Aviseringar
Rensa alla

Ehe, matematikhjälp


Ämnesstartare

Jag har omprov i matematik på fredag och frågade därför min lärare idag om det fanns dagar då man kunde få mattehjälp. Hon svarade med "Ja, på måndagar då ni har annan lektion och sedan fredagar."

...Så det gav mig mycket. Eftersom jag har en pappa som inte har räknat matematik sedan räknestickornas tid, kunde han inte heller hjälpa mig. Min kompis ska hjälpa mig i morgon, men i morgon är det rätt sent att starta på Blandade uppgifter.

Det är några saker jag har problem med (ungefär hela kapitlet) och det skulle vara trevligt att få vissa saker lösta så att man kan komma någonstans.

Det första är att jag ska ange en ekvation för sex linjer. Första linjen har alltså punkterna (-3,2). Detta hade på något hörn kanske varit enkelt då det står att en rät linjes ekvation är y=kx +m men i facit har de helt plötsligt skrivit koefficienten (heter det väl) i bråkform.

Jag är lost för tillfället.

Samt talet där det står att jag ska bestämma ekvationen på (0,3) som är parallell med y=5-2x.

...[cry]
Matematik kan vara kul när det är logiskt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

agitation:

Det första är att jag ska ange en ekvation för sex linjer. Första linjen har alltså punkterna (-3,2).

okej det här är inte så svårt egentligen, bara man lär sig tekniken

agitation:

Första linjen har alltså punkterna (-3,2).

detta betyder att linjen går genom punkten där x=-3 och y=2. om du inte fått något mer villkor borde du kunna välja vilken du vill av de linjer som går där. då sätter du in punkterna i räta linjens ekvation y=kx +m och får -3=k2 +m. välj sedan ett tal för k eller m och räkna ut det du inte valde. svaret blir sedan y=kx +m där du byter ut k och m mot siffrorna du fick.

agitation:

Samt talet där det står att jag ska bestämma ekvationen på (0,3) som är parallell med y=5-2x.

k är linjens lutning. när två linjer är parallella har de samma lutning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

där du byter ut k och m mot siffrorna du fick.

Jag kan det där att man byter ut och vad x och y är i en parentes osv. Det jag inte vet är hur jag ska få fram en ekvation genom endast två siffror sådär.

Ska det alltså bli 2=k-3 +m, då jag inte har fått några andra siffror?
(efter att ha läst det högt igen så förstod jag vad du menade med den där, tack)

ennie:

k är linjens lutning. när två linjer är parallella har de samma lutning.

Ja, det vet jag också. Jag fattar bara inte vad de frågar efter och vad jag ska göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

(efter att ha läst det högt igen så förstod jag vad du menade med den där, tack)

bra =)

agitation:

Ja, det vet jag också. Jag fattar bara inte vad de frågar efter och vad jag ska göra.

agitation:

Samt talet där det står att jag ska bestämma ekvationen på (0,3)

du ska bestämma ekvationen för en linje som går genom punkten (0,3). på samma sätt som i den första uppgiften, fast här får du inte välja k själv utan tar det som finns i de parallella linjen y=5-2x.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Första linjen har alltså punkterna (-3,2).

du borde fått fler siffro

agitation:

Samt talet där det står att jag ska bestämma ekvationen på (0,3) som är parallell med y=5-2x.

Där är det samma koeffecient. Alltså -2. och då stoppar du in
y= 3
x= 0
och k= -2
i y = kx +m
alltså 3 = -2*0 + m
alltså 3 = 0 + m
m = 3

y = -2x + 3 eller
y = 3 - 2x


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

du borde fått fler siffro

Fick jag inte.

ennie:

du ska bestämma ekvationen för en linje som går genom punkten (0,3). på samma sätt som i den första uppgiften, fast här får du inte välja k själv utan tar det som finns i de parallella linjen y=5-2x.

Ja men då tror jag nog att jag klarar den!
Tack (återkommer när jag har kört fast igen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Fick jag inte.

Hmm. då kan det vara vilken linje som helst. Gör som ennie skrivit och välj koefficient själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Hmm. då kan det vara vilken linje som helst. Gör som ennie skrivit och välj koefficient själv

Eller alltså, jag har ju en linje framför mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Eller alltså, jag har ju en linje framför mig.

kan du inte picka in en till punkt förutom (-3,2)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

kan du inte picka in en till punkt förutom (-3,2)

WAAAH!
Såg ett fel jag gjorde looool.
Det ska vara (0,2) och (-3,0). Ehehhee


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

WAAAH!
Såg ett fel jag gjorde looool.
Det ska vara (0,2) och (-3,0). Ehehhee

aah då tar dy

(y2-y1)/(x2-x1) = k

(0-2)/(-3-0)

-2/-3= 2/3

y = kx + m

välj valfritt typ (0,2)

2=2/3*0 + m
och m = 2 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag hatar matte.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

aah då tar dy

DEN DÄR! Gick hon nog igenom på tavlan förut. Känner igen det.
Okej! Vi får se hur långt jag kommer innan det kör fast igen.
Tackar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

DEN DÄR! Gick hon nog igenom på tavlan förut. Känner igen det.
Okej! Vi får se hur långt jag kommer innan det kör fast igen.
Tackar.

[wink]


   
SvaraCitera
Gifted

agitation:

Matematik kan vara kul när det är logiskt.

Math is always logic, you just have to find it.


   
SvaraCitera