Aviseringar
Rensa alla

Dvorak


Ämnesstartare

Image
Svdvorak, en vanlig svensk variant av Dvorak.

Dvorak är en ny tangentbordslayout som är mer ergonomisk, träffsäkrare och ofta snabbare än Qwerty. Att byta går snabbt men är väl värt.

Men jag har skrivit Qwerty i 10 år...

Och du kommer skriva 30, 40, 50, 60 eller 70 år till? Att byta går snabbt. Att ha det jobbigt att skriva några veckor är värt att göra om du ska skriva tusentals veckor till då fördelarna är såpass stora.

Jag orkar inte byta plats på tangenterna...
Det behövs inte heller! Det bästa är att inte göra det och "tvinga" hjärnan att lära sig var alla sitter så att du klarar full touchtyping.

Men alla andra använder ju QWERTY....

Vad är det för skäl till att inte byta? Ska du skriva långsamt, dåligt och oergonomiskt för att andra personer inte upptäkt de stora fördelarna med Dvorak Dessutom kan man fortfarande skriva Qwerty när man lärt sig Dvorak bara att det går lite långsammare och att du måste kolla på tangenterna. Dessutom, hur stor del av tiden du skriver gör du det på någon annan dator än din egen?

Men Qwerty funkar ju...

Såklart det funkar men Dvorak fungerar mycket bättre. Det är lite som att gå från en gammal dator med en kärna på 500mhz till en helt ny med i7 980x!

Mer informaiton finns här:
Svensk Dvorak - Sveriges största hemsida om Dvorak.
Aoeu - Annan bra hemsida som tyvärr är inaktiv.
Engesk hemsida - Även den bra


   
Citera
Ämnesetiketter

Trodde de satt i alfabetets ordning! [surprised]

Fast nu när jag ser efter så gör dom ju inte det.. [shake]

Vem fan kom på denna knepiga ordning? [confused]


   
SvaraCitera
Åtta

Liberalism:

Dvorak är en ny tangentbordslayou

"ny"? Dvorak har väl ändå funnits sedan för alltid?


   
SvaraCitera

Väldans ny!
testade ett tag, men bytte tillbaka sedan. Behöver inte skriva fortare än vad jag redan gör, känner jag.


   
SvaraCitera

Liberalism:

Dvorak är en ny tangentbordslayout

The Dvorak Simplified Keyboard is a keyboard layout patented in 1936 by Dr. August Dvorak and his brother-in-law, Dr. William Dealey [rolleyes][rolleyes][rolleyes]


   
SvaraCitera

skulle ta för lång tid att skriva mitt namn [no-no]


   
SvaraCitera

Installerade, kommer kanske lägga någon vecka på att lära mig, om jag orkar. Skrev med det ett tag när jag satt på en linux.


   
SvaraCitera

it ain't gonna happen


   
SvaraCitera

vadå ergonomiskt... och snabbare? på vilket jävla sätt


   
SvaraCitera

honolulu:

vadå ergonomiskt... och snabbare? på vilket jävla sätt

Tangenterna är inte placerade långt ifrån varandra. Man har tangenter man använder ofta placerade närmre varandra, och på bättre platser.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Tangenterna är inte placerade långt ifrån varandra. Man har tangenter man använder ofta placerade närmre varandra, och på bättre platser.

mm d förstod ja egentligen men låter ändå tardigt pga detta funkar bra ja gillar att glida me fingrarna all over the place


   
SvaraCitera

honolulu:

mm d förstod ja egentligen men låter ändå tardigt pga detta funkar bra ja gillar att glida me fingrarna all over the place

Tja, inget fel med det. Man ska bara komma ihåg att det är konstruerat för att tangenter man använder ofta ska vara långt från varandra.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Tja, inget fel med det. Man ska bara komma ihåg att det är konstruerat för att tangenter man använder ofta ska vara långt från varandra.

ja d e fiffigt
men alltså gäller det alla språk eller... dvorak-skiten. eller äre bara att de delat in i vokaler/konsonanter


   
SvaraCitera

honolulu:

ja d e fiffigt
men alltså gäller det alla språk eller... dvorak-skiten. eller äre bara att de delat in i vokaler/konsonanter

Va? Tror det mest är att man delat in det.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Va? Tror det mest är att man delat in det.

aha ok va smart mm smartass


   
SvaraCitera