Aviseringar
Rensa alla

Egenmäktigt förfarande


Ämnesstartare

isola:

Ok. Ni slapp följa med dem?

nej vi var tvugna att gå ut när de kom.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

nej vi var tvugna att gå ut när de kom.

Det var en stor affärskedja, eller en enskild butik?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

nja det är det som isf skulle vara egenmäktigt förfarande vad jag har förstått.

Ja, och jag undrar om det verkligen skulle kunna räknas som det. Egenmäktigt förfarande handlar i första hand om att fysiskt hindra ägaren till ett föremål att bruka det. Jag är ju ingen jurist, men det är vad jag kan läsa utifrån lagen och de domar kring den jag sett.

lagen.nu har en del info om du vill läsa på mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det var en stor affärskedja, eller en enskild butik?

det var hemköp men det var mets en slump att vi gick dit. det var liksom ingen aktion mot affären, inte personligt alls. det var mot köttindustrin. och eftersom de har kött i sitt sortiment är de en del av den.

Stringburka:

Egenmäktigt förfarande handlar i första hand om att fysiskt hindra ägaren till ett föremål att bruka det. Jag är ju ingen jurist, men det är vad jag kan läsa utifrån lagen och de domar kring den jag sett.

lagen.nu har en del info om du vill läsa på mer.

ja det låter ju som att de skulle ha svårt att sätta dit oss för det.
tack


   
SvaraCitera

Stringburka:

Höh? Vilket av brotten? Det finns många brott mot den allmänna ordningen men jag kan inte se vilket detta skulle vara. Knappast våldsamt upplopp, griftefridsbrott, myteri, eller HMF iaf.

Heh, tror du inte man bryter mot den allmänna ordningen om man går in i en affär, spärrar av köttdiskarna och propagandera? Nog att området är privat men det måste väl falla inom kategorin.

Stringburka:

Vad menar du med demonstrativt? Som i symboliskt? Det är inte olagligt per definition.

Demostrativt som att visa sin ovilja till kunderna att ta del av denna affärens sektion, även om dom inte hindrade konsumenterna handlingen så försvårades det för dem.


   
SvaraCitera

Hoppas ni blir dömda. Klart som fan butiksägaren blir förbannad om ni klampar in på HANS butik och håller på. [tired]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

det var hemköp men det var mets en slump att vi gick dit. det var liksom ingen aktion mot affären, inte personligt alls. det var mot köttindustrin. och eftersom de har kött i sitt sortiment är de en del av den.

Jaha, tänkte att "hemköpt" var någon liten egen affär. [crazy]
Den vid Åhlens menar du?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

jag skulle tycka att det var sjukt unfair om jag fick en bot eftersom det inte är oskyldigt att stå i en affär och sprida information.

Jag skulle tycka det var sjukt unfair om någon höll på att tramsa så som ni gjorde i en lokal jag ägde.

Postlapsaria:

Vad kan jag göra om jag får brev om böter?

Som sagt, betala eller överklaga. Lär knappast vara värt att överklaga dock.

Tänker äta extra många djur idag. För din skull.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Vi sade från början att vi skulle stå där i 30 minuter och informera, vi hindrade ingen att köpa kött. vi ville informera om sambandet kött och klimat. vi hade gått självmant efter 30 min om de itne hade flippat

Ni hindrade delvis folk från att köpa kött genom avspärrningen. Här i Sverige så är avspärrning starkt förknippat med "NEJ, RÖR INTE FÖR I HELVETE!".

Avspärrningsband + 11 pers som står och propagerar mot kött = Detta fungerar som tillräckligt avskräckande scenario för att folk ska skippa kött.

Postlapsaria:

jag tänker inte böta för ett brott jag inte begått

Om fallet blir prövat i domstol och ni blir funna skyldiga så blir ni funna skyldiga.
Stå upp för dina veka åsikter och du borde ha förberett dig på att det skulle kunna vara ett straff.

Ni får inte stå och propagera på privat ägd mark hur ni vill. Det krävs tillstånd.

Hoppas ni blir fällda.

Postlapsaria:

Vi gjorde aktionen tillsammans som en grupp och tog allt ansvar tillsammans. dessutom hade de inget som helst intresse utav vem som tryckte bladen då det inte är olagligt.

Tror nog inte man kan ta på sig brott som en grupp här i Sverige.

Ni känns mer som osnutna snorungar, gör om gör rätt. Gå enligt regelboken så ni slipper dessa fadäser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bobben:

Hoppas ni blir dömda. Klart som fan butiksägaren blir förbannad om ni klampar in på HANS butik och håller på. [tired]

vi klampade inte in och höll på. vi var hemskt trevliga mot alla kunder och bjöd dem på snittar [rolleyes]

isola:

Jaha, tänkte att "hemköpt" var någon liten egen affär. [crazy]
Den vid Åhlens menar du?

aha! så att jag skrev fel. menade förstås hemköp. nej vi skulle aldrig gått in i en liten miniaffär. åhlens vet jag inte..masthuggstorget i anslutning till 2a långgatan?

iddqd:

Jag skulle tycka det var sjukt unfair om någon höll på att tramsa så som ni gjorde i en lokal jag ägde.

vi tramsade inte. du var dessutom inte där så du kan inte ha en åsikt över hur vi betedde oss/handlade. du kanske tycker att det är tramsigt att bry sig om miljön men faktum är att köttindustrin påverkar vårt klimat mycket mer är båt- bil- och flyg-transport gör tillsammans.

iddqd:

Lär knappast vara värt att överklaga dock.

Varför inte? Det tänker jag absolut göra.

iddqd:

Tänker äta extra många djur idag. För din skull.

okej kul för dig. känner inte riktigt att det var nödvändig information att dela med mig dock.

Zittam:

Avspärrningsband + 11 pers som står och propagerar mot kött = Detta fungerar som tillräckligt avskräckande scenario för att folk ska skippa kött.

Alla mötte oss med ett leende på läpparna. En del höll med, andra tog kött ändå, vi hindrade ingen och var inget annat än trevliga. Har svårt att tro att någon med avskräckt.
vi stod inte heller och skrek slagord eller liknande

Zittam:

Stå upp för dina veka åsikter och du borde ha förberett dig på att det skulle kunna vara ett straff.

veka? Jag har aldrig sagt att jag inte står för det jag gjort. Om jag itne hade stått för det hade jag inte identifierat mig för polisen, eller hur? klart jag förberedde mig på att polisen skulle komma

Zittam:

Ni känns mer som osnutna snorungar, gör om gör rätt. Gå enligt regelboken så ni slipper dessa fadäser.

haha cute


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

åhlens vet jag inte..masthuggstorget i anslutning till 2a långgatan?

Snackar du Uppsala nu? *förvirrad*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Snackar du Uppsala nu? *förvirrad*

haha! aw nej göteborg 😀


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

haha! aw nej göteborg 😀

Har för mig att du bodde i Uppsala, eller så blandar jag ihop dig med Sagitta.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

vi tramsade inte.

Jo, det gjorde ni. Vill man protestera mot något finns det bättre sätt att göra det på än att hålla på och spela en teater och bete sig som köttmongon i allmänhet.

Postlapsaria:

Varför inte? Det tänker jag absolut göra.

För att det nog inte är värt den tid och energi det kommer ta.

Postlapsaria:

okej kul för dig. känner inte riktigt att det var nödvändig information att dela med mig dock.

Jo, det var det. Jag funderade faktiskt på att käka något utan kött till middag idag, men nu känner jag mig faktiskt tvungen att stödja köttindustrin.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

haha cute

Says you.

Postlapsaria:

Alla mötte oss med ett leende på läpparna. En del höll med, andra tog kött ändå, vi hindrade ingen och var inget annat än trevliga. Har svårt att tro att någon med avskräckt.
vi stod inte heller och skrek slagord eller liknande

Uppenbarligen så blev någon stött. Speciellt föreståndaren av affären eftersom att det faktiskt påverkar bolagets ekonomi.

Ni hindrade folk på ett väldigt effektivt sätt, ni spärrade av platsen och propagerade för en extrem motsats. Väldigt skräckinjagande sätt.

Postlapsaria:

veka? Jag har aldrig sagt att jag inte står för det jag gjort. Om jag itne hade stått för det hade jag inte identifierat mig för polisen, eller hur? klart jag förberedde mig på att polisen skulle komma

Så du är beredd att agera men inte att ta ett straff som troligen är rättfärdigat?
Haha, låter ju lagom starkt.
Ta ditt straff, inse att om du blir dömd, ett brott.

Det blir inte enklare.


   
SvaraCitera