Aviseringar
Rensa alla

Eget företag eller inte?


Ämnesstartare

Som många av er kanske vet så har jag en ganska stor uppfödning på möss (ej till ormmat, dessa är utställningsmöss och säljs med stamtavla) som jag går back på flera tusentals kronor om året.

Har sytt lite djurtillbehör som ganska många har visat intresse för (om jag håller priserna nere) och uppskattats av de som har fått prova dem.

Detta kommer alltså vara selar/rosetter till kaniner och en drös med burinredning till hamstrar, möss, marsvin, råttor, chinchillor och degus.

En del (ca 5kr per såld vara) kommer jag att skänka till SVEMUS.

Tror ni att jag kommer att behöva skaffa f-skattsedel? Och i så fall, kan jag inkludera uppfödningen på samma, allt säljs på samma hemsida o.s.v. eller måste jag ha det som två separata företag?


   
Citera
zIGGE

Geigerzähler:

eller måste jag ha det som två separata företag?

Går med samma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ha det på samma enskilda firma. Slå en signal till skatteverket och hör med dem om det är nödvändigt att ens starta företag för det. Om det är det så kan de boka en tid med en handläggare åt dig så du får hjälp med allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det bästa hade ju varit om du kunde ha det som aktiebolag så att du slapp bli juridiskt ansvarig när skiten träffar fläkten och du går omkull men då lär du ju skjuta till en del cash nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Slå en signal till skatteverket och hör med dem om det är nödvändigt att ens starta företag för det. Om det är det så kan de boka en tid med en handläggare åt dig så du får hjälp med allt.

Tack, det ska jag göra![smile]

dazed:

det bästa hade ju varit om du kunde ha det som aktiebolag så att du slapp bli juridiskt ansvarig när skiten träffar fläkten och du går omkull men då lär du ju skjuta till en del cash nu

Ja, det var vad min mamma sa när jag ringde henne, hon hade dock ingen lust att skuta in massa pengar i mitt företag. [sad] Däremot kunde hon stå för lite av matarialkostanden under uppstarten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

så att du slapp bli juridiskt ansvarig när skiten träffar fläkten och du går omkull

förutom att man skulle bli av med de 100 000 kr som man måste investera i kapital 😛 men mnjaa aktiebolag känns lite överdrivet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ser dock inte någon större vits att starta ett företag av det om du ändå inte går med vinst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja, det var vad min mamma sa när jag ringde henne, hon hade dock ingen lust att skuta in massa pengar i mitt företag. [sad] Däremot kunde hon stå för lite av matarialkostanden under uppstarten.

Alltid något.

Nintendos BFF:

förutom att man skulle bli av med de 100 000 kr som man måste investera i kapital 😛 men mnjaa aktiebolag känns lite överdrivet.

Ja beroende på hur mycket man tänkt köra sig i skiten så kan det ju vara försumbart. Men jo jag håller med dig egentligen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nintendos BFF:

ser dock inte någon större vits att starta ett företag av det om du ändå inte går med vinst.

Livserfarenhet? sin egen boss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

ser dock inte någon större vits att starta ett företag av det om du ändå inte går med vinst.

Anledningen är att massa skattegubbar har börjat gräva i smådjursuppfödares inkomster och tror att vi tjänar storkovan men det är bara för att de ej ser våra utgifter på ex. veterinär och foder. Jag vill ha någonting konkret att visa upp.

Dessutom så skulle jag gå med vinst om jag bara sålde tillbehören, om jag däremot inkluderar uppfödningen så hamnar jag ju på minus och då behöver jag ej skatta på det. Jag är smart. 🙂

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och detta:

dazed:

Livserfarenhet? sin egen boss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Livserfarenhet? sin egen boss?

jaja, men menade mer att jag inte ser meningen med att göra ett företag av det, istället för att bara fortsätta vara vanlig privatperson, om det ändå mest är en hobbyverksamhet som går +/- 0 eller tillomed back. är väl mer när man börjat gå med vinst osv som det är någon vits.

är inte säker men har för mig att det finns någon gräns på X antal tusen om året som man får tjäna på sin hobby innan man ska börja betala moms och skatt osv, men har nåt vagt minne av det bara och orkar inte leta upp :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

SVEMUS

NAW! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Anledningen är att massa skattegubbar har börjat gräva i smådjursuppfödares inkomster och tror att vi tjänar storkovan men det är bara för att de ej ser våra utgifter på ex. veterinär och foder. Jag vill ha någonting konkret att visa upp.

aha ok, har ingen koll eg =<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/fundera/hobby-eller-foretag

Kan vara intressant att läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

förutom att man skulle bli av med de 100 000 kr som man måste investera i kapital

det är 50 000 för ett aktiebolag. handelsbolag är ett alternativ om du vill gå in tillsammans med din mamma. om du håller på i liten skala och är nöjd med det kan jag tycka att enskild firma räcker.

just djurtillbehör borde vara ganska lätt att sälja som privatperson via blocket, tradera eller ebay och då borde inte någon bry sig om skatt heller. har åtminstone själv sålt för 10 000+ på ebay utan konstigheter.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Tror ni att jag kommer att behöva skaffa f-skattsedel? Och i så fall, kan jag inkludera uppfödningen på samma, allt säljs på samma hemsida o.s.v. eller måste jag ha det som två separata företag?

Nej två separata företag behöver du inte starta. Du vill väl inte betala dubbelskatt.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag antar att du säljer för så pass små summor så att du kan räkna det som hobbyverksamhet liknande tradera/blocket-försäljningar. Så länge du inte omsätter mer än 30 000 och håller din vinst under 20 000kr(är inte helt säker på nivån men du ska göra en stor vinst för att behöva skatta) per år så behöver du inte starta något företag.

Geigerzähler:

Dessutom så skulle jag gå med vinst om jag bara sålde tillbehören, om jag däremot inkluderar uppfödningen så hamnar jag ju på minus och då behöver jag ej skatta på det. Jag är smart. 🙂

Fast varför vill du överhuvudtaget gå minus? Det finns ju ingen anledning att starta ett företag för att visa ett negativt resultat.


   
SvaraCitera