Aviseringar
Rensa alla

Eget boende?


Ämnesstartare

Jag är en tjej som är 18år och har det sjukt jobbigt hemma. Mina föräldrar har ett stort bråk just nu och har inte pratat med varann på 2 veckor (är nästan på väg att separera), och nu klarar jag inte detta längre. Jag är skit rädd för min pappa och jag vill inte bo kvar här längre, samtidigt vill jag inte lämna min mamma, men jag är ju mitt inne i plugget just nu och jag måste koncentrera mej på det. Jag pratar med dom på Carema (Som BUP fast för vuxna), kan jag vända mej till dom om att fä hjälp om eget boende, eller finns de någon annan?


   
Citera

Varför är du rädd för din far? [sad]


   
SvaraCitera

Är nog socialen du får vända dig till om det inte funkar att bo hemma och du inte kan ordna det på egen hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Varför är du rädd för din far?

Han är alkohlist


   
SvaraCitera

LightPurple:

Han är alkohlist

Hm jobbigt. Det är väl socialen som gäller precis som mrman säger, eller någon vän, släkting.


   
SvaraCitera

Soc brukar väl inte prioritera vuxna som redan har ett boende kanske, men försök! De brukar väl då mest ge pengar till vandrarhem.


   
SvaraCitera

eftersom att dina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldiga tills du går ut gymnasiet eller fyller 21 så tror jag inte du får något, sålänge det inte är helt ohållbart för dig att bo kvar. att ens föräldrar bråkar är nog inte riktigt skäl nog, även om det säkert är jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

eftersom att dina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldiga tills du går ut gymnasiet eller fyller 21 så tror jag inte du får något, sålänge det inte är helt ohållbart för dig att bo kvar. att ens föräldrar bråkar är nog inte riktigt skäl nog, även om det säkert är jobbigt.

Mamma berättade idag att han hotade med att döda oss när jag var liten, så aggressiv blir han av alkohol


   
SvaraCitera

Kan inte du och din mor flytta någonstans då?


   
SvaraCitera

LightPurple:

Mamma berättade idag att han hotade med att döda oss när jag var liten, så aggressiv blir han av alkohol

Fast det var ju ett tag sedan. Och hot är ju inte detsamma som aggressivitet. Din mamma borde ha tagit dig och lämnat honom då istället. Säg åt henne att göra det nu istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

Kan inte du och din mor flytta någonstans då?

isola:

Fast det var ju ett tag sedan. Och hot är ju inte detsamma som aggressivitet. Din mamma borde ha tagit dig och lämnat honom då istället. Säg åt henne att göra det nu istället.

Mamma vill ju de, men hon tycker de kommer bli jobbigt o kommer ta sån tid att hitta en ny lägenhet


   
SvaraCitera

LightPurple:

Mamma vill ju de, men hon tycker de kommer bli jobbigt o kommer ta sån tid att hitta en ny lägenhet

Låter som undanflykter. Bara att ställa sig i kö, alt ta sparpengar och hyra någonting sålänge. Det tar ju ofta ett tag att få hyreslägenhet, men det är ju bättre att vänta på det än att bara spela martyr och gosa in sig i eländet.


   
SvaraCitera

Nej, man får ej hjälp. Speciellt inte för sådant, asmånga har ju alkoholiserade föräldrar som bråkar utan att de gör ett skit, speciellt inte nu när du är 18 och går i skola.

Du har det säkert jättejobbigt, men de finns de som har det sju resor värre och behöver hjälpen mer.


   
SvaraCitera