Aviseringar
Rensa alla

EL, datorn drar 700 kr på 3 månader?


Ämnesstartare

Kan det stämma att datorn kan dra 700 på 3 månader enbart?

Jag fick nyss veta att hos personen som jag är inneboende hos meddela mig om att hennes el räkning hade gått upp 700 kr för mycket om det inte var 1200kr... Och det var enbart pga av mig. Min dator har dragit allt. Alltså så ska jag bli skyldig henne det. Kan det stämma?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Kan mycket väl stämma


   
SvaraCitera

Hur mycket har du på datorn egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter konstigt. Min el går på ca 750kr för ett kvartal och då är det ju allt i lägenheten. Fast då har jag ju inte på den när jag sover/jobbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va skojar du`??????

stägner av datorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stationära datorer drar rätt mycket ström, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaha... Far åt pipan elbolagen.


   
SvaraCitera
Åtta

Det stämmer nog. Säg att en dator drar 200W och skärmen 50W.

(200+50)*0,365*24 = 2190kWh

Kostar då elen 85 öre per kWh så blir det 1860 kronor per år, vilket är 465 kronor per kvartal. Har du en maffigare dator eller fler tillbehör så blir det givetvis mer pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta har väll en avgift per månad antar jag?


   
SvaraCitera
Åtta

xparn:

De flesta har väll en avgift per månad antar jag?

Elbolag? Nej. Du betalar per kWh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej. Du betalar per kWh.

Trott att folk har en bestämd månadsavgift på el-räkningen. Men haepp...

Så, vad tycker in ska jag betala för detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Så, vad tycker in ska jag betala för detta?

Det du kommit överens med din värd om?


   
SvaraCitera
Åtta

xparn:

Så, vad tycker in ska jag betala för detta?

Det beror på vad det står i hyreskontraktet. Om det där står att du ska betala för "din del" av hushållselen så ska du göra det. Annars har du ingen skyldighet att göra det, även om det kanske är värt det för hushållsfridens skull.


   
SvaraCitera

xparn:

Trott att folk har en bestämd månadsavgift på el-räkningen. Men haepp...

Jag tycker du skall prata med din hyresvärd om vilket elavtal de har just nu, 40% av hushållen i Sverige har ett såkallad tillsvidareavtal vilket i princip är ett latmanspris och sitter man på ett sånt bör man byta på sekunden. Sen kan det också vara väldigt lönsamt att byta elbolag. Ni kan testa vilket som passar er bäst efter just era förutsättningar på http://elskling.se/

Om det nu är så att du måste betala din del så kan du i alla fall se till att den delen inte är lika stor.

(Ursch att jag fortfarande låter som en telefonförsäljare när det kommer till el och elavtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jillie Kaaret:

(Ursch att jag fortfarande låter som en telefonförsäljare när det kommer till el och elavtal.

Funderade på om du faktiskt jobbar just nu. [rolleyes]


   
SvaraCitera