Aviseringar
Rensa alla

Egalitära sexuella och romantiska ritualer .


Asha: Det finns definitivt sociala ritualer i vänskap.

Som?


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:

Som?

Den här tråden handlar inte om att diskutera självklarheter. Läs på i stället. 


   
SvaraCitera

Asha: Den här tråden handlar inte om att diskutera självklarheter. Läs på i stället.

Det tar jag som att du inte har något svar.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:

Det tar jag som att du inte har något svar.

Nej, jag har inget mer svar i den här tråden som sagt. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Låt mig bara notera att jag tycker det är fett störigt när personer som inte hajar saker för ner diskusionen till absoluta lägsta nivå. Och förväntar sig att få allt förklarat för sig.


   
SvaraCitera

Asha: Låt mig bara notera att jag tycker det är fett störigt när personer som inte hajar saker för ner diskusionen till absoluta lägsta nivå. Och förväntar sig att få allt förklarat för sig.

Låt mig notera att i det här läget är det mest du som inte synes haja, fram till att du säger något som antyder att du gör det.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:

Låt mig notera att i det här läget är det mest du som inte synes haja, fram till att du säger något som antyder att du gör det.

Att säga att du inte fattar något vore en överdrift. Du hajar mindre än ingenting. 


   
SvaraCitera

Asha: Att säga att du inte fattar något vore en överdrift. Du hajar mindre än ingenting.

Betrakta det här som en förolämpning jag inte säger rakt ut eftersom det skulle bryta mot reglerna.

Du har hittills i hela tråden inte sagt något av någon som helst substans, attityden du uppvisar nu förtjänar man och du har inte gjort något för den.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox: Du har hittills i hela tråden inte sagt något av någon som helst substans, attityden du uppvisar nu förtjänar man och du har inte gjort något för den.

Korrekt, du förtjänar att bli behandlad såhär. Lägg ner med att gå in i trådar du inte förstår dig på i forsättningen. Hur arrogant kan man egentligen vara om man tror att allt som existerar förstår man sig på. Det är som barnet som tror att föräldern försvinner när den håller för ögonen. 


   
SvaraCitera

Asha:
Lyssnade på en podcast där Aron Flam (en bekant till mig) medverkade. Där sa han bland annat att kritisera gamla sexistiska normer utan att hitta på nya bara blir förvirrande. Tidigare menar han, att det var enklare inte att det var rätt, utan just enklare hur man skulle bete sig emot personer man är intresserad av osv. Nu är det inte lika tydligt längre, och de normer och ritualer som verkar fungera för de aldra flesta är vad i feministisk diskurs är sexistiskt. Det här är alltså normer som var självklarheter på 50-talet exempelvis, men menar Aron Flam, kritik av sexistiska normer och ritualer räcker inte. Utan vad som behövs är egalitära ritualer, ingen tjänar på otydlighet på det här området. Jag har inte tänkt på det exakt så, och tycker det är en intressant tanke som jag gärna skulle vilja spinna vidare på. Vad skulle dessa egalitära ritualer bestå av? 

Den gamla grejen(kom inte på nåt ord) "Guds barn" Eller som nu heter "familjen" Har ju en del konstiga ritualer inom incest och att man ska ha sex med sina barn osv, vill inte berätta mer sök själv... Är själv inte troende alls. Allt går att bevisa fysiskt


   
SvaraCitera

Asha: Korrekt, du förtjänar att bli behandlad såhär. Lägg ner med att gå in i trådar du inte förstår dig på i forsättningen. Hur arrogant kan man egentligen vara om man tror att allt som existerar förstår man sig på. Det är som barnet som tror att föräldern försvinner när den håller för ögonen.

Jag förstår garanterat betydligt mer än du, men eftersom du inte har presenterat något alls finns inget att prata om. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

InABox:

Jag förstår garanterat betydligt mer än du, men eftersom du inte har presenterat något alls finns inget att prata om. 

Det ända du har bidragit är en negation. Ingen fördjupning, ingen nyansering. Från det blir dina drivkrafter och intentioner uppenbara. Du vill bara förstöra det du inte förstår, du vill bräna häxor på bål. 


   
SvaraCitera

Jag tycker att man kan att både inte låta sitt kön definiera sin identitet men jag tycker faktiskt också att man kan få vara hövlig och artig och utföra traditionella vänliga gester. T.ex. om du anser att det känns manligt att öppna dörren och låta kvinnor gå först, eller vad det nu kan vara så är det inget fel med det så länge du inte i hemlighet tycker att hon har sämre förmågor att klara av saker (annat än att försvara sig själv mot fysiska angrepp om hon inte tränar typ kampsport.) Så länge du vet att hon är människa på samma sätt och att kön är mer komplicerat samt inte väntar dig någonting av henne. Hon kanske inte vill ha en traditionell "kvinnoroll" bara för att du vill ha en traditionell "mansroll".


   
SvaraCitera

Asha: Det ända du har bidragit är en negation. Ingen fördjupning, ingen nyansering. Från det blir dina drivkrafter och intentioner uppenbara. Du vill bara förstöra det du inte förstår, du vill bräna häxor på bål.

Nej, jag har bidragit med ett ifrågasättande och ett preliminärt uttalande, på vilket din respons var absolut noll. Hade du presenterat något mer djuplodande än en tom hänvisning till en podcast kanske du hade haft lite kött på benen, men tyvärr.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

applekakanshaj2:

Den gamla grejen(kom inte på nåt ord) "Guds barn" Eller som nu heter "familjen" Har ju en del konstiga ritualer inom incest och att man ska ha sex med sina barn osv, vill inte berätta mer sök själv... Är själv inte troende alls. Allt går att bevisa fysiskt

Ah fast det finns andra typer av ritualer också. Det är egentligen bara ett smidigt ord för en handling med symbolisk betydelse som kollektivt upprepas. Men jag kan köpa om det leder tanken fel för någon som inte har hört ordet användas så tidigare. Exempelvis så är artighet sociala ritualer. Två nära vänner kan uppfinna egna ritualer, som kan verka knasiga för utomstående men som fyller en funktion för relationen. Om vi ska tillbaka till ämnet så blir det mycket förvirring om ritualer ska konstant omprövas och uppfinnas på nytt. Kanske är det oundvikligt, men då är det inte heller så konstigt att en del klamrar sig fast kring normer och ritualer på 50-talet, som förvisso är dysfunktionella men som känns desto tryggare. 


   
SvaraCitera