Aviseringar
Rensa alla

Egoism


Ämnesstartare

Har ordet egoism positiv eller negativ klang enligt dig?


   
Citera

Negativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Negativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Positiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Negativ.

Budolicious:

Negativ.

Men vem är det som har lurat i er denna vanföreställning? Kant som spökar igen? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Men vem är det som har lurat i er denna vanföreställning? Kant som spökar igen? [bigsmile]

Min livsåskådning antar jag. Ogillar verkligen egoistiska människor, är väl inte mer med det.


   
SvaraCitera

Zwift:

Men vem är det som har lurat i er denna vanföreställning? Kant som spökar igen?

Har inte läst Kant, tvivlar på att du gjort det heller. Jag anser inte att man skall vara helt självuppoffrande – men det är mysigt med folk som inte bara tänker på sin egen vinning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Min livsåskådning antar jag. Ogillar verkligen egoistiska människor, är väl inte mer med det.

Vadå "inte mer med"? Att acceptera sina åskådningar/värderingar/känslor utan att förstå eller kunna härleda dem är bland det mest omoraliska man kan göra.

Man måste alltid ängna sig åt självrannsakan. Endast då kan man uppnå äkta självkänsla och bli helt säker på sina moraliska principer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Har inte läst Kant, tvivlar på att du gjort det heller.

Dagens ungdom alltså... [zzz]

Kant är historiens största troll. [cheers]

Hampie:

Jag anser inte att man skall vara helt självuppoffrande – men det är mysigt med folk som inte bara tänker på sin egen vinning.

Nej usch, människor som sätter andra över sig själva nedvärderar sig själva. Sånna är allt annat än mysiga att ha att göra med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Vadå "inte mer med"? Att acceptera sina åskådningar/värderingar/känslor utan att förstå eller kunna härleda dem är bland det mest omoraliska man kan göra.

Man måste alltid ängna sig åt självrannsakan. Endast då kan man uppnå äkta självkänsla och bli helt säker på sina moraliska principer.

Jag menade inte att jag inte själv vet varför jag tycker som jag tycker. Men jag orkade inte dra upp det nu. um är um, inte en sida jag vill skriva uppsatser på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Jag menade inte att jag inte själv vet varför jag tycker som jag tycker.

Okej, bra det iaf. Fast jag är övertygad om att din åsikt bygger på felaktiga premisser och/eller felaktiga härledningar. Vill du ha hjälp att rätta till dem så får du allt orka redogöra för dem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

negativ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Okej, bra det iaf. Fast jag är övertygad om att din åsikt bygger på felaktiga premisser och/eller felaktiga härledningar. Vill du ha hjälp att rätta till dem så får du allt orka redogöra för dem...

Nah, det känns okej som det är faktiskt, oavsett om du tror de bygger på felaktigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Negativ. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

positiv


   
SvaraCitera