Aviseringar
Rensa alla

Eget boende under 18 år. Bidrag?


Ämnesstartare

Jag är en tjej på 17 år som för tillefället bor inneboende hos en kompis så länge, jag söker lägenhet men eftersom jag går i gymnasiet har jag ingen inkomst.

Vilka bidrag kan man söka? Förutom inakorderingsbidrag?
Vad har man rätt till?
Bostadsbidrag under 18 år?


   
Citera

viamich:

Vilka bidrag kan man söka? Förutom inakorderingsbidrag?

Det har du inte rätt till om du inte går i skolan ett visst antal mil ifrån din folkbokförda hemort.

Tror heller inte du har rätt till bostadbidrag bara för att du är under 18.


   
SvaraCitera

Uranus:

ett visst antal mil

75km för att vara exakt.

viamich:

Vilka bidrag kan man söka?

Inga, utöver inackorderingstillägg och bostadsbidrag. Tjänar dina vårdnadshavare under en viss summa per år, kan du söka extra tillägg på några hundralappar.

Det bästa du kan göra är att ansöka om stipendier eller skaffa ett deltidsjobb.

viamich:

Bostadsbidrag under 18 år?

Nej, och det kan du dessutom inte få om du har inackorderingstillägg samtidigt.


   
SvaraCitera

jobb , ungdomsteamet- ekonomisktbistånd


   
SvaraCitera

Men om man är under 18 är la föräldrarna försörjningsskyldiga, är det inte då rätt svårt att bidrag och sånt som inte hör till skolan och det ?


   
SvaraCitera

Har läst en massa om det där på http://www.csn.se men jag kommer inte ihåg exakt vad som gällde[zzz]


   
SvaraCitera

Hoppas du får något, så jag med säkerhet vet att mina skattepengar går till viktiga saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Altså min mamma bor i småland och jag blev utslängd från mitt familjehem. Alltså åste jag flytta tillbaka till småland om jag inte hittar lägenhet och får hjälp med ekonomin. Jag har rätt till inakordering, men det räcker inte långt. De är så svårt, vill ju inte hoppa av skolan och flytta. Själv klart vill jag inte heller blanda in soc, och gör jag det är det enda dom kan erbjuda att mamma söker försörjningsstöd. Jag vill klara mig själv. Men hur gör man?


   
SvaraCitera

dina föräldrar är ju försörjningsskyldiga så de ska ju ge dig pengar.. jag bor ensam o får pengar från mina föräldrar o de e inte super mycket men man klarar sig


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera