Aviseringar
Rensa alla

Ekologiskt


Edinburgh:

Ja, när det gäller påverkansgraden på sig själv finns ju en möjlighet där. Vad gäller bananodlarna känns det som, även om det är välmenande, att man skyfflar över ansvaret på konsumentens minimala påverkansgrad istället från axla ansvaret gemensamt. Det känns lite kontraproduktivt i längden. 

självklart kan man önska att företagen skulle ta sitt ansvar och sluta använda bekämpningsmedel som gravt skadar arbetarna, känner dock att jag inte tycker att det är en ursäkt för att jag som privatperson ska köpa besprutade bananer. när något är dåligt behöver man inte bidra ytterliggare. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

självklart kan man önska att företagen skulle ta sitt ansvar och sluta använda bekämpningsmedel som gravt skadar arbetarna, känner dock att jag inte tycker att det är en ursäkt för att jag som privatperson ska köpa besprutade bananer. när något är dåligt behöver man inte bidra ytterliggare. 

Precis och när det gäller exempelvis bananer,  vindruvor och kaffe handlar det mycket om hur mycket skit man vill få i sig också. Vi beställer inte ens in oekologiska bananer till min butik längre för att det är så jäkla värdelöst. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

självklart kan man önska att företagen skulle ta sitt ansvar och sluta använda bekämpningsmedel som gravt skadar arbetarna, känner dock att jag inte tycker att det är en ursäkt för att jag som privatperson ska köpa besprutade bananer. när något är dåligt behöver man inte bidra ytterliggare. 

Nä, den ångestdämpande effekten man kan få av att vara en av de som har råd att låta bli och känna att man inte bidrar har jag förståelse för. Det farliga är när man ser den processen som den huvudsakliga lösningen istället för att gå in och faktiskt kräva att producenter och importörer tar sitt ansvar. Att bara förlita sig på marknaden bygger på så många premisser som inte stämmer. Allt ifrån att utgå från att alla konsumenter är medvetna om valen, att man har råd, att man inte påverkas av motstridig marknadsföring etc till att producenterna faktiskt talar sanning och att ekomärkningarna är opartiskt utfärdade. 


   
SvaraCitera

Edinburgh:

Nä, den ångestdämpande effekten man kan få av att vara en av de som har råd att låta bli och känna att man inte bidrar har jag förståelse för. Det farliga är när man ser den processen som den huvudsakliga lösningen istället för att gå in och faktiskt kräva att producenter och importörer tar sitt ansvar. Att bara förlita sig på marknaden bygger på så många premisser som inte stämmer. Allt ifrån att utgå från att alla konsumenter är medvetna om valen, att man har råd, att man inte påverkas av motstridig marknadsföring etc till att producenterna faktiskt talar sanning och att ekomärkningarna är opartiskt utfärdade. 

så, hur ska jag som privatperson göra någon skillnad? om jag har råd, är det inte då jävligt dåligt av mig att ändå "uppmuntra" företag att fortsätta producera skit som till och med skadar andra människor genom att sedan köpa skiten? 

jag vet att inte alla har råd, men väldigt många skulle kunna köpa en del varor ekologiskt (dvs typ bananer och annat som faktiskt skadar människor i processen). och jag håller med om att det inte ens borde vara konsumenternas ansvar att få bort sån skit på marknaden, men ärligt talat ser jag inget annat man som privatperson kan göra.


   
SvaraCitera

att bara skita i det för att det inte borde vara ens ansvar leder ju inte direkt heller till förändring, snarare skulle jag säga att det är en ännu sämre lösning.


   
SvaraCitera

Köper ekologiskt ibland men det är inget jag tänker på. Finns inte mycket som tyder på att ekologiska varor skulle vara mycket nyttigare än konventionella när det gäller Svenska.

http://traningslara.se/ekologiskt-krav-markt-ar-det-farligt-inte-ata/
http://traningslara.se/ekologiskt-krav-markt-ar-det-godare-och-nyttigare/
http://traningslara.se/ekologiskt-och-krav-markt-bra-daligt-djur-miljo/


   
SvaraCitera

Edinburgh:

Snarare ångestdämpande för den som har råd med ekologiskt och vill känna att man har gjort något.

man har ju det. vi i väst har gott råd att köpa mer ekologiskt för att det ska bli lönsammare förföretag att köpa in grejer som tillverkats av arbetare med bättre villkor.


   
SvaraCitera

Petra:  vin?

Appassimento


   
SvaraCitera

det finns såklart fattiga här också men vår fattigdom är ju oftast ingenting mot deras.-


   
SvaraCitera

Z0dd: Finns inte mycket som tyder på att ekologiska varor skulle vara mycket nyttigare än konventionella när det gäller Svenska.

din bloggare tar inte ens upp konstgödsel i sitt inlägg om miljö..... 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Det finns en ekologisk öl på systemet som heter Åbro Sigill, tycker den är helt okej men är ju ingen ölkännare iofs..


   
SvaraCitera
Mooze

Fingerprints:
Handlade just ett ekologiskt vin som är awesooooome! 20140814_155452.jpg

Dont belive you :C


   
SvaraCitera
KSENIA

KÖPER NOG DET MESTA EKOLOGISKT PGA SER INGEN ANLEDNING TILL ATT INTE GÖRA DET (FÖRUTOM JUICE PGA VILL BARA HA TROPICANA OCH GURKA PGA 1000-TALS KR DYRARE)


   
SvaraCitera

Mooze:

Dont belive you :C

Vad tror du inte på?


   
SvaraCitera

Köper rätt ofta ekologiskt. 


   
SvaraCitera