Aviseringar
Rensa alla

Egenmäktigt förfarande


Ämnesstartare

isola:

Ok. Ni slapp följa med dem?

nej vi var tvugna att gå ut när de kom.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

nej vi var tvugna att gå ut när de kom.

Det var en stor affärskedja, eller en enskild butik?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

nja det är det som isf skulle vara egenmäktigt förfarande vad jag har förstått.

Ja, och jag undrar om det verkligen skulle kunna räknas som det. Egenmäktigt förfarande handlar i första hand om att fysiskt hindra ägaren till ett föremål att bruka det. Jag är ju ingen jurist, men det är vad jag kan läsa utifrån lagen och de domar kring den jag sett.

lagen.nu har en del info om du vill läsa på mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det var en stor affärskedja, eller en enskild butik?

det var hemköp men det var mets en slump att vi gick dit. det var liksom ingen aktion mot affären, inte personligt alls. det var mot köttindustrin. och eftersom de har kött i sitt sortiment är de en del av den.

Stringburka:

Egenmäktigt förfarande handlar i första hand om att fysiskt hindra ägaren till ett föremål att bruka det. Jag är ju ingen jurist, men det är vad jag kan läsa utifrån lagen och de domar kring den jag sett.

lagen.nu har en del info om du vill läsa på mer.

ja det låter ju som att de skulle ha svårt att sätta dit oss för det.
tack


   
SvaraCitera

Stringburka:

Höh? Vilket av brotten? Det finns många brott mot den allmänna ordningen men jag kan inte se vilket detta skulle vara. Knappast våldsamt upplopp, griftefridsbrott, myteri, eller HMF iaf.

Heh, tror du inte man bryter mot den allmänna ordningen om man går in i en affär, spärrar av köttdiskarna och propagandera? Nog att området är privat men det måste väl falla inom kategorin.

Stringburka:

Vad menar du med demonstrativt? Som i symboliskt? Det är inte olagligt per definition.