Aviseringar
Rensa alla

egna låttexter


Ämnesstartare

posta något du själv skrivit?
själv vill jag gärna ha lite feedback på mina texter från nån som inte hör till mina nära vänner, blir lätt lite för oobjektivt (finns inget sånt ord va? heh) då!

t ex denna

Ta min vinter och gör den till vår
Isande nätter
Välkomna bränder som tar allt de får
Vår, vår vår
Din näsa i mitt hår

Ta min vinter och gör den till vår
Tinande hjärtan
Kalla händer mot varma lår
Vår, vår vår
Kryp så nära det går

Vår, vår vår
Du läker alla köldens sår
Efter tafatta strider
I ensamma tider
Kommer kärlekens år

Vår, vår vår
Se hur högt vi når
Vår, vår vår
Hör hur hårt två hjärtan slår


   
Citera

you don't give a fuck
about the lyrics
anyway

i hate you
i will kill you
and have sex
with your brain
because
you don't care
anyway


   
SvaraCitera

tralalalalalala
lalalalala
dobi-dobi-dobi do
[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan det var för mycket begärt att få nån seriös åsikt här va xD


   
SvaraCitera

mezzopiano:

fan det var för mycket begärt att få nån seriös åsikt här va xD

min text är en seriös skiss på en idé.


   
SvaraCitera

mezzopiano:

denna

Det är tydligt att du vill rimma på samma stavelse genom hela texten, dock gör detta att innehållet blir lidande då du har mycket färre ord att jobba med. Skrota de rimmen för de är det ändå ingen som bryr sig om. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Det är tydligt att du vill rimma på samma stavelse genom hela texten, dock gör detta att innehållet blir lidande då du har mycket färre ord att jobba med. Skrota de rimmen för de är det ändå ingen som bryr sig om.

okej, det var lite en del av idén men ska tänka på det kommer ändå jobba mer med den ^^,


   
SvaraCitera

mezzopiano:

okej, det var lite en del av idén men ska tänka på det kommer ändå jobba mer med den ^^,

Jag förstår dig precis och det skulle ha fungerat utmärkt om det var poesi där väldigt mycket kretsar kring rimmen. I en låttext däremot så måste budskapet, alltså själva innehållet, gå i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Jag förstår dig precis och det skulle ha fungerat utmärkt om det var poesi där väldigt mycket kretsar kring rimmen. I en låttext däremot så måste budskapet, alltså själva innehållet, gå i första hand.

ah, blir väl så när jag i princip alltid skriver först och tonsätter/arrangerar sen.. brukar ändra lite i texten eftersom då


   
SvaraCitera

mezzopiano:

ah, blir väl så när jag i princip alltid skriver först och tonsätter/arrangerar sen.. brukar ändra lite i texten eftersom då

Okej, är väl ungefär så jag arbetar också. Så länge som man vet ungefär hur musiken skall vara så fungerar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Okej, är väl ungefär så jag arbetar också. Så länge som man vet ungefär hur musiken skall vara så fungerar det.

haha ärligt talat brukar jag inte ha nån aning om hur det ska låta innan xD det är dåligt, borde tänka lite mer innan men det är svårt när det kommer ord vid konstiga tillfällen, när jag stressar till bussen och sånt där. [ops] vad gör du för typ av musik då?


   
SvaraCitera

mezzopiano:

haha ärligt talat brukar jag inte ha nån aning om hur det ska låta innan xD det är dåligt, borde tänka lite mer innan men det är svårt när det kommer ord vid konstiga tillfällen, när jag stressar till bussen och sånt där. [ops]

Sådant är jobbigt ur ett rent produktperspektiv men rätt bra för den kreativa processen.

mezzopiano:

vad gör du för typ av musik då?

Mest instrumental elektronisk musik men har på senare tid börjat utforska visor, dub och spoken word.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Mest instrumental elektronisk musik men har på senare tid börjat utforska visor, dub och spoken word.

okej, instrument du spelar själv? har du inspelat nånstans kanske? 🙂


   
SvaraCitera

mezzopiano:

okej, instrument du spelar själv? har du inspelat nånstans kanske? 🙂

Jo, spelar gitarr, piano, banjo, ukulele, munspel, mungiga och en del tvärflöjt.
Jag har inspelat material men inget som jag kommer åt nu. Jobbar dock på ett spoken word/dub-projekt och ett goa trance-projekt och de lär blir klara ganska snart.


   
SvaraCitera

mezzopiano:

t ex denna

Jag tyckte den var jättefin [bigsmile]


   
SvaraCitera