Aviseringar
Rensa alla

Ekofascist eller ekologistisk fascist.


Ämnesstartare

Konsumtionshets:

All den mat vi nu använder till att "odla" andra djur till mat hade vi kunnat äta själva istället.

1) Vi äter inte gräs.
2) Om vi gjorde så som du önskar, skulle människobefolkningen öka ytterligare, tills problemen återkommer. Vad ger vi upp då, för att ge oss mer av det nödvändiga lebensraum? Vi käkar bara den gröda som tar absolut minst plats? Vad blir steget efter det? Den slutgiltiga lösningen är att utrota orsaken och inte symptomen; att kraftigt minska befolkningen, inte att in absurdum ge avkall på naturliga behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.

Som Mediakatt säger går inte fascism ut på mord och förtryck, det går ut på att staten är viktigare än individen. Eftersom då "eko" är ett prefix som syftar på naturen och fascism utan prefix syftar per automatik på staten innebär det snarare att naturen är viktigare än individen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalin_Popetjitelja:

Du har aldrig tänkt på att stor del av denna marken används till djurfoder/bete just eftersom den är otjänlig för att odla människoföda?

Nä, för det är den inte. Djuren föds upp på sojabönor till stor del vilket innehåller fullvärdigt protein i stora mängder och duger utmärkt att äta oavsett art. Det är inte direkt så att jag BARA förespråkar att man stänger ner djurindustrin, utöver det bör man ju även lägga om odlingen så att den sker lokalt, giftfritt och hållbart.

Macktorsken:

Du påpekar att vegetabilisk mat är miljövänlig.

Vilket den också är, man måste inte odla med gift.

Macktorsken:

Vart ska man då olda då?

Samma som nu, men utan giftig besprutning och utan att använda det till att föda upp djur. Det går åt fem gånger så mycket mat till djuruppfödning som om man använt den själv istället.

Mark my swords:

1) Vi äter inte gräs.

Det gör inte djuren i industrin heller.

Mark my swords:

2) Om vi gjorde så som du önskar, skulle människobefolkningen öka ytterligare, tills problemen återkommer. Vad ger vi upp då, för att ge oss mer av det nödvändiga lebensraum? Vi käkar bara den gröda som tar absolut minst plats? Vad blir steget efter det? Den slutgiltiga lösningen är att utrota orsaken och inte symptomen; att kraftigt minska befolkningen, inte att in absurdum ge avkall på naturliga behov.

Ekonomiskt utjämning är ju en av de saker som i så fall behövs. Ju tryggare man har det ekonomiskt desto färre barn skaffar man enligt demografiska modeller.


   
SvaraCitera

Konsumtionshets:

Nä, för det är den inte.

Fast är inte sojabönor rätt krävande gröda att odla? Typ att den inte är så lämpad att odla i typ de länderna som har otroligt hög konsumtion av kött? 🙂 Skall 3:e världen försörja sig själva och oss på mat när de knappt kan försörja sig själva? 🙂

Visst, finns lite försök med "nya" sorters sojabönor men verkar inte så framgångsrikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalin_Popetjitelja:

Fast är inte sojabönor rätt krävande gröda att odla? Typ att den inte är så lämpad att odla i typ de länderna som har otroligt hög konsumtion av kött? 🙂 Skall 3:e världen försörja sig själva och oss på mat när de knappt kan försörja sig själva? 🙂

Finland har stora sojabönsodlingar t.ex. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

En ekologistisk fascist är en som försöker stoppa oss genom att döda oss, så vi inte kan göra detta längre.

Nej, en ekologistisk facist är en som envisas att förflytta runt varor i cirklar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalin_Popetjitelja:

Fast är inte sojabönor rätt krävande gröda att odla? Typ att den inte är så lämpad att odla i typ de länderna som har otroligt hög konsumtion av kött? 🙂 Skall 3:e världen försörja sig själva och oss på mat när de knappt kan försörja sig själva? 🙂

tredje världen försörjer oss redan med mat, mycket tack vare just köttindustrin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ett onödigt prefix på en ideologi där nationens eviga överlevnad eftersträvas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekofascism


   
SvaraCitera

Fascism är ett ord som missbrukas rejält.
Fascism är en politisk ideologi som inte nödvändigtvis måste vara förtryckande. Man är till exempel inte fascist för att man attackerar valfångstfartyg och minkfarmar. Afa är inte fascister och uppför sig inte "fascistiskt" för att de slår ner oliktänkande.
Om man däremot förespråkar saker som nationalism, korporativism och totalitarism, kan man anses vara fascist.

http://sv.metapedia.org/wiki/Fascism

http://oskorei.motpol.nu/?p=1036


   
SvaraCitera

mörknäs:

tredje världen försörjer oss redan med mat, mycket tack vare just köttindustrin.

Är inte det 2.5 världen? Mig veterligen importerar väst mestadels kött från länder såsom Brasilien som knappast kan räknas till tredje världen utan snarare såsom NIC. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stalin_Popetjitelja:

Är inte det 2.5 världen? Mig veterligen importerar väst mestadels kött från länder såsom Brasilien som knappast kan räknas till tredje världen utan snarare såsom NIC. 🙂

jag vet att etiopien råkat rätt illa ut på grund av just odling av djurfoder till väst, de är väl knappast att räkna som något annat än tredje världen?


   
SvaraCitera

Jag har aldrig förstått mig på det där med att inte äta kött. Vad är så himla dåligt med det?
Mina föräldrar har ätit kött sedan de var små och inte gick världen under för det? Den finns jo fortfarande! Och köttproduktionen förr i tiden tror jag inte var så himla miljövänlig som den är idag. Tekniken har blivit bättre samt kunskapen om slakt.

En hamburgare hade nog suttit fint [bigcheers]


   
SvaraCitera

EmSd:

Jag har aldrig förstått mig på det där med att inte äta kött. Vad är så himla dåligt med det?
Mina föräldrar har ätit kött sedan de var små och inte gick världen under för det? Den finns jo fortfarande! Och köttproduktionen förr i tiden tror jag inte var så himla miljövänlig som den är idag. Tekniken har blivit bättre samt kunskapen om slakt.

Nu äter jag visseligen kött själv, men jag har full förståelse för dem som väljer att inte göra det med tanke på dagens köttindustri.
Tänk dig själv att större delen av jordens mänskliga befolkning, ca 6,7 miljarder människor, äter kött och många, framförallt i västvärlden, äter dessutom mycket kött. Hur många kunder tror du till exempel att McDonalds och Burgerking har varje dag, världen över?
Varje köttstycke kommer från ett djur som har fötts upp, slaktats, frysts ner, transporterats tvärs över jordklotet med båt, behandlats (gått från köttklump till burgare), transporterats till restaurangen och så vidare.


   
SvaraCitera

mörknäs:

jag vet att etiopien råkat rätt illa ut på grund av just odling av djurfoder till väst, de är väl knappast att räkna som något annat än tredje världen?

Var det inte misslyckad majsodling i etiopien? Skörden blev skitbra men man kunde inte frakta ut den så en by åt ihjäl sig och resten svalt? Typ epic fail på gröna revolten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, nej och nej.


   
SvaraCitera