Aviseringar
Rensa alla

Ekologisk och bra mat


Ämnesstartare

Ska nästa vecka laga mat åt fyra personer med 100kr i bugdet. Maten ska vara så ekologisk och bra som möjligt. Hade tänkt att laga en grymt god vegetarisk lasagne.

I lasagnen kommer det vara krossade tomater, purjolök (mest av detta), keso, grädde och pasta. Pastan tänkte jag göra själv. Borde jag göra dom krossade tomaterna själv? Och isf, hur lång tid/hur komplicerat är detta?

Allt jag kommer ha i lasagnen ska vara KRAV-märkt, lokalproducerat eller så gott som. Kommer t.ex använda ägg från frigående höns när jag gör pastan.

Hur bra är detta ur näringsperspektiv?
Kan jag klara mig med 100kr?


   
Citera
Ämnesstartare

internet:

hej internet

Stringburka:

hej stringo


   
SvaraCitera

Idoufe:

orde jag göra dom krossade tomaterna själv?

det kommer kosta kanske 100 kr att göra egen krossad ekologisk tomat pga man behöver en ganska stor mängd tomat (som är dyrt). det är väldigt gott, dock, men jag tror inte att det kommer märkas någon skillnad i en lasagne.

det är rätt enkelt, i alla fall. det är bara att göra en 'vanlig' tomatsås, dvs fräsa lök + vitlök (om du vill ha detta i, vilket är gott) och sedan röra ned färska hackade tomater och koka dessa tills det är sås, dvs ca 30 minuter. man brukar smaka av med lite-lite socker + salt + svartpeppar. sen är den färdig.

Idoufe:

Hur bra är detta ur näringsperspektiv?

om du ska gå efter tallriksmodellen kommer du behöva en 'ren' proteinkälla, föreslår att du har t.ex. röda linser i tomatsåsen som du har i lasagnen.

hade fyllt min lasagne med: champinjoner, vitkål, morot, linser och oliver. dock får du kanske stryka svampen och oliverna om du ska hålla en budget på 100 spänn.

tror egentligen att det är väldigt onödigt att göra egen pasta eftersom det är ganska ineffektivt jämfört med att köpa färdiga lasagneplattor, dock så vet jag inte hur närproducerade dessa går att få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

I lasagnen kommer det vara krossade tomater, purjolök (mest av detta), keso, grädde och pasta. Pastan tänkte jag göra själv. Borde jag göra dom krossade tomaterna själv? Och isf, hur lång tid/hur komplicerat är detta?

Keso är vanligen inte vegetariskt då det innehåller ostlöpe (vilket är enzym framställt ur kalvmagar). Tomater är inte speciellt bra ur miljösynpunkt, om du inte får tag i sådana som är odlade utan uppvärmda växthus (typ om du odlar själv) men vet inte om miljöaspekten var viktigt i det här sammanhanget.

Lasagne är inte en dålig idé som så, men du ska nog skippa keson åtminstone. Det finns löpefri ost att få tag i; den lättaste är viktväktarnas Västan 10%, men om du går till en osthandlare så har de ofta även Valios löpefria ementaler och så finns det en löpefri cheddar om du har tur.

Se även till att ha med något med protein i; som det ser ut nu är det ganska dåligt med näring i maten. Sojafärs, berlottibönor eller kidneybönor kan alla funka.

Ett annat alternativ är att laga någon asiatisk mat, t.ex. är indiska grytor rätt lätta att laga och enkla att få både miljövänliga, nyttiga och goda. Se bara till att ta potatis före ris.


   
SvaraCitera

Stringburka:

men om du går till en osthandlare så har de ofta även Valios löpefria ementaler och så finns det en löpefri cheddar om du har tur.

den finns typ alltid i mataffären dessutom, ementalern alltså.

dock skulle jag personligen skippat osten helt och haft i sojagrädde bara. det funkar lika bra + blir lika gott, dock finns det inte kravmärkt sojagrädde att få tag på i vanliga mataffärer, eftersom de bara säljer soyatoos efterättsgrädde vilken smakar socker + vanilj = inte så gott i en lasagne.

Stringburka:

som det ser ut nu är det ganska dåligt med näring i maten

näring är inte synonymt med protein, skulle inte säga att denna mat är direkt näringsfattig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

om du ska gå efter tallriksmodellen kommer du behöva en 'ren' proteinkälla, föreslår att du har t.ex. röda linser i tomatsåsen som du har i lasagnen.

Förändras smaken?

Stringburka:

Ett annat alternativ är att laga någon asiatisk mat, t.ex. är indiska grytor rätt lätta att laga och enkla att få både miljövänliga, nyttiga och goda. Se bara till att ta potatis före ris.

Ah, men kryddor från andra länder = icke ekologiskt + vet ej om det är bra arbetskraft/standard, lala.

----------->TACK FÖR MASSA BRA INPUT OBSOBOSBOSBOBS!!!! <-----------


   
SvaraCitera

Idoufe:

Förändras smaken?

ja, du har ju i en ytterligare ingrediens. dock blir det fortfarande gott. om inte godare.

Idoufe:

kryddor från andra länder = icke ekologiskt

det finns allt ekologiskt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ja, du har ju i en ytterligare ingrediens. dock blir det fortfarande gott. om inte godare.

ah jo, hoppas på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

den finns typ alltid i mataffären dessutom, ementalern alltså.

I göteborg är den rätt svår att få tag i iaf. Har kollat i ett helt gäng ica, willys, och konsum utan att hitta den. Till slut fann jag den i saluhallen, ohemult dyrt.

internet:

näring är inte synonymt med protein, skulle inte säga att denna mat är direkt näringsfattig.

Naturligtvis. Uttryckte mig väldigt klumpigt.

Idoufe:

Ah, men kryddor från andra länder = icke ekologiskt + vet ej om det är bra arbetskraft/standard, lala.

Ett gram spiskummin har nästan garanterat mindre miljöeffekt än en tomat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ett gram spiskummin har nästan garanterat mindre miljöeffekt än en tomat.

Läskigt. Synd att jag ej gjorde detta när vi hade egna tomater.


   
SvaraCitera

Stringburka:

I göteborg är den rätt svår att få tag i iaf. Har kollat i ett helt gäng ica, willys, och konsum utan att hitta den. Till slut fann jag den i saluhallen, ohemult dyrt.

har aldrig letat efter det frekvent eftersom jag inte äter ost, men ser den i osthyllan ibland när jag letar efter tofu som jag inte köper för den är för dyr. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Keso är vanligen inte vegetariskt då det innehåller ostlöpe

Finns det någonting som är som keso men som är veganskt?


   
SvaraCitera

Angelize:

Finns det någonting som är som keso men som är veganskt?

smulad tofu + sojayoghurt blir typ keso. är dock osäker på hur detta gör sig i varm form, pga sojayoghurten. fast den kanske går bra i matlagning. aldrig testat.


   
SvaraCitera