Aviseringar
Rensa alla

Eh, är du nykterist?


Jag har väl aldrig riktigt haft någon anledning till att bli full, och därför låter jag bli. Är det förövrigt bara mina kompisar som inte dricker sig fulla hela tiden?


   
SvaraCitera
mynona

Nej, jag är inte nykterist, men inte motsatsen heller - jag är inte så engagerad vare sig till eller från. Jag dricker ibland i angenämt sällskap, som under en lugn kväll med en eller en handfull vänner då man kan sitta och fundera ihop, men kan lika gärna klara mig utan. jag har inge starka känslor vare sig för eller emot. Man ska göra vad man själv känner för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Nej, jag är inte nykterist, men inte motsatsen heller - jag är inte så engagerad vare sig till eller från. Jag dricker ibland i angenämt sällskap, som under en lugn kväll med en eller en handfull vänner då man kan sitta och fundera ihop, men kan lika gärna klara mig utan. jag har inge starka känslor vare sig för eller emot. Man ska göra vad man själv känner för

Jomen det kan man göra! Dock så tycker jag dom jag känner att man dricker för att bli full och inget annat. Hörde några i min klass säga " asså ja, jag har alkohol men inte tillräckligt med procent för att bli full "


   
SvaraCitera

Vet inte om jag bör skriva då jag själv inte förstår riktigt hur jag tänker. Men, jag brukar inte dricka något med alkohol, brukar faktiskt inte dricka så mycket mer än vatten egentligen när jag tänker efter. Bör nog ändra det, gott med juice, dricka och så... Men tillbaka till ämnet.
      Jag vet inte varför men jag ogillar mycket kring när vissa/många dricker, hur man förändras, det känns inte som om vissa är närvarande i sin nyktra personlighet, antar att dessa har druckit för mycket då.
      Ogillar att man ser det som något självklart och den attityd många (inte alla) har till alkoholhaltiga drycker. Säkert löjligt, men vet inte hur jag ska förklara. Fan.

Jag struntar i vad det innehåller, jag kan dricka vad som, när som, om det passar (med allt vad det innebär) så gör jag det, och jag struntar i om det är alkohol eller ej. Men jag ogillar verkligen stilen många har till det.

Jag antar att jag inte förstår mig på grejen.


   
SvaraCitera

låter bli att dricka tills jag är 18 antar jag, sedan blir det kanske ett glas vin till någon fin middag eller liknande men tror inte jag kommer bli som i paradise hotel som dricker sig svinpackade flera gånger i veckan. 


   
SvaraCitera

Nykterist. Ser inge nöje med att dricka alkohol och det verkar inte ens gott...(förutom lonkero det verkar ganska okej) 
Kanske efter ja blivit 18 så kan jag ta en liten sip av vin för att verka fancy eller något haha...Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Håller med dig. 
Själv så ser jag mig som nykterist, för tillfället iaf. Kan tänka mig att när jag fyller 18 eller 22 (vilken ålder det nu är på systemet) att jag kan köpa/dricka cider mm som jag faktiskt kan tycka är gott samt hantera. 
Ser ingen vits i att dricka vodka osv när man inte ens ser något gott i det. Utan att man bara dricker det för det är "coolt" eller vad man ska säga. 


   
SvaraCitera

Jag dricker inte alkohol. Det fyller inget behov för mig att dricka alkohol.


   
SvaraCitera

Dricker alkohol varje dag. Men inte för att bli full, det råkar bara vara en beståndsdel i lättöl, gudarnas nektar.


   
SvaraCitera

Nej, men jag inmundigar inte så mycket alkohol heller.


   
SvaraCitera

Sprit är det bästa som finns. De som anger sig för att vara nykterister innan de fyllt 20 brukar bli dem som super mest av alla när de fyller.


   
SvaraCitera

Alkohol intresserar mig inte så mycket, har druckit förr för länge sedan men gör det inte längre.

Med vissa undantag så som glöggGlad


   
SvaraCitera
mens
 mens

Dina vänner är töntar. Dock resonerade väl de flesta så under tonåren. Utöver medicinska anledningar så talar ju vårt kära samhälle mot att tjejer ska dricka med tanke på hur rättssäkerheten för tjejer som blivit utsatta för brott under påverkan ser ut. 


   
SvaraCitera

Så vitt jag förstår det så hävdar ju den alltid så osäkra statistiken att drickandet bland skolungdom minskar. Visst är det så att alkoholen kan ha sina klara fördelar i och med att folk blir avspända och ohämmade på ett sätt som svensken enligt myten har så svårt för men att tro att det inte går att ha roligt utan alkoholen som förstås har väldigt stora faror förknippade med sig verkar både osunt och osäkert kan jag säga som en ganska entusiastisk konsument själv. Det låter klokt att göra som du gör.

Många är ju så förbannat omogna kring alkohol oavsett ålder, antingen så är det detta förbannade "höhö vad det klirrar fint i påsen där då Bosse" eller trist Karin Södermoralism.


   
SvaraCitera

Jag vet ärligt talat inte. Jag är vääääldigt sällan sugen på alkohol - blir full en, kanske max två gånger om året. Gör det mig till nykterist?

Hjärta


   
SvaraCitera