Aviseringar
Rensa alla

Ekonomisk ångest


Ämnesstartare

soimpolite:

Håller på att träna den, den har magrutor, sexy

Åh fan en regional stormakt. [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Åh fan en regional stormakt.

[cool]


   
SvaraCitera

soimpolite:

kan ge något tips på hur man kan börja få den där lyckokänslan av att shoppa igen?

Jag är tveksamt till om det är särskilt mycket bättre att känna sig lycklig av att shoppa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner precis likdant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Jag är tveksamt till om det är särskilt mycket bättre att känna sig lycklig av att shoppa?

Bättre att känna sig lycklig av det än att må dåligt av det? Tror de flesta blir glada, dock finns det ju en gräns [rolleyes]

Istäcke:

Känner precis likdant.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men äh, pengar kommer pengar går. Man måste få ha kul och unna sig saker ibland. Man behöver inte överdriva dock. Du kanske lika gärna dör imorn liksom.


   
SvaraCitera

jadu, jag har ingen jävla aning...

gillar pengar rätt mycket själv och tycker inte om att skiljas ifrån dem, men eftersom jag märker att jag får något i utbyte mot dem blir jag ändå glad av att köpa saker, kanske kan du använda den tanken?


   
SvaraCitera

Jag mår alltid dåligt efter jag köpt något till mig själv, även om jag verkligen behöver det jag köpt (t.ex. mediciner, kläder, frukost i skolan) så tänker jag att det alltid är någon annan i min familj som hade behövt de pengarna bättre.

Jag skulle dessutom ha kunnat givit någon annan en present istället [n]


   
SvaraCitera

soimpolite:

Bättre att känna sig lycklig av det än att må dåligt av det? Tror de flesta blir glada, dock finns det ju en gräns

Fast risken är ju stor att ett missbruk uppstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Men äh, pengar kommer pengar går.

skall bli mitt nya motto[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

För något säger mig att jag skulle känna likadant om jag hade flera miljoner :S

Ja, jag skulle kännt likadant.
Har vart så sedan jag var liten.. Alltid när vi handlade, speciellt ngt till mig, frågade jag om priset.
Ibland tänker jag "aja, jag hjälper ju dom genom att köpa saker från dom" känner en som tänker "pengarna måste ju läggas ned på något ändå/pengar försvinner ändå så vrf itne göra av med dem?"

Trots att jag tänker på båda (/alla tre sätten) så undviker jag att lägga ner för mkt pengar på t.ex. en del kläder jag vill ha - tänker att det är för dyrt & väntar då på rean så jag kan köpa dubbelt så mycket för lika mycket pengar osv osv.

Vet inte om det där hjälpte.. Men att vara snål är inte alltid så dumt (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Du kanske lika gärna dör imorn liksom.

ska försöka tänka så mer, kan ju appliceras på de flesta saker. väldigt bra och simpelt tankesätt imo

Blivande_japan:

jag märker att jag får något i utbyte mot dem blir jag ändå glad av att köpa saker, kanske kan du använda den tanken?

jo jag har försökt se det som en investering, men samtidigt vet man att de sjunker i värde osv. [shake]

Gentlemannen:

Fast risken är ju stor att ett missbruk uppstår.

menar du att de flesta konsumenter idag överkonsumerar och lider av ett missbruk? i så fall kan jag förstå dig. men om du menar att man skulle förvandlas till en shopoholic som tappar greppet om ekonomin osv. pga de gillar att köpa saker tror jag att du har fel.

jag tror de flesta människor blir mer eller mindre glada när de shoppar. jag tror det är väldigt få som lämnar en affär med en negativ känsla. ngt positivt, mer eller mindre, tror jag att man får ut av det.

galenolga:

t.ex. mediciner, kläder, frukost i skolan) så tänker jag att det alltid är någon annan i min familj som hade behövt de pengarna bättre.

jo jag känner verkligen igen den käsnlan

detberorpå:

Alltid när vi handlade, speciellt ngt till mig, frågade jag om priset.

jag gjorde inte det men mina föräldrar gjorde det och det har uppenbarligen påverkat mig väldigt mkt. vare sig det handlar om mkt eller lite pengar, utgifter eller inkomster, så får jag en dålig känsla när det handlar om pengar.

detberorpå:

Ibland tänker jag "aja, jag hjälper ju dom genom att köpa saker från dom"

har faktiskt inte tänkt så tidigare, ska ta till mig det


   
SvaraCitera

soimpolite:

jo jag har försökt se det som en investering, men samtidigt vet man att de sjunker i värde osv.

visst, rent ekonomiskt sjunker det i värde, men om du köper något du gillar så är det ju lika mycket värt för dig oavsett ekonomiskt värde[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Någon som känner likadant eller kan ge något tips på hur man kan börja få den där lyckokänslan av att shoppa igen?

kände så förut, var rätt ångest att se hur saldot skönk om än bara med nån hundring. har alltid varit shoppinggalen men den där "ångestkänslan" gjorde att jag inte shoppade så mycket.
sen började jag intala mig att "det kommer nya pengar nästa månad" och att "pengar är till för att göras av med"(visserligen sant, men kan ju vara bra att spara osv också)

är fortfarande ekonomisk, sparar varje månad och slösar inte i onödan, men om det är något jag vill ha så köper jag det. ångestfritt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Jag mår alltid dåligt efter jag köpt något till mig själv, även om jag verkligen behöver det jag köpt

Fast man kanske blir gladare om man lägger upp en budget samt sparar ett övrigt-fack som ser till att man alltid har pengar över.


   
SvaraCitera