Aviseringar
Rensa alla

Egenmäktigt förfarande


Ämnesstartare

Igår utförde jag och ca 10 till en klimataktion inne på Hemköpt. Vi gick lugnt in, lindade in köttdiskarna i avspärrningstejp, delade ut flygblad och bjöd på veganska snittar.
Bemötandet från kunderna var helt fantastiskt med butiksägaren flippade totalt och kunde inte ens tänka sig ha en dialog. Han ringde snuten, vilket vi hade förväntat oss och var helt okej med, och sa till dem att vi var väldigt aggressiva och hotfulla och att hans kunde känt sig hotade. Detta var inte sant men pga av vad han sa var det inte konstigt att snuten stormade in och var fett otrevliga till en början. Dock förstod de ganska fort att vi var fredliga och vänliga själar utan något ont i kikaren.
Polisen ville inte göra något särskilt med oss men butiksägaren som var våldsam mot oss ville göra anmälan. Problemet var att de itne fann något riktigt brott vi hade begått och vi vägrade peka ut en ensam skyldig utan svarade som grupp.
Vi kom överens om att vägra visa id och åkte allihopa tillsammans till polisstationen.
Sen blev vi visiterade (jag visade leg), satta isolerade i små "väntsalar" med glas som inte gick att se utifrån samt förhörda en och en. Jag satt från 17.00-21.00 och blev sedan släppt.

På förhöret erkände jag att jag var på platsen men inte att jag begått något brott. Jag sade att jag var med på aktionen men gjorde inget aktivt. (jag var den som tryckte upp flygbladen och delade ut de flesta, hängde inte upp tejpen (det sa jag inte dock men tänkte det räckte med att jag inte var aktiv i något brott).

Brottet de skulle kunna döma oss för är egenmäktigt förfarande, om åklagaren pallar fortsätta denna skit. jag skulle tycka att det var sjukt unfair om jag fick en bot eftersom det inte är oskyldigt att stå i en affär och sprida information. Vad kan jag göra om jag får brev om böter?

Lång text, I know, men tack den som orkade läsa. [love]


   
Citera

Fett bra initativ! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Äcklande initiativ, låt för fan ica få hålla i sin affär själva. Gör detta ute på gatan istället.

Ni agerade "sjukt unfair" mot de som driver affären. Ni smyger genom kryphål i lagar för att ni inte vågar ta ett litet jävla straff.

Vad ska du göra om du får böter?
BETALA FÖR I HELVETE.

Gör det på ett lite jävla bättre sätt, ett effektivt sätt kanske, men fan inte rättvist mot människorna som arbetar där.

Och varför sa du inte att det var du som tryckte upp alla blad? Vågar du inte stå för det du gör?

Väx upp för fan.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

jag skulle tycka att det var sjukt unfair om jag fick en bot eftersom det inte är oskyldigt att stå i en affär och sprida information. Vad kan jag göra om jag får brev om böter?

Så du tror att det inte är olagligt att gå in i en affär och sprida propaganda helt utan ägarens medgivande, tejpa köttdiskarna med avspärrningstejp och förhindra kunder från att ta del av varan?

Då är du ju inte av det klipskare slaget må jag säga.


   
SvaraCitera

skulle ärligt talat blivit förbannad om någon gjort så på min lokala ica


   
SvaraCitera

"8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år. "

Detta är lagen. Vet inte om ni kommer dömas eller ej, beror väl på om ni faktiskt stoppat folk att gå fram till köttdisken eller ej.

Sming:

Så du tror att det inte är olagligt att gå in i en affär och sprida propaganda helt utan ägarens medgivande

Detta faller inom yttrandefriheten, såvida inte ägaren tydligt markerat ut innan att man inte får säga vissa saker i affären.

Sming:

tejpa köttdiskarna med avspärrningstejp

Vet inte riktigt exakt vilken lag det här skulle bryta mot. Skadegörelse? Inte omöjligt, särskilt inte om man kan hänvisa till att det varit jobbigt att ta bort tejpen.

Sming:

och förhindra kunder från att ta del av varan?

Detta har TS inte sagt att de gjort. Om de gjort så är det ju troligen egenmäktigt förfarande, annars är det frågan om vad som skulle vara det.

EDIT: Och till TS: Bra aktion! Hoppas ni frias eller att det läggs ner, och hoppas ni gör det igen!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Detta faller inom yttrandefriheten, såvida inte ägaren tydligt markerat ut innan att man inte får säga vissa saker i affären.

Stringburka:

Vet inte riktigt exakt vilken lag det här skulle bryta mot. Skadegörelse? Inte omöjligt, särskilt inte om man kan hänvisa till att det varit jobbigt att ta bort tejpen.

Skadegörelse skulle jag inte tro på, men brott mot den allmänna ordningen kan det mycket väl falla inom.

Stringburka:

Detta har TS inte sagt att de gjort. Om de gjort så är det ju troligen egenmäktigt förfarande, annars är det frågan om vad som skulle vara det.

Demostrativt gjorde dom det, genom att "avspärra" diskarna, om dom gjorde det bokstavligt kan jag inte svara på, dom kanske inte hann så långt.


   
SvaraCitera

Sming:

Skadegörelse skulle jag inte tro på, men brott mot den allmänna ordningen kan det mycket väl falla inom.

Höh? Vilket av brotten? Det finns många brott mot den allmänna ordningen men jag kan inte se vilket detta skulle vara. Knappast våldsamt upplopp, griftefridsbrott, myteri, eller HMF iaf.

Sming:

Demostrativt gjorde dom det, genom att "avspärra" diskarna, om dom gjorde det bokstavligt kan jag inte svara på, dom kanske inte hann så långt.

Vad menar du med demonstrativt? Som i symboliskt? Det är inte olagligt per definition.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Fett bra initativ! [bigsmile]

Tack! [love]
----------------------------------------

Zittam:

Äcklande initiativ, låt för fan ica få hålla i sin affär själva. Gör detta ute på gatan istället.

Ni agerade "sjukt unfair" mot de som driver affären. Ni smyger genom kryphål i lagar för att ni inte vågar ta ett litet jävla straff.

Vi sade från början att vi skulle stå där i 30 minuter och informera, vi hindrade ingen att köpa kött. vi ville informera om sambandet kött och klimat. vi hade gått självmant efter 30 min om de itne hade flippat.

Zittam:

Vad ska du göra om du får böter?
BETALA FÖR I HELVETE.

jag tänker inte böta för ett brott jag inte begått

Zittam:

Och varför sa du inte att det var du som tryckte upp alla blad? Vågar du inte stå för det du gör?

Vi gjorde aktionen tillsammans som en grupp och tog allt ansvar tillsammans. dessutom hade de inget som helst intresse utav vem som tryckte bladen då det inte är olagligt.
------------------------------------------------------

Sming:

Så du tror att det inte är olagligt att gå in i en affär och sprida propaganda helt utan ägarens medgivande, tejpa köttdiskarna med avspärrningstejp och förhindra kunder från att ta del av varan?

Då är du ju inte av det klipskare slaget må jag säga.

Jag personligen gjorde inget olagligt iaf eftersom det inte var jag som tejpade fast bandet. det var det enda olagliga vi gjorde. när butikspersonalen slet ner banden satte vi inte upp dem igen.
--------------------------------------------------------

Stringburka:

Detta är lagen. Vet inte om ni kommer dömas eller ej, beror väl på om ni faktiskt stoppat folk att gå fram till köttdisken eller ej.

Tack så mycket för det seriösa inlägget! Nej vi hindrade ingen från att ta varor. vi lindade liksom bandet runt disken och på så sätt spärrade vi inte av vägen fram till disken och det gick att nå alla varor. det var mer en gest.

Stringburka:

Sming: tejpa köttdiskarna med avspärrningstejp
Vet inte riktigt exakt vilken lag det här skulle bryta mot. Skadegörelse? Inte omöjligt, särskilt inte om man kan hänvisa till att det varit jobbigt att ta bort tejpen.

nja det är det som isf skulle vara egenmäktigt förfarande vad jag har förstått.

Stringburka:

EDIT: Och till TS: Bra aktion! Hoppas ni frias eller att det läggs ner, och hoppas ni gör det igen!

Tack för peppen! Ja åklagaren lät hemskt trevlig på telefon och jag tror knappt att detta komemr att utredas något vidare. det beror på hur pass apissed butiksägaren var. han slet saker ut händerna på oss och rev sönder plakat samt skrek oss i ansiktet[rolleyes]
-----------------------------------------------------------------

Sming:

Demostrativt gjorde dom det, genom att "avspärra" diskarna, om dom gjorde det bokstavligt kan jag inte svara på, dom kanske inte hann så långt.

vi hade aldrig som avsikt att hindra någon från att ta kött. vi ville bara göra det lite mer psykiskt jobbigt att gå förbi oss och ta kött från en hylla inlindad i avspärrningstejp.


   
SvaraCitera

Han förlorade ju pengar pga er, så att det är ju klart att han blev sur. Vad sa ni till dem som sträckte sig innanför avspärrningstejpen och tog kött?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Han förlorade ju pengar pga er, så att det är ju klart att han blev sur. Vad sa ni till dem som sträckte sig innanför avspärrningstejpen och tog kött?

Nej vi hindrade ingen att ta kött och dessutom stod vi bara där i 30 min 🙂
Vi sa inget, det är deras val. vi erbjöd dem liksom alla andra en vegansk snitt samt flygblad.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Nej vi hindrade ingen att ta kött och dessutom stod vi bara där i 30 min 🙂

Jaha ok. Ni gick pga att polisen kom eller för att ni ville det?


   
SvaraCitera

Låter inte direkt som om någon kommer orka bry sig om att åtala er.

Postlapsaria:

Vad kan jag göra om jag får brev om böter?

Överklaga det eller betala böter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jaha ok. Ni gick pga att polisen kom eller för att ni ville det?

vi hade tänkt gå frivilligt efter 30 min men snuten kom innan det så ja..

mablethorpe:

Överklaga det eller betala böter.

kommer nog överklaga.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

vi hade tänkt gå frivilligt efter 30 min men snuten kom innan det så ja..

Ok. Ni slapp följa med dem?


   
SvaraCitera