varje dag på t.ex. flashback eller kolozzeum.

okej tack för din hjälp, vad säger du om att kanske kasta in Axlar och Triceps på Torsdagen och Ben och Vader på Fredagen?


   
SvaraCitera

Rävpojken:

Nej underarmarna bör precis som övriga muskler tränas separat då ryggövningar mest ger greppstyrka men ingen volym att tala om, underarmscurl eller liknande bör finnas med.

Själv tycker jag att mina underarmar stimuleras tillräckligt av andra övningar, så jag skiter i underarmar.

Men till nybörjare bör man väl rekommendera att fokusera på basövningar och inte slösa tid på att isolera underarmar? Scooby har rätt i mina ögon.


   
SvaraCitera

ohrner:

okej tack för din hjälp, vad säger du om att kanske kasta in Axlar och Triceps på Torsdagen och Ben och Vader på Fredagen?

Det låter helt okej.

Du skulle dock få större ökningar både på volym och styrka om du började med SL 5x5 istället, men jag började också som du. [cute] Då tränar du hela kroppen 3ggr i veckan.

Kom ihåg att äta massa och sova bra.


   
SvaraCitera

Zodd:

Själv tycker jag att mina underarmar stimuleras tillräckligt av andra övningar, så jag skiter i underarmar.

Statisk träning ger inte i närheten av samma volym som dynamisk, jag märker iaf att folk brukar ha släpande underarmar, inte så jobbigt att slänga in några set efter passet.

Zodd:

Men till nybörjare bör man väl rekommendera att fokusera på basövningar och inte slösa tid på att isolera underarmar? Scooby har rätt i mina ögon.

Ja, därför jag rekommenderar 5x5, scooby har rätt på vissa saker men är rätt okunnig på andra områden, btw.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

ohrner:

tjena, är en grabb på 16år har börjat gymma för cirka 1-2 veckor sedan och alltså börjat gått på gym, och jag har även har gjort ett schema för ungefär 2-4 veckor framöver, börja med schemat idag, så säg gärna vad ni ty ckerom det det 🙂

Svårt att kommentera om man inte får veta vad du vill åstadkomma med träningen.
Om du tränar för volym så verkar det tiptop. Om du slänger in ben också.


   
SvaraCitera