Aviseringar
Rensa alla

ekonomi!


Ämnesstartare

Min morsa har lite problem med sin ekonomi. och jag är asdålig på sånt så jag vet inte hur jag ska förklara.

men hon har typ sin lön på vad är det 110 kr i timman. + att hon har en kille som tjänar lika mycket typ. men när hon får sin lön så går allt på räkningar och mat så har hon inte ett öre kvar till något annat. och det är knappt så maten räcker. och hans pengar går till billån och lån till huset.

det som är dyrast är elräkningen och då har jag en fråga till er som vet sånt. är det normalt att elräkningarna ligger på 5500 kr i månaden. tyckte det lät lite mycket. vad finns det för bolag. vi hade eon innan och då bytte vi till något annat. kom inte ihåg vad det var. och vi får ändå betala en massa till eon även om vi sagt upp det!

vi har en villa på öland och det är ganska stort. men endå innan hade vi en elräkning på 3000 eller vad det var. och det går upp till 5000 kr. utan anledning.

då är min fråga finns det folk som kan hjälpa en med sånt här. är rätt trött på att vi aldrig kan göra något kul tillsammans och alltid får sen mamma deprimerad pga att hon inte har några pengar.

[n]


   
Citera
Ämnesetiketter

Det suger att vara sosse [sad]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

min elräkning betalas varje kvartal, ca 900-1000 kr per räkning. bor i etta och har dator och tv på många många av dygnets timmar.


   
SvaraCitera
cyber

Låter ju inte roligt det där... Att en elräkning för en relativt stor villa ligger på runt 5.500 kr under vintertid är inte konstigt (om ni värmer upp huset med el dvs), men under sommarhalvåret borde inte en elräkning ligga på mer än 3000 kr, oavsett om ni värmer upp huset med el eller något annat.

Eftersom att ni bor i ett hushåll där två personer har fast inkomst så handlar inte denna situation om att ni är fattiga på något sätt, utan förmodligen på att ni har gjort felprioriteringar samt kanske lever över era tillgångar.

Varje komun har en konsumentrådgivare som skulle kunna hjälpa er räta upp er ekonomi. Ett annat alternativ är personlig ekonomisk rådgivning hos er bank. Dessa båda kan se över er ekonomi, se vart det finns pengar att spara, placera om lån, betala av avbetalningar osv helt baserat på er ekonomiska situation. Det bästa med dessa båda är att de båda erbjuds kostnadsfritt. Gratis är bäst! [rolleyes]

Istället för att ansöka om att vara med i tv kan det vara ett annat tips att kolla lite på Strixs tv-serie Lyxfällan då denna faktiskt kan vara till hjälp och sätta lite perspektiv på saker och ting samt kanske även tillföra endel tips.

Hoppas att det ordnar sig för er!


   
SvaraCitera
cyber

Postorderhoran:

min elräkning betalas varje kvartal, ca 900-1000 kr per räkning. bor i etta och har dator och tv på många många av dygnets timmar.

Men glöm inte bort att den största elboven (uppvärmning) redan ingår i din hyra. Det du betalar för är precis som du säger, elen som går till dator, tv några lampor osv. Det går inte riktigt att jämföra med TS elförbrukning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cyber:

Att en elräkning för en relativt stor villa ligger på runt 5.500 kr under vintertid är inte konstigt (om ni värmer upp huset med el dvs), men under sommarhalvåret borde inte en elräkning ligga på mer än 3000 kr, oavsett om ni värmer upp huset med el eller något annat.

vi har en spis som värmer under vintertid men räkningarna är ändå lika höga. vi har dessutom min dator som står igång hela dagarna. (avstängd när jag sover) + en tv som är igång lika ofta. men jag menar. det kan ju inte dra så mycket på elen. och ja jag har också funderat på att kolla med banken om dom kan hjälpa. och det där lyxfällan kan man ju glömma.det är pinsamt! [rolleyes]


   
SvaraCitera